ad

Met onder meer: Mads Mikkelsen, Jessica Schwarz en Thomas Thieme

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 26 november 2009

Over Die Tür

"If you could go back in time, would you?"

Nadat hij een fatale beslissing maakt, waardoor zijn zevenjarige dochter Leonie overlijdt, heeft de ooit zo succesvolle schilder David de controle over zijn leven verloren. Maar op een dag ontdekt hij een deur, die hem de kans geeft om nog eenmaal opnieuw te beginnen. Het begin van de nieuwe kans is veelbelovend, maar ontpopt zich uiteindelijk tot een nachtmerrie, omdat in het verleden niet alles is wat het lijkt.

imageimageimageimage

haagsev

Heb zojuist de subs vertaald.. Dus binnenkort maar eens gaan kijken

avatar van martien76

martien76

Heb hem al gezien en moet zeggen zeker geen slechte film

dus 3,5 is die zeker waard.

avatar van vranque

vranque

Ik ga geen enkele poging doen om dit ook maar enigzins te begrijpen. 1.5*

avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

Ik vond deze film zeker de moeite waard en bleef mij boeien.

En Mads Mikkelsen speelt zoals altijd zeer goed wat mij betreft zeker een aanrader.

avatar van bulder

bulder

The door...

the door is everything, all that once was and all that will be

the door is love and death, time and space, the door can look into your mind, the door can look into your SOOOUL!...

really the door can do all that ?

Heh.. noo~

avatar van RickZ

RickZ

Een bijzondere soort Thriller van Duitse afkomst. Het begint rustig en steeds als het te traag begon te worden was er weer een goede wending, en dat de hele film door tot het eind aan toe. Daardoor boeiend genoeg om in 1 keer uit te kijken. Aanrader!

vranque schreef:

Ik ga geen enkele poging doen om dit ook maar enigzins te begrijpen. 1.5*

Zo moeilijk was het verhaal niet. Maar neem dan voortaan ook niet de moeite om te stemmen wil je!?

haagsev schreef:

Heb zojuist de subs vertaald.. Dus binnenkort maar eens gaan kijken

Mijn dank is groot. Vertalen kost veel tijd, heb ik ook eens gedaan bij een totaal vergeten film (Mørke uit 2005).

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Ein halb krug.

Die Tür is een mysterieuze Duitse film met een tikkeltje suspense. Omdat het interessante plot toch redelijk het pad der voorspelbaarheid bewandelt, blijft een en ander soms iets te overzichtelijk. Niet echt storend overigens. De acteerprestaties zijn in orde, evenals de sfeer. Vermakelijk, maar niet het onderste uit de kan gehaald.

Gut.

avatar van dragonmaster

dragonmaster

verrassende film met een goed concept. het acteerwerk is goed, zeker dat van Mikkelsen. beetje vreemd om Mikkelsen duits te horen praten.

avatar van vranque

vranque

RickZ schreef:

Ik dacht dat dit juist het uitgangspunt en de kracht van deze site was dat je de moeite neemt om een film af te kijken en een stem uit te brengen. Kennelijk heb jij daar andere ideeen over en ik vraag me dan ook af of jij wel op de goede plaats bent.

avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

Redelijke goede film met een interessant verhaal. Het acteerwerk is, met name van Mikkelsen, goed en overtuigend. De film mag dan wel behoorlijk voorspelbaar zijn, nergens wordt het echt saai en vervelend.

Prima Duits tussendoortje.

• 20926 berichten

Surrealistische films zijn meestal niet mijn ding ook deze film kon dit niet veranderen , anderen kunnen dit misschien wel waarderen maar ik persoonlijk niet.

gauke

Een film die voor mystery thriller te weinig spanning kent en voor een drama te weinig dramatisch is, hoewel Die Tür zeker potentie heeft. Het script is helaas te besluiteloos en het lijkt net of de regisseur niet weet welke richting hij kiezen moet.

avatar van Noodless

Noodless

Weer zo'n film over de tijdsgeest en dat spreekt me meestal wel aan. De film opent krachtig en het eerste gedeelte verloopt mysterieus. Naderhand wordt het wat meer voorspelbaar waarbij de film iets van zijn kracht verliest. Goede sfeer en het acteerwerk is prima.

7,5/10

avatar van MrLee

MrLee

Nice, prima kwaliteit film.

avatar van james_cameron

james_cameron

Intrigerend concept, een beetje Twilight Zone-achtig. De film is goed gemaakt en best spannend, met een geslaagd raar sfeertje. Tegen het einde iets teveel malle en overdreven toestanden waardoor enigzins afbreuk wordt gedaan aan de subtiele opbouw, maar al met al toch de moeite waard. Wel jammer dat Mikkelsen is nagesynchroniseerd. Zijn duits was blijkbaar niet al te best.

avatar van iggybiggie

iggybiggie

Ik vind het zo lief als die buurman een drankje in schenkt voor Mads en op zo'n liefdevolle, betrokken toon tegen hem zegt dat hij moet ontspannen. Wat een aardige man!

