Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Basquiat (1996)

Biografie / Drama

geregisseerd door Julian Schnabel
met Jeffrey Wright, David Bowie en Dennis Hopper

Na zijn ontdekking wordt de jonge graffiti-kunstenaar Jean Michel Basquiat direct bestempeld als een van de grootste talenten van de New Yorkse kunst-scene. Hij treedt toe tot de kleine kring van vertrouwelingen rond Andy Warhol. Zijn schilderijen vinden grif aftrek bij belangrijke musea en kunstverzamelaars, en de media storten zich vol overgave op de eerste zwarte kunstenaar die succes heeft in de voornamelijk door blanken gedomineerde kunstwereld. Maar terwijl zijn ster blijft rijzen, buigt Basquiat steeds verder onder het juk van zijn eigen succes. Zijn leven krijgt een fatale wending als hij zijn uitvlucht zoekt in het gebruik van alcohol en drugs.

avatar van Drs. DAJA
Het verhaal vond ik bijzonder droog verteld en de rol van Jeffrey Wright kon me nauwelijks boeien. Aan de andere kant zit de film propvol leuke rollen. Gary Oldman als kunstenaar, Benicio Del Toro als idiote vriend, Dennis Hopper als..., ach gewoon Dennis Hopper. De rol die deze film absoluut het kijken waard maakt is toch echt die van David Bowie als Andy Warhol. De film kabbelt wat weg maar blijft door de leuke rollen van deze topacteurs (en goede muziek) uitstekend vermaak.

Julian Schnabel en Basquiat, een van de meest gevierde sterren van de kunstscene van New York, waren bevriend en daarom besloot de eerste een fictieve biografie (karakterstudie) over hem te maken, met de intentie diens leven te vieren. Daarom maken de laatste dagen (helaas) geen deel uit van deze film. Het is geen diepgaande portret geworden, maar oppervlakkig, kunstzinnig (een cineastische puzzle), bij tijd en wijle vermoeiend, met uiterst saaie momenten. Soms lijkt het net een serie anekdotes. Zijn persoonlijke en aristieke invloed, het racisme waar hij mee te maken had en de kwellingen waar hij aan leed komen nauwelijks aan bod. Het hoe en waarom van 'zijn kunst' blijft op de achtergrond. Als kijker krijg je daarom geen echte connectie met de hoofdpersoon. De film is vooral bezienswaardig vanwege de indrukwekkende cast, waarbij Jeffrey Wright zijn ziel en zaligheid in de rol legt. "De beelden zijn als prachtige kleine schilderijtjes" en "muziek wordt omgezet in bewegende beelden", las ik.

avatar van Jessen0wnt
Your audience isn't even born yet.

Bovengemiddeld filmpje voor tussen door. Niet zo intenst, audiovisueel eigenzinnig of ook maar in enige weg indrukwekkend zoals Schnabel's Butterfly, maar toch wel mooi en gewoon lekker goed. Het kijkt dus goed weg, maar is in zekere zin wel inspirerend. Ik vind het altijd leuk om via films in de kunstwereld een kijkje te nemen, het is daarom hier ook fijn dat de kunst en dan ook het proces, goed verfilmd word waardoor er meer beleving te zien valt. De kunst zelf van Basquiat ken ik niet, en vond ik ook niet zo bijzonder. Wellicht kwam het omdat de drang en de kunstzinnige in deze film me een beetje koud liet, qua film is 'ie in ieder geval leuk.

De film is op elk vlak gewoon onderhoudend, bij uitstek de muziek was echt heel goed gekozen, maar de rest was gewoon voldoende. Het was meer de relaxte sfeer die de film zo goed maakt en het makkelijk weg kijken. Doordat het nergens sentimenteel of goedkoop word voel je je wel als een serieuze kijker en dat stelt dan ook weer gerust.

Gewoon een goede film die lekker wegkijkt, jammer dat Schnabel er niet zelf ook een kunstwerk van heeft gemaakt, maar toch nog steeds genietbaar. 3,5 ster