Side Street (1950)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Anthony Mann
met Farley Granger, Cathy O'Donnell en James Craig

Postbode Joe Norson steelt een gevallen enveloppe met $ 30.000. Wat Joe zich niet realiseert is dat dit gestolen geld bedoeld was als aflossing in een afpersingszaak. Spijt gekregen van deze diefstal probeert Joe de enveloppe met geld terug te geven aan de advocaat, de geadresseerde van de enveloppe. Omdat hij in die afpersingszaak is verwikkeld veinst de advocaat echter van het geld niets af te weten,. Joe laat het geld bij een goede vriend achter, die er stilletjes mee tussenuit knijpt. De chanteurs traceren Joe en dwingen hem zijn vriend aan hen uit te leveren. Die is echter nergens meer te vinden. Joe komt terecht in een strijd op leven en dood met deze chanteurs, met als hoogtepunt een wilde autoachtervolging in de straten van Manhattan, New York.

avatar van Dogie_Hogan
Verwachte DVD-release juli 2007 ( Warner)

avatar van Dogie_Hogan
Deze regisseur is wel de Anthony Mann van o.a. Man of the West, The Naked Spur, Bend of the River, Winchester'73 en nog meer films bij MM toegevoegd.
Correctie vandaag verstuurd (deze post maar verwijderen bij accoord).

avatar van stephan73
Moet dan wel goed komen met die correctie, want ook ik had al een verbetering verstuurd..

avatar van boerenpummel
Aardige noir met veel mooie plaatjes van NY. Bijrolletje van Jean Hagen mag er ook best wezen!

boerenpummel schreef:

Jean Hagen zit ook in THE ASPHALT JUNGLE, als Sterlin Hayden's vriendin...

avatar van MNV2
Weeral een aardige Noir met Farley Granger en Cathy O'Donnell. Beide acteurs deelden al eens eerder de hoofdrollen in They Live by Night, het regiedebuut van Nicholas Ray en opnieuw weten ze me te overtuigen als jong, onschuldig koppeltje dat betrokken geraakt in een zaak rond leven en dood. Verder ook zeer goede bijrollen van onder andere Jean Hagen en James Craig. Maar waar deze film echt in uitblinkt zijn de mooie straatscène's in New York, zeker de achtervolgingsscène in Manhattan was behoorlijk goed in beeld gebracht, verder zijn ook de begincredits waarbij je New York vanuit de lucht ziet ook wel het vermelden waard. Alleen de voice-overs in het begin vond ik wat nutteloos, verder weer de moeite om eens gezien te hebben.

3.5 sterren

avatar van Biosguru
Redelijke Noir in mijn ogen, het eerder genoemde They Live by Night is erg veel sterker. Het verhaal is helaas wat 13 in een dozijn. Wel een aanrader voor de prachtige beelden van New York. Maar als Noir niet zo geslaagd ondanks de fijne beelden en mooie compositie.

avatar van yeyo
Veelal is de voice-over in de film noir een echo van het geweten van de getroebleerde protagonist die – misschien ten overvloede – de kijker nog eens uitlegt hoe hij steeds verder wegzinkt in een spiraal van verderf (Double Indemnity). Hoewel ook in Side Street foute keuzes en hubris centraal staan, is het in essentie toch een film over de anonimiteit van de grootstad. Mann gebruikt de voice-over op een speelse, haast ironische ‘news reel’ manier en benadrukt de inwisselbaarheid zijn verhaal, één dat in principe iedereen zou kunnen overkomen. New York City wordt voorgesteld als een kille metropool, een kluwen van allerlei louche dealtjes en doublecrosses waar je als onaandachtige buitenstaander toevallig in meegesleurd kunt worden. Vervreemding speelt een belangrijke rol: de protagonist keert na een paar dagen terug naar zijn stamcafé (één van de weinige herkenningspunten in de film), enkel om vast te stellen dat zijn vertrouwde barman spoorloos verdwenen is. Tijdens de achtervolgingsscène veranderen de straten van Manhattan met zijn vele wolkenkrabbers haast in een kubistisch doolhof. Toch is er ook plaats voor menselijke emotie: Mann is een zeer fysieke regisseur en contrasteert de overdreven en engelachtige close-ups van een teder, verliefd koppel (perfect op elkaar ingespeeld na het superieure They Live by Night) met opflakkeringen van bruusk geweld (brutale pistolwhippings, inzoomen op een strak gespannen wurgkoord) en een grote nadruk op textuur (het verfrommelde, steeds wederkerende pakketje, de protagonist die gefrustreerd een krant wringt). Deze schijnbare breuk wordt verzoend in één prachtige scène, wanneer de ideale schoonzoon plots zonder enige moeite in een gladde praatjesmaker transformeert die in een groezelige nachtclub liefdevol een fles whisky deelt met een tragische nymfomane en de vraag zich stelt: komt de noir ‘everyman’ altijd in dit soort hachelijke situaties terecht door het noodlot of is het een bewuste vlucht van zijn kleinburgerlijk leventje?

Een moraliserend misdaadverhaal: n beetje rommelig, wel spannend, benauwend en melodramatisch. De film ging over een jonge oorlogsveteraan die door een klein vergrijp (als gevolg van erbarmelijke omstandigheden) het noodlot naar zich toetrok. De gekozen locaties van New York maakte het verhaal (alhoewel het in de kern ongeloofwaardig was) realistisch. Ik vond de cast goed spelen.

avatar van wihu61
Buiten de top in dit genre is er natuurlijk veel middenmoot en laten we zeggen "beneden middenmoot". Deze volgt een beetje het bekende stramien, niet echt bijzonder allemaal, maar wel met aan het einde een hele leuke achtervolging door Zuid-Manhattan, nog nooit zo gezien in een film uit die tijd.