Zashchitniki (2017)

Rusland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Sarik Andreasyan
met Valeriya Shkirando, Anton Pampushnyy en Alina Lanina

Tijdens de Koude Oorlog stelt de Sovjet-Russische organisatie 'Patriot' een heldenteam samen om een machtige schurk te bevechten. Deze rukt op naar Moskou en heeft daarbij de machinerie van de hulpeloze troepenmacht uitgeschakeld. De helden, Guardians genoemd, vertegenwoordigen elk een nationaliteit binnen de Sovjet-Unie en moeten hun geschillen opzij zetten om het kwaad te stoppen.

avatar van Kondoro0614
Russische versie van Suicide Squad?

avatar van Walter S.
Nee, op The Avengers. Las ik net.

avatar van Chainsaw
De Russen gooien alles wat ze kennen uit Amerikaanse superheldenfilms van de afgelopen jaren bij elkaar voor hun eigen versie van The Avengers/Fantastic Four/X-Men. Verwacht dus niets origineels. Hoewel ik niet snel een beer met machinegeweer op zijn rug zie lopen in een film van Marvel of DC.

Het superheldenteam in Zashchitniki - oftewel The Guardians - bestaat uit The Thing uit Fantastic Four, gewapend met de zweep van Whiplash uit Iron Man 2, een onzichtbare dame a là Sue Storm, een Winter Soldier met Quicksilver-snelheden en twee enorme zwaarden en een Hulk, die niet groen maar grizzly wordt en schijnbaar de bijzondere gave heeft om automatisch broeken en schoenen te kunnen genereren. Hun Nick Fury is een blonde dame in strakke leren broek, die met haar handpistooltje doet denken aan Scarlett Johansson. Hun slechterik is eveneens een soort Whiplash, maar dan eentje die doet denken aan een combinatie van Sloth uit The Goonies en de Toxic Avenger. Zijn gezichtsuitdrukkingen werken in ieder geval voornamelijk op de lachspieren.

Zashchitniki is een enorm domme film, maar gelukkig ergens nog wel amusant. Deels komt dat door de hier en daar best aardige special effects. Niet alles wint een schoonheidsprijs, maar een groot deel zag er tot mijn verbazing nog prima uit. Maar qua plot en script is het allemaal behoorlijke troep. Er wordt kort een bezoekje gebracht aan elk personage, die meteen instemt om mee te vechten. Vervolgens krijgt elk personage een dramatische scène, waarbij de pianomuziek alles behalve subtiel wordt aangeslingerd. Sowieso is men qua montage vreemd bezig; de pacing, maar ook het mixen van de muziek is erg slordig gedaan. De meeste tijd zat schijnbaar in de effecten en alles zo goed mogelijk afkijken van de Amerikaanse superheldenfilms. Iets meer aandacht voor script, originaliteit en timing had de film veel goeds gedaan. En iets meer lucht had ook wel gemogen, iedereen neemt het allemaal te serieus. Die zeldzame bedoelde pogingen tot humor slaan zo dood als een pier. Onbedoeld is de film gelukkig nog best grappig.

2 sterren.

avatar van Prudh
Wat hierboven staat vat de film uitstekend samen. Heel slechte rip off van Marvel, met de serieux van DC, maar niet de SFX of het script om alles maar één seconde serieus te kunnen nemen. Domme personages, niet-uitgewerkte backstory, onbedoeld grappige dialogen.

En een vent die in een beer kan veranderen en met een minigun schiet.

In Rusland zelf vonden ze dit overigens ook niet te pruimen. De film flopte er en werd neergesabeld door publiek en critici. Niettemin: het loont de moeite om 'm te zien.

avatar van tbouwh
Je wilt The Avengers namaken, maar dat lukt niet. Gekker dan deze Russische editie wordt het niet meer: je hebt een wasbeer met een machinegeweer, een warg-samoerai en een slanke dame in een latex-pak, strijdend tegen een Thanos-lite die…de wereld wil overheersen?

Natuurlijk, de sets zijn massaal (alhoewel dat niets zegt over realisme) en een paar grapjes zijn zo onschuldig dat een flauwe glimlach niet helemaal uitblijft. Deze Guardians-film is daarbuiten echter vooral erg slecht. Het narratief is gekopieerd, de montage is doorgaans beroerd en de after credit-scène (ja, ook hier) louter lachwekkend.

Het grootste probleem zit hem nog in de toon en montage. Bombastische actiescènes worden halsoverkop afgekapt om een sterf, huil-of verzoenscène in te luiden. Epische muziek verstomt en maakt plaats voor tragische koorzang, de al niet beste acteurs doen wat ze hadden moeten laten: een poging wagen te overtuigen.

Wie het volgende week gewoon houdt bij die andere Guardians, mist niets.

avatar van Gerlof1378
Best wel een leuke superheldenfilm alla Russische stijl dan, het verhaal was niet echt super maar ik vond de CGI en dat voor een film van 5 miljoen dollar best goed. Ik zie veel te veel films maar ik kon me met deze film toch best vermaken maar niet om nu te zeggen ik wil hem nog eens zien nee dat niet maar hou je hiervan kijk hem gerust.

avatar van DreamTech
Ach best leuk actie filmpje als het russisch op een gegeven moment niet meer hoort. Heb me best wel vermaakt maar ga deze niet kijken na een Avengers of Guardians of the Galaxy dat soort eerst deze dan betere anders ben je er gauw klaar mee. Leuk voor een avondje film als je nx beters hebt dan gaat het best wel

avatar van WillemC
Wat is dit slecht zeg. Na 15 minuten gaf ik het op...

avatar van 606
Ik ken veel en veel slechtere films.

avatar van filmkul
Matige Russische marvel variant. De film wil aan de ene kant volwassen overkomen, maar is aan de andere kant vrij kinderachtig. Het verhaal is vrij simpel en wordt in een te korte duur verteld. De opbouw is te haastig en daardoor zwak. De actie is redelijk en de film ziet er best verzorgd uit. Helaas mist de film spanning en heb je continue het idee dat het toch wel goed komt. Het einde is teleurstellend. Leuk voor 10 jarigen. 2.0/2.5

regelmatig tenenkrommend. Maar ook dat is een vorm van vermaak!

