Adventureland (2009)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Greg Mottola
met Jesse Eisenberg, Kristen Stewart en Ryan Reynolds

Adventureland gaat over de net afgestudeerde tiener James Brennan (Jesse Eisenberg) in de zomer van 1987. Omdat zijn vader dankzij z'n baan met een financiële terugslag te maken krijgt, moet James zelf werken voor zijn schoolgeld. Omdat James erg weinig ervaring heeft, wordt hij bij verschillende bedrijven niet aangenomen en lijkt het erop dat hij geen andere keus heeft dan een nietszeggend baantje te nemen bij het pretpark Adventureland. Hij wordt hier al snel verliefd op Emily Lewin (Kristen Stewart), wat een serie gebeurtenissen in gang zet die James belangrijke dingen over het leven, de liefde en vertrouwen leert...

Leland Palmer (crew)
Van de regisseur van Superbad. Dat moet wel goed komen denk ik.

avatar van JohnMcLane
Leland Palmer schreef:
Van de regisseur van Superbad. Dat moet wel goed komen denk ik.

avatar van Fi_lm_bre_ker
volgens kennissen was superbad niet helemaal goed dus ik weet niet of dit wel wat wordt!!

Leland Palmer (crew)
Tsjah, vooral je verwachting over deze film erg laag houden omdat één of andere kennis Superbad niet helemaal goed vond.

avatar van Poisonthewell
Opgenomen in Kennywood (pretpark in Pittsburgh) - ben ik vaak geweest

avatar van Baldur
7.9 na zo'n 5000 stemmen op IMDB, geen slechte start. Ik kijk hier wel naar uit, Superbad was heel vermakelijk.

avatar van FrisoBoei
Komt ie nog naar Nederland?

avatar van edouard
K ben hier zeker benieuwd naar!

avatar van UrbanDjampa
Verwacht geen lachfilm zoals Superbad. Neigt meer naar romantiek en een portie drama. Zitten wel droge stukjes in, maar is absoluut geen komedie. Kristen Stewart vind ik nog steeds stoned kijken, maar ze deed haar werk. Jesse Eisenberg ken ik haast niet in andere rollen, maar een pluim voor hem. Gewoon een geslaagde film en de soundtrack was sterk.

avatar van GastHeer
UrbanDjampa schreef:

Sluit ik me volledig bij aan, de komedie in de film komt vooral van Matt Bush in de rol van Tommy Frigo, een pesterige schreeuwlelijk die je een paar keer een glimlach van oor tot oor kan geven.

Ik vond dit een erg leuke film, superbad vond ik ook erg leuk, maar aan alle mensen die deze film gaan kijken: VERWACHT GEEN EN HET IS GEEN SUPERBAD!!
Zolang je open staat voor een romantisch verhaal met een komisch tintje en dun laagje drama, zal je een ontzettend leuk en grappig verhaal gaan volgen!

avatar van filmsz
Ergens toch een tegenvaller, kijkt op zich wel lekker weg maar er gebeurt eigenlijk gewoon niets in heel die film.. En het is in ieder geval GEEN komedie!

Heerlijke soundtrack in een gewoon mooie film.

avatar van Phoenix
Ziet er leuk uit. Fijne cast (Reynolds, Stewart), regisseur van Superbad en dan blijkbaar ook nog een leuke soundtrack. Ben benieuwd!

Ja, die soundtrack!

Ik bedoel; Wang Chung met Dance Hall Days, The Outfield met Your Love, Animotion met Obsession, Crowded House met Don't Dream it's Over en WhiteSnake met Here i Go Again bijv. Wat wil je als 80's liefhebber dan nog meer? Nou, ik niet veel...

Groot pluspunt dus, de soundtrack. Maar voor de rest eigenlijk ook niet veel aan te merken op de film. De cast is geweldig. Ik smelt direct voor Kristen Stewart, Ryan Reynolds draagt op een leuke manier zijn steentje bij en hoofdrolspeler Eisenberg doet het ook uitstekend. Daarnaast zijn de kleine rolletjes, soms misschien ietwat stereotyp, maar wel erg leuk. Er is met veel plezier aan de film gewerkt, dat is duidelijk te zien.

