The Lady Gambles (1949)

geregisseerd door Michael Gordon
met Barbara Stanwyck, Robert Preston en Stephen McNally

Wanneer Joan Phillips Boothe haar man en verslaggever David begeleidt naar Las Vegas, begint ze, om de tijd te doden, terwijl David zijn artikelen schrijft, met gokken. Aangemoedigd door de casinomanager Horace Corrigan raakt Joan verslaafd aan het gokken. Joan komt zelfs op een punt, waar ze David's geld 'leent' om de kosten van haar verslaving te betalen. De gokverslaving van Joan lijdt tot een dieptepunt in haar huwelijk. Toch blijft David proberen Joan te helpen.

Dick2008
Goede en boeiende film deze zoals vaker het geval bij deze uitstekende actrice: Barbara Stanwyck.

avatar van Dutchfan
Barbara Stanwyck is een geweldige actrice,zodra ze op het scherm verschijnt, blijf je kijken.
Een echte ster dus.

Ook in deze film is ze fantastisch.

Ze speelt een vrouw die tijdens een verblijf in las Vegas, verslaafd raakt aan gokken en volledig aan lager wal raakt.

Er wordt in deze film heel erg goed geacteerd, niet alleen door Stanwyck maar ook door Edith Barrett als haar kille zuster,Stephen McNally als de gladde casino-eigenaar en Robert Preston als Stanwyck's echtgenoot.

avatar van mrklm
Wanneer Joan Boothe [Barbara Stanwyck] door een paar schurken in elkaar wordt geslagen, komt haar man [Robert Preston], die haar al een jaar niet heeft gezien haar ophalen. In flashback zien we hoe Joan met haar man naar Las Vegas reist om - in het geheim - een fotoreportage te maken over de casino's en de mensen die ze bezoeken. Wanneer ze betrapt wordt door manager Horace Corrigan [Stephen McNally] moet ze tekst en uitleg geven. Corrigan besluit Joan toestemming te geven om te fotograferen en geeft haar wat chips mee (van de zaak, dus zonder geldwaarde) om mee te spelen zodat ze dichterbij de actie kan komen. Zoals de titel als doet vermoeden raakt ze verslaafd aan het gokken met alle financiële en emotionele ellende die daar bij komt kijken.
Het is een wat simplistische benadering van een serieus en complex probleem, maar Stanwyck geeft op superieure wijze gestalte aan de geleidelijke teloorgang van haar karakter. Preston heeft niet zoveel te doen als de arme echtgenoot, maar McNally geeft Stanwyck uitstekend tegenspel. Verwacht geen diepgaande analyse van gokverslaving, maar wel onvervalst melodrama dat Stanwyck op het lijf is geschreven.