Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives (2015)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Bobbito Garcia

'Stretch and Bobbito: Radio That Changed Lives' verkent de sociale impact van wat het Amerikaanse hiphop/muziek magazine The Source in 1998 uitriep tot "The Best Hip Hop Radio Show of All-Time". De documentaire is het verhaal van eigenzinnige vrienden die onwaarschijnlijke legendes werden door hun luisteraars te verbinden en de grootste rap artiesten ooit te introduceren aan de wereld.

Oh yes! Stretch & Bobbito zijn legends.

Hm ja, dit is dan wel een soort egodocument waarin alles en iedereen Stretch en Bob de hemel in prijst, maarrrr...

Dat is dan ook wel terecht want Goddamn wat een lekkere show was dat toch.
Echt essentieel voor hiphopliefhebbers en met name 90s.

avatar van centurion81
Heerlijke docu waarin vele grootheden de revue passeren. Mooie gasten ook dit....Mooie montage en heerlijke muziek.

Leuk.

Inderdaad een egodocument, maar wel eentje waarbij je het gevoel krijgt dat het terecht is. Misschien omdat ik zowaar als niet-echte-hip-hop liefhebber écht wel veel bekende namen en koppen voorbij zag komen, die toch merkelijk op hun gemak waren bij de twee DJs. Ook die vele filmpjes van de show zelf hielpen wel mee, een hoop jong hip-hop geweld voor hun grote bekendheid die gewoon bij de twee op bezoek kwamen.

Nu heb ik het programma in kwestie nooit gehoord, maar toch was er sprake van een zekere proxy-nostalgie. België (of toch zeker Antwerpen) kende begin jaren '90 een soortgelijk programma op een lokale zender. Draaide niet rond muziek, maar was wel eentje waar een aantal mensen gezellig een hele nacht een jonge generatie aan de radio gekluisterd hielden. Met lekker veel marginale gasten, prank calls en een paar mythische fragmenten. Alleen al de intro-tune terughoren geeft een zekere rilling en naar gespreksonderwerpen was het de volgende dag niet zoeken. En op het moment dat je dreigde in slaap te vallen (in bed, met zo'n oude walkman-koptelefoon op), snel nog op "rec" klikken op de volgende dag toch nog 45 minuten mee te pikken.

Dat gevoel wordt ook wel mooi overgebracht in deze docu. Gewoon wat jonge kerels die hun eigen ding deden en daarbij een platform opzetten voor wat nu een miljardenbusiness geworden is. Dat de DJs ondertussen ietwat irritant zijn, dat er af en toe wat awkward statements gemaakt worden (ja leuk, jullie zaten maar arm te wezen terwijl iedereen die hier buiten liep steenrijk werd) en dat de demise van zo'n scene altijd een beetje droevig is (gelukkig duurt het niet al te lang) neem je er dan maar bij.

Interessante docu, ik heb zelden wat met nostalgie en ondanks dat ik ook niks met dit onderwerp had was het toch effectief. Verder ook wel tof in elkaar gezet, met stoere raps en vlotte fragmentjes.

Leuke nostalgische trip. Het muzikale onderwerp is voor een breed publiek misschien iets te 'niche', maar zoals Onderhond al aangeeft zullen veel kijkers wel iets kunnen voelen bij de romantische beperkingen van het pre-internet tijdperk. Zelf heb ik nooit een uitzending beluisterd, maar de anekdotes over Stretch & Bobbito in Source Magazine waren talrijk - die bewuste uitgave met de verkiezing voor beste hiphopradioshow heb ik destijds ook gekocht.

avatar van thomzi50
T.O. schreef:
Leuke nostalgische trip. (...) De documentaire an sich vind ik iets te rommelig, maar veel stukjes zijn op zichzelf heel genietbaar. En het geheel slaagt er heel aardig in om het hiphopgevoel van die tijd op te roepen.

Hier ben ik het eigenlijk geheel mee eens: fijne documentaire, waarin het knap is hoe de (goedlachse) charme van Stretch en Bobbito wordt overgebracht gewoon door ze aan het woord te laten: ik heb nooit een uitzending van het radioprogramma gehoord, maar kan me na deze documentaire heel goed voorstellen hoe levendig en fris hun show moet zijn geweest. Dat wordt, zoals hierboven ook opgemerkt, ook geillustreerd door alle grote artiesten die met zichtbare vreugde aan de gesprekjes meewerken.
Maar, zoals T.O. ook aangeeft, af en toe is het wel erg anekdotisch, er worden veel zijpaden ingeslagen die niet per se relevant zijn voor het grote verhaal. Is dat erg? Niet per se, alleen vond ik het ene zijpad lang niet zo interessant als het andere. En roept een dergelijke opbouw vanzelf de vraag op: waarom worden die en die vergelijkbare anekdotes niet verteld, waarom speelt dit geen rol? Ach, dat is muggenzifterij, want ik vond dit een aangename, vitale docu over een tof onderwerp. Geslaagd geheel, en zeker aan te raden voor hiphopfans.

avatar van zoutzak
Dit is puur goud voor old school hip hop liefhebbers

avatar van missl
Ik kende deze show niet, leuke docu met grote namen. Leuk om te zien hoe die mannen het gedaan hebben en hoe het destijds gegaan is.