Born Strong (2017)

Documentaire

geregisseerd door Gary Cohen en Ross Hockrow
met Eddie Hall, Hafþór Júlíus Björnsson en Brian Shaw

"Born Strong" is het verhaal van de vier sterkste mannen op aarde. Elk jaar bekroont de Arnold Strongman Classic de winnaar in de zuiverste test van krachtmeting ter wereld. De Arnolds van dit jaar zijn uniek want elk van deze vier wegen meer dan 400 pond. De 40-jarige Litouwer Zydrunas Savickas is de sterkste man ooit, die misschien zijn hoogtepunt heeft gepasseerd. De Amerikaan Brian Shaw is de titelverdediger, een meer dan 2 meter lange gigant die 425 pond weegt en klaar lijkt om de kroon te nemen. Eddie Hall uit Engeland is "de hongerige wolf", die op de deur klopt en tot alles bereid is. En dan is er nog de IJslander Hafthor Bjornsson, de jongste van de groep, maar met het grootste potentieel. Slechts één van deze vier zal winnen...

avatar van Yvo1983
‘Get to tha choppaaa’

avatar van DiamondsRealDeal
Yvo1983 schreef:
‘Get to tha choppaaa’
Sloeg eigenlijk nergens op dat ie dat zei haha.

avatar van Donkerwoud
Geen idee waarom ik als iemand met een aversie naar televisiesport opeens een documentaire moest zien over een sterkste man competitie rond Arnold Schwarzenegger. 'Born Strong' (2017) begint met vier portretjes van deelnemers - ingeleid en becommentarieerd door oud-deelnemers, een sportarts en Arnold himself - in aanloop naar de beslissende competitie. De Brit Eddie Hall als de underdog die zich uit zijn volksmilieu heeft gevochten; de Litouwer Zydrunas Savickas als de heersend kampioen in de nadagen van zijn carrière; de Canadees Brian Shaw als mogelijk nieuwe titelverdediger; en de Ijslander Hafthor Bjornsson als de knokker met naamsbekendheid als 'The Mountain' uit Game of Thrones. Het enige moment dat een portretje even lijkt los te komen, is wanneer Eddie Hall met zijn vrouw op de bank zit en intieme vragen beantwoordt over hoe zijn lichaam is veranderd door de krachtsport. Zoals het effect op hun seksleven en de roofbouw die Hall op zijn eigen lichaam pleegt met deze intensieve krachttraining. De levensverwachting onder sterkste mannen ligt nu niet bepaald hoog. Hij belooft zijn vrouw met klem dat hij vroegtijdig met de slopende sport zal ophouden, maar het klinkt niet erg geloofwaardig. Hun jonge kinderen krioelen rond de bank en zijn vrouw barst in huilen uit.

Maar sterke mannen moeten toch vooral uit hun shirtje knappen en de drie andere portretjes zijn lang niet zo emotioneel geladen. Eenmaal aangekomen bij de 'Arnold Strongman Classic', wordt het een sfeerregistratie van de wedstrijd vanuit de vechters die we inmiddels kennen. De boel wordt aan elkaar gelijmd met koddige tussenanimaties die zowel scoreboards opleuken als uitleg geven bij verschillende wedstrijdonderdelen. In deze vorm biedt 'Born Strong' (2017) net wat meer context bij deze opmerkelijke krachtmetingen dan wanneer je toevallig een wedstrijd tegen zou komen. De portretjes geven binding met de sporters en laten hoegenaamd zien wat er op het spel staat wanneer ze dingen gooien, slepen of omhoog houden. De eigenlijke competitie kijkt zich aan alsof er een adrenalineverhogende titanenstrijd voltrekt. Erg diep gaat het allemaal niet en de commerciële juichpraatjes lijken eerder een middel om 'Arnold Strongman Classic' op de kaart te zetten dan om een belangrijk topic te agenderen. Maar het is verder geen onaangename documentaire en 'de sterkste man' blijft een fascinerend fenomeen om de zinloosheid ervan. Jezelf slopen voor een lichaam waar anderen zich aan kunnen vergapen.