Collateral Beauty (2016)

Drama / Romantiek

geregisseerd door David Frankel
met Will Smith, Edward Norton en Keira Knightley

Een reclameman uit New York maakt een tragedie mee waardoor zijn leven uit de hand loopt. Nadat zijn collega's hem op alle mogelijke manieren uit zijn depressie proberen te halen, smeden ze een complex en controversieel plan om hem geestelijk ongeschikt te verklaren zodat ze de controle over het bedrijf kunnen overnemen. Op miraculeuze wijze veroorzaakt dit plan het genezingsproces en maakt het deze man mogelijk om zijn leven opnieuw op te bouwen.

avatar van Boneka
Prachtig gemaakte film zeer sfeervol, maar het thema verhaallijn leent zich niet echt voor een kerstfilm en is al helemaal niet komisch of tragikomisch. Dat willen de makers ons wel doen geloven maar is best een zwaar stuk geworden en het duurde lang voordat ik er binding mee kreeg. Zoals gezegd is er niks mis met de vormgeving van deze beauty film. New York op zijn best, met al zijn feestversieringen van de kerst is het echt een must om daar een keer heen te gaan. Dacht ook dat ik delen van Brooklyn zag, maar dat kan want dat is een van de blocks van the big apple. De film ziet er echt schitterend uit en met het eind waarin alles samenvalt toch nog een kleine voldoende.

Maar het verhaal. Tja. Het is een fantasie verhaal geworden met centraal daarin Will Smith. Vond ik de sessies nog wel aardig, maar dat stuk kwam maar minimaal in beeld. Had vooral moeite met de drie ingehuurde acteurs die zijn leven meer inhoud moesten geven. Wellicht had er een soort Love Actually gemaakt kunnen worden, maar nu was vooral hij centraal en hingen de andere er maar bij. Niet echt geslaagd dus. De slechtste film van 2016? Nou dat ook weer niet, maar om er nou eens lekker voor te gaan zitten nee of je moet zin hebben in hele mooie sfeermomenten die deze film absoluut heeft. Het eind is verassend althans voor mij. Een klein lichtpuntje tussen alle mooie lampjes van Collateral Beauty. (Mooie bijkomstigheid)

Redelijke film waarin drie collega's het bedrijf van hun rouwende baas proberen over te nemen. Een enigszins originele (en eigentijdse) variatie op het meest bekende kerstverhaal van Charles Dickens. De film had zich beter kunnen concentreren op het hoofdpersonage en de drie weinig toevoegende achtergronden van de drie collega's achterwege laten. Absoluut sentimenteel, maar het mooie einde en de fijne cast maakten dit nog wel goed.

Fantastische cast, die het stuk voor stuk goed doen, niets op aan te merken.
Maar de film, het verhaal, kon me niet boeien, is gewoonweg m'n ding niet.

avatar van Pollypeachum1
De verhaallijn waarin de collega's hun baas willen bedonderen, vind ik het minst aan deze film. Vooral omdat de baas het wel goed met hen voor heeft. Dit gegeven wordt een beetje naar de achtergrond geschoven, omdat de persoonlijke problemen van deze collega's onder de loep genomen worden. Ondanks hun eigen misère vind ik het nog steeds een rotstreek wat ze hun baas aandoen.
Máár de acteurs en ook het gebruik van kleur en muziek tillen deze film boven de middenmoot.

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en vond het geen misse film. Een soort variant van A Christmas Carol, maar toch iets anders.
De cast deed het prima en was ook wel het hoogtepunt van de film. Het verhaal was ook niet slecht, maar ik had er toch iets minder voeling mee.
Niet slecht en toch wel eens het bekijken waard.

avatar van boemboem27
prachtige film.
zeer goed geacteerd van eigenlijk alle personages.
goed verhaal.niet te lang,met toch nog wel een onverwacht maar heel mooi sentimenteel einde.
maw gewoon een echte aanrader toppie

avatar van jippie2010
Sjonge... wat heb ik toch een zwak voor Will Smith wanneer hij in een drama speelt. Het verdriet, de pijn, zijn machteloosheid: het komt binnen als een mokerslag.
Geen ijdele hoop, geen mooie verhalen, maar wel het echte leven. Waarin je door alle storm heen alsnog keuzes te maken hebt. Maar alles in tijd. *4.0

avatar van El ralpho
Rode oogjes

Het creatieve idee achter Collateral Beauty valt te prijzen, maar het opgedrongen sentiment en de onsympathieke personages (wie gaat er nu zo met vrienden om), waren dealbrekers voor mij. Ook het spel van Smith ligt er hier veel te dik bovenop. Hij wil met deze rol te duidelijk laten zien dat hij een veelzijdig acteur is maar veel potten breekt hij er uiteindelijk niet mee. Meer dan getormenteerd voor zich uitkijken doet hij het grootste gedeelte van de tijd niet en hoewel ik wel sympathie voor zijn personage had, vond ik het acteerwerk te veel aan de oppervlakte liggen waardoor ik nooit op kon gaan in zijn rol.

De rest van de cast vervult zijn rollen verdienstelijk, maar stijgen nooit boven de middelmaat uit, zelfs een acteerkanon als Helen Mirren niet. Claire, Whit en Simon hebben alle drie hun eigen problemen, waarbij vooral de situatie van Simon met gemak de hele film over had kunnen nemen. Breng het dan gewoon niet in. En ook hier: enorm veel geforceerd en aangedikt drama waarbij ik met het meest irriteerde aan de situatie tussen Whit en zijn dochter. Een groot cliché waarbij het glazuur zowat van mijn tanden sprong.

Punten voor het idee achter deze film en de boodschap achter de bijkomstige schoonheid, want deze vond ik in essentie wel sterk. Jammer alleen dat de hele uitwerking wat mij betreft meteen de prullenbak in kan verdwijnen.

Zwolle84
Ik moet helaas terugkomen op m’n eerdere mening en een bijna 180-gradenbocht nemen. Wat ik er destijds in zag, zie ik nu niet meer. Wat een tenenkrommend zoete, voorspelbare meuk. En die Will Smith is helemaal de doodsteek; wat een bizar slechte acteur is het toch eigenlijk. Dat droge hoofd waarmee hij die tegeltjeswijsheden opdreunt, brr...

Was bijna in slaap gevallen zo saai .