Cradle Will Rock (1999)

geregisseerd door Tim Robbins
met Hank Azaria, John Cusack en Susan Sarandon

New York in de jaren 30. Het is volop crisis en de werkloosheid is angstwekkend groot. De overheid probeert met allerlei projecten toch jobs te creëren. Eén daarvan is het artistieke 'Federal Theater Project'. Wanneer de jonge producent Orson Welles de links georiënteerde musical 'The Cradle will Rock' wil opvoeren, zorgt dat in sommige kringen voor heel wat wrevel en onrust.

M. Rodriguez Fan
Heb Michelle Rodriguez ontdekt in die film. Ive Got The Eyes of a Hawk.

avatar van tovenaar
Of je kunt goed Michelle Rodriguez intypen bij IMDB .

M. Rodriguez Fan
Ja daar stond het ook zag ik vandaag.

avatar van Wolkenmeter
Het verhaal van 'Cradle Will Rock' leent zich natuurlijk uitstekend tot uitweidingen over de sociale situatie van toen, maar Tim Robbins was toch duidelijk te ambitieus. Behalve het gegeven van het theaterstuk zelf gooit hij er vrolijk nog eens een viertal subplots tegenaan. De zwierige camerabewegingen en de geweldige cast (Philip Baker Hall, Hank Azaria, John & Joan Cusack, Emily Watson, Bill Murray, John Turturro, Vanessa Redgrave, Susan Sarandon, ...) kunnen helaas niet de indruk ontnemen dat een wat minder hectische film een veel betere was geweest. Met een verhaallijn of twee minder en meer nadruk op de theatervoorstelling zou dit een heel goede film kunnen geweest zijn.

avatar van JP
JP
Zag Jack Black en Kyle Gass (Tenacious D) ook voorbij komen...

avatar van BoordAppel
Misschien iets te veel subplots maar verder een heerlijke film. Erg goed geacteerd en er zit een moordend tempo in waardoor het echt nergens saai wordt. Bij vlagen grappig en het geeft een mooi tijdsbeeld. Ja van dit soort films houd ik wel.

Michelle Rodriguez trouwens niet voorbij zien komen, maar ze is dan ook (unconfirmed) volgens IMDb. Zeker een figurantenrol, of gewoon onzin.

avatar van Naomi Watts
Het is inderdaad onzin. Ik dacht bij mijn eerste kijkbeurt ook haar te hebben gezien (was in een flits dus logisch dat ik het dacht omdat het ook op IMDb vermeld stond toen, zonder unconfirmed destijds) maar dat is dus niet zo. Michelle Rodriguez haar uitmuntende debuut kwam toch echt in 'Girl Fight'. Summer of Sam was nog zo'n film waar ze niet in heeft gezeten maar waarvan het wel beweert wordt.

Bij tijd en wijlen wat langdradig en lastig te volgen door de vele subplots. Het puike acteerwerk van vrijwel de gehele cast en de meesterlijke opvoering van cradle will rock aan het einde maken echter veel goed. 3*

avatar van Decec
Het is een musical film, niet drama, vind ik.
Wel inderdaad langdradig verhaal.

Aardige film waarin de Amerikaanse regering een werkprogramma introduceert tijdens de grote depressie. Niet alle verhaallijntjes van deze mozaïekfilm weten te boeien. Ook is het onderwerp wat te streberig en langdradig gebracht hier en daar. Prima aankleding, mooi camerawerk (zoals het lange openingsshot) en een cast met flink wat bekende namen.