avatar van Montorsi

Montorsi

Opzich een aardig concept, ware het niet dat The Twilight Zone, The Butterfly Effect en Los Cronocrimens om er maar een paar te noemen (veel) eerder waren. Die Tur is een beetje een mengeling van dit alles, maar weet eigenlijk totaal niet te overtuigen. Het begint eigenlijk ook veel te rap, kindje verdrinkt, 5 jaar verder, en gelijk weer terug in de tijd in praktisch 10/15 minuten tijd. We krijgen amper de tijd om de wanhoop van de hoofdrolspeler mee te krijgen. Afgezien van de laatste 20 minuten hobbelt alles ook maar wat voort naar een climax, die op zich wel een aardige invalshoek brengt maar absoluut niet goed genoeg was om de film echt naar een hoger plan te trekken. Al met al een redelijk suffige, stroperige (saaie) thriller die sterk teert op een gimmick, en waar Mikkelsen ook niet veel kon uitrichten. Zijn Duits hielp ook niet echt op de een of andere manier. Ook de regie is erg gewoontjes.

avatar van 6-6-6

6-6-6

Jammer dat deze Tunnel(Tür) er niet meer is. Leuk concept trouwens.

Ik ga toch wat meer van deze films kijken. Montorsi gaf al in een eerder bericht de volgende films als pakker oa The Butterfly Effect en Los Cronocrimenes. Ben benieuwd

Het is trouwens Los Cronocrímenes (2007).

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Erg gelikte Duitse suspence film die wat genre's betreft op den duur alle kanten op lijkt te gaan, ook het plot lijkt meerdere wegen te nemen. Het plot: het is een menselijke wens; teruggaan in het verleden om onherroepelijke en lullige fouten te voorkomen, maar of de gevolgen ervan wel goed uitpakken? Die antwoord hebben we al gekregen in The Butterfly Effect. (waar deze film ook naar kan lonken)

De hoofdrolspeler is, verrassend om te zien, Mads Mikkelsen. Een Deens (top)acteur die een Duitse personage moet spelen en hij acteert ook hierin weer erg goed. (heb trouwens ergens vernomen dat hij wel in het Duits gedubd werd, maar ik kan het ook mis hebben). Hier speelt hij een eigenwijze huisvader David die veel geeft om zijn dochtertje Leonie, maar blijkens nog minder om zijn vrouw. Want zijn neurotische buurvrouw is voor hem nog veel spannender. Op een dag maakt hij daar ook een wip mee op de verkeerde moment en tijd. Hij laat zijn dochtertje aan haar lot over terwijl er niemand thuis is, en tijdens het achtervolgen van een vlinder (hey, toch wel een duidelijke knipoog naar The Butterfly Effect) struikelt ze en beland ze in de pool in hun tuin, en David is net te laat om haar te redden. Echt, dit is toch wel de meest lulligste manier om je hele leven naar de klote te helpen. Verantwoordelijk zijn voor de dood van je dochter omdat je zo nodig vreemd moest gaan met je buurvrouw, en inderdaad, de gevolgen zijn, zelfs 5 jaar na data, slopend, onherroepelijk en rampzalig... of toch niet?

Dan ontdekt hij een vreemde deur in zijn buurt dat lijd naar een tunnel. Uit nieuwsgierigheid neemt hij een kijkje en beland in een tunnel en komt uit in....inderdaad, het verleden. Hij hoort/ziet bekende geluidjes en dingen die hem doen denken aan.... hey...ik moet mijn dochter redden, en inderdaad, hij lijkt de kans te krijgen om zijn dochter alsnog te redden. Eind goed al goed...dacht hij. Want het blijkt toch maar weer dat deze wonder nog complexer en fataler te worden dan het al was.

En vanaf dat moment kan Die Tür gemeten worden aan een erg strakke en verrassende fantasie/science fiction film waarbij David ook nog eens te maken krijgt met een moord op zijn geweten, namelijk zijn eigen ik van 5 jaar terug. Zijn dubbelganger die hij vervolgens in de tuin begraaft en dat hij nu moet voorkomen/liegen dat hij de echte vader van Leonie is, plus dat niemand mag weten dat zijn spiegelbeeld in de tuin begraven ligt, verder nog een buurman die meer weet dan hij zou denken en zo krijgen we uiteindelijk toch een spannende en fraaie film met vele verassingen. Ook is er nog plaats voor actie en heel veel bovennatuurlijke snufjes. En een degelijke einde.

De Duitsers waren al een stuk verder dan hun westerburen. Erg toffe film.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

De onwaarschijnlijkheid laat mij niet los en dan wordt het een knap vervelende film. Spanning gaat volledig aan mij voorbij. Goed gespeeld verder.

avatar van kasia

kasia

Goeie duitse film ,met een uirblinkende Mikkelsen

avatar van flaphead

flaphead

Een soort timetravel voor dummies. Het mysterieuze zit hem in het sf-conceptje, wat gewoon gebeurd en voor de rest weinig om het lijf heeft. Het eerste kwartier gaat veel te snel om goed in de film te komen en dat geldt ook zeker voor deze 'twist': vlindertje achterna op de straat, ineens in het groen, een tunneltje van 10 meter en we zijn 5 jaar terug. Het drama doet wat goedkoop aan en het acteerwerk is redelijk houterig en standaard, zelfs van Mikkelsen. Schwarz is wel prettig op beeld. Naar het einde toe wordt het wat interessanter, maar het slot is dan weer beetje sneu (echt, die wisselende blikken tussen hem en haar terwijl hij gewurgd wordt in een racende auto...really?), inclusief cartoonesk instortende tunnel.

Ik had overal het gevoel dat er meer in zat, maar heel vervelend om te kijken was het niet. Misschien toch al teveel soortgelijke films gezien. (5,5)