Niet zo vreselijk slecht als ik basis van de bovenstaande commentaren had gedacht, maar toch een onvoldoende . Beter goed gejat dan slecht bedacht zal hier het motto zijn geweest van de normaal toch lekker eigenzinnige Russen. Resultaat is een film die gelukkig kort genoeg duurt, om je niet bovenmatig te irriteren aan het onvermogen om een samenhangend verhaal te vertellen. Film springt van de hak op de tak, sommige scènes lijken niet eens fatsoenlijk afgemaakt(te weinig budget?) en dan krijg je al vlug het gevoel met een tweederangs superheldenfilm van doen te hebben. Wat verder niet meehelpt is dat sommige personages toch echt een brug te ver zijn: Die beer met zijn chippendale lichaam was hilarisch slecht, de bad guy leek meer op de real life versie van holle bolle gijs etcetera etcetera..... Men wil overduidelijk The Avengers en X-Men nog een keertje overdoen, maar hoger dan het niveau van de laatste mislukte Fantastic Four film reikt dit niet.
Ik verheug me niet op het onvermijdelijke vervolg.

avatar van LhKsoft
ziet er op et eerste gezicht toch een leuk filmpje uit ... ga die toch eens op m'n gemak bekijken

keimpeS
Verhaal niet al te best, slappe copy van de marvel avengers films. Toch moet ik zeggen dat de special effects best goed waren, het vervolg ga ik toch wel weer zien aangezien ik toch wel een zwak voor dit soort films heb!

avatar van Noodless
Zwakke Russische heldenfilm waar de verwachtingen toch wel hoger lagen.
Het verhaal is heel zwak en springt van de hak op de tak. De actiescènes wisten mij helaas niet te boeien wat toch een zeer slecht teken is gezien het genre. Vond ze vaak ook rommelig weergegeven. De personages zijn totaal niet interessant te noemen.
De slechterik weet weinig indruk te maken. Tja, dan blijft er niet zoveel meer over om goed te scoren in dit genre. 4/10

avatar van Gerlof1378
Erg leuke gemaakte film van Russische makelij, met een ok verhaal, leuke cast waarvan je er dus geen 1 kent haha wat flauw en toch best aardige CGI en dat voor een film met een budget van 5 a 6 miljoen dollar. Het verhaal is dus best ok maar wel rommelig maar goed de actie maakt dat wel weer goed. Ben je die Marvel of DC films eens zat kijk dan deze ik heb me prima vermaakt.

avatar van Hellboy!
1 ster voor de moeite. Het is zo slecht uitgewerkt, niet normaal meer. Het springt qua verhaal alle kanten op.

avatar van joolstein
Zover ik weet heeft Rusland geen langlopende superhelden traditie zoals dat wel het geval is in Amerika, toch is deze film een aardige poging om een paar eigen superhelden te creëren. Niet dat de film nu heel origineel uit de hoek komt want wie de Guardians bekijkt, herkent meteen alle elementen uit het Marvel-films zoals the Avengers en X-Men. Films die ook naar het kijken van deze film wel nog steeds op eenzame hoogte staan!

Het verhaal is flinterdunne; in de eerste tien minuten van de film wordt de ontwikkeling van de superhelden beschreven en later mogen alle helden in slechts één minuut nog een drama uit hun persoonlijke leven vertellen aan commandant Elena Larina, compleet met een tranen trekkend orkest.
De vier helden zijn; Ler, kan de aarde manipuleren, Ursus transformeert in een mens/beer, Kahn is een razendsnelle martial arts expert en Xenia kan zichzelf onzichtbaar maken. Ze nemen het op tegen de slechterik professor August Kuratov, die beschikt over een exo-skelet en een leger van klonen. Verder zit de film natuurlijk vol met bombastische Sovjet-Retoriek; Het geheime team heet Patriot, en door hun verschillende nationaliteiten (Rusland, Oekraïne, Kazakstan en Armenië) vertegenwoordigen de vier helden ook het idee van één groot Russische rijk.

Toch heb ik met veel plezier naar Guardians zitten kijken. Waarbij twee helden er wel bovenuit springen; een enorme mens/beer die met een mini gun tekeer gaat en de “onzichtbare” Xenia die een ware lust voor het oog is. Verder zijn de actie en special effects prima vormgegeven en houdt regisseur Sarik Andreasyan het tempo er lekker in. En met 100 minuten is de film ook niet zo lang als de gemiddelde Amerikaanse superheldenfilm die toch vaak 120+ minuten duurt. Guardians is in zijn geheel geen topper, zeker niet. Maar de film biedt wel enkele fraaie actiescènes met op momenten nog best redelijke visuele effecten. En het past ook bij het idee dat schermutselingen tussen Rusland (China doet het trouwens ook) enerzijds en de rest van de wereld anderzijds ook in de bioscoop worden uitgevochten.

avatar van EIGER3970
Kijk, mijn eerste superhelden film en ik vind die best wel meevallen. Gewoonweg gekeken omdat het een Russische film was. De matige waarderingen hier, dat belooft voor het echte werk zoals hier vernoemt... The Avengers, Marvel... ben benieuwd!