The Farmer's Daughter (1947)

geregisseerd door H.C. Potter
met Loretta Young, Joseph Cotten en Ethel Barrymore

Een Zweeds-Amerikaanse boerendochter, Katrin Holstrom, verlaat de boerderij om in de stad verpleegkunde te studeren. Als al haar geld, inclusief haar lesgeld, weg is door oplichterij, moet ze zo snel mogelijk het nodige geld vinden, en dat vindt ze door een baan aan te nemen als dienares bij een rijke senator. Geleidelijk trekt de politiek haar aan en er begint een verborgen, wederzijdse liefde te bloeien in het 'senator's house'.

avatar van jordybeukeboom
Oscar voor Young

Heerlijke romantische komedie over een slimme boerendochter, die naar de grote stad trekt en daar bij toeval terecht komt in politieke kringen. Voor ze het weet is ze zelf in de race voor een congreszetel. Prima chemie tussen Joseph Cotten en Loretta Young, die met haar rol verrassend genoeg een Oscar in de wacht sleepte. Weliswaar een oudje, die tussen de regels door het Amerikaanse politieke system op de korrel neemt, maar nog steeds goed is voor ruim anderhalf uur luchtig en ontspannen amusement.

avatar van Mochizuki Rokuro
Eerste uur is leuk. Laatste half uur wordt het meer drama en gaat de film een beetje aan de sukkel met wat vergezochte verwikkelingen. Potter heeft toch snediger komedies op zijn naam staan volgens mij.

Loretta Young is erg innemend, ik zag haar eigenlijk pas een paar keer, met een grappige mimiek en een haardracht als een Princess Leia avant-la-lettre. Het zijn echter Bickford als de butler en Barrymore als de moeder van politicus Cotten, die de humoristische show stelen in het begin van de film.

Young won dus een Oscar dat jaar, al zag ik met deze toch pas 2 van de 5 genomineerden (naast Young alleen Dorothy McGuire), of het onverwacht, terecht of anderszins was weet ik dus nog niet. Toch is het aantal Oscar voor komische rollen toch ver in de minderheid (in mijn queeste naar winnaars/winnaressen zag ik vorige week Richard Dreyfuss die ook een van de uitzonderingen is - ik moet nu nog zowel 10 acteurs als 10 actrices die ooit een Oscar wonnen voor hun acteerwerk (een aantal daarvan liggen klaar)).

Wist trouwens niet dat de traplift al sin 1947 bestond

avatar van mrklm
Loretta Young geeft een masterclass in comedy in haar met een Academy Award beloonde rol als Katrin Halstrom, een boerendochter die als dienstmeisje komt te werken voor politicus Glenn Morley [Joseph Cotten] en diens moeder Agatha Morley [Ethel Barrymore], die zich voorbereiden op de verkiezingen voor het House of Representatives. Katrin is weliswaar van eenvoudige komaf, maar met haar gezonde boerenverstand en haar doortastendheid en blijkt ze al gauw onmisbaar. Maar er ontstaan problemen wanneer ze haar mening uitspreekt over de kandidaat die de Morleys willen steunen.
Young steelt de film, maar het acteerwerk is sterk over de hele linie. Harry Davenport heeft een klein, maar hilarisch rolletje als de huisarts van de Morleys, er is een prettige score van Leigh Harline en regisseur H.C. Potter houdt het tempo er flink in waardoor dit een genot is van begin tot eind.