The Man in the Sky (1957)

Alternatieve titels: Decision against Time | Test Pilot

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Charles Crichton
met Jack Hawkins, Elizabeth Sellars en Jeremy Bodkin

De inspanningen van de testpiloot John Mitchell voor een beter leven voor zijn vrouw Mary en hun twee kinderen, lijken gedoemd te mislukken en hij wijt dit aan zichzelf. De Conway Aero-Manufacturing Company uit Wolverhampton vraagt aan Mitchell deel te nemen aan het testen van hun nieuwe transportvliegtuig met een raketvoortstuwingssysteem, Hij moet twee belangrijke passagiers meenemen op zijn testvlucht: de staatssecretaris Crabtree en een vertegenwoordiger van de koper, Ashmore. Mitchell hoort van zijn baas Reg Conway, dat wanneer Ashmore niet geïnteresseerd is in het vliegtuig, de onderneming in financiële problemen zal komen en hij zal worden ontslagen. Het toestel is zelfs niet verzekerd. Op grote hoogte, boven de Ierse Zee, vat echter een motor vlam.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het is voor mijzelf soms een raadsel waarom ik sommige dingen ook al weer heb gekocht, omdat ik ze om één of andere reden graag wilde zien. Ik denk dat Elizabeth Sellars hier de potentiële attractie was in combinatie met het etiket Ealing-studios. De DVD ligt hier toch echt al een hele tijd.

Maar het is - zoals de plot wel aangeeft - een echte vliegtuigen- en onverzettelijke mannen film. Rechttoe rechtaan en boven alles erg Brits. Alles heeft dan wel een sociale ondertoon (de relatie Hawkins-Sellars wordt verder uitgediept dan in menig ander vergelijkbaar vliegtuigfilmpje - en het bevestigt dat de film vanwege Sellars de moeite is), maar heel bijzonder wordt het allemaal niet (kuch) al blijven luchtopnames vaak toch wel speciaal. Donald Pleasance duikt op in een vroeg rolletje - dat dan nog wel.