Het verhaal is allesbehalve bijzonder, maar wel vermakelijk. Eisenberg die een baan neemt in Adventureland, omdat hij geld nodig heeft en z'n ouders het niet meer kunnen dokken. De sfeer in het park is geweldig. Lekker druk, veel muziek (Amadeus ) en genoeg plaats voor wat mooie shots en veel leuke/grappige scénes. Bill Hader is hilarisch trouwens, net als z'n oerdomme sidekick, gespeeld door Kristen Wiig. Naar het einde toe wordt het dan wel wat voorspelbaar, maar opzich was ik daar alleen maar blij om. Wie wil nou en slecht einde bij deze film? Ik niet. Naast Kristen Stewart mag ook Margarita Levieva er wezen, als Lisa P. De gebeurtenissen tussen die twee meiden en Eisenbergs personage zorgen voor een uitstekende afwisseling tussen humor en drama, met de nodige romantiek. En... wederom veel fucks uiteraard, zoals bij Superbad.

Ja, erg leuk filmpje dit. Ondanks dat de film gewoon niet veel bijzonders is, heeft de film makkelijk genoeg baggage om de gehele speelduur te vermaken. Superbad vond ik ietwat beter, maar ook deze keer flikt regisseur Mottola het weer. Vooral de soundtrack is geweldig. Dikke voldoende. Zou best kunnen dat zowel deze als Superbad eens omhoog gaan na herziening. Who knows.

AHWA
Je vergeet Breaking The Law van Judas Priest

AHWA
Uiteraard is dit geen Superbad, want de kracht van Superbad was het briljante scenario van Seth Rogen en Evan Goldberg. Mottola heeft deze film zelf geschreven en dat is ook wel duidelijk. Minder gevat dan Superbad en veel cliches, maar toch nog een aantal leuke vindingen die uit de mond van Bill Hader, Kristen Wiig en Jesse Eisenberg komen.

Kristen Stewart doet weer waar ze goed in is. Moeilijk kijken, stotteren en haar haar terugslaan, maar wat ziet ze er weer leuk uit. Ook die Lisa P was erg leuk om te zien moet ik zeggen.

Het verhaal is cliche, maar door de leuke setting in het pretpark, de leuke grappen onderling, is dit toch weer een comedy-op-de-werkplek-film die zo leuk kunnen zijn a la The 40-Year Old Virgin.

Ook de muziek is geweldig. Van Lou Reed tot Falco en Judas Priest.

Voorlopig 4.0*, maar als de film na een herziening nog zo leuk blijft, kan er zeker nog een halfje bij.

4.0* voor nu.

Leuk filmpje, heeft weinig om het lijf en wordt gelukkig niet al te dramatisch waardoor ik hier wel redelijk van genoten heb. Leuke rol van Hader.

Verder kende ik Eisenberg nog uit Get Real (laaaang geleden leuke serie op net5), hij lijkt niet veel veranderd want hij speelt in deze film dezelfde rol. Maar dat doet hij niet onverdienstelijk. Voor Stewart zou ik overigens Twilight wellicht eens willen kijken, al lijkt de film me echt verschrikkelijk. En Reynolds vind ik altijd wel een lollige gast, al kwam dat hier niet echt uit de verf (daar was de rol ook niet naar).

Niet echt een comedy, wel een prima, niet al te zwaar, romantisch filmpje met beetje drama.

avatar van gillette
'k Had een komedie a la Superbad verwacht.
Helemaal niet dus.
Cliché maar toch nog vermakelijk.
Heel voorspelbaar.
Toch nog 3.

avatar van Inland Rabbit
Ik keek hier erg naar uit, omdat ik het idee had dat Mottola wel degelijk over talent beschikte maar een beetje werd terug gehouden door de grove humor van Rogen en Apatow, hoewel Rogen's rol in Superbad zelf nog wel erg leuk was.

Ja hoor, dit is totaal anders. Echt een komedie is het niet, want er valt niet veel te lachen. Meer een feel good movie in een 80's sfeer. Wat deze film voor heeft op anderen is dat het allemaal niet overdreven word. Geen gezuip, dorm studenten humor, platte sex grappen en al dat soort shit en ik moet zeggen dat het toch well een verademing is tussen alle andere gelijke films. Dit zijn mensen. Ja er zijn cliche's, tuurlijk, maar zijn die er ook niet in het echte leven?

Vooral heel menselijk dus. Ja, dat zei ik ook al van de laatste Smith en daar kwam ik op terug, omdat het gewoon een slechte film was na een 2e kijkbeurt maar de feel en vooral het acteerwerk in deze film voorkomt dat. Zelfs Ryan Reynolds weet er een redelijk goede acteerprestatie uit te persen en ik ben echt geen fan van hem.
Een grote rol voor soundtrack ook. Niet dat het vloeiend gebruikt word, maar meer als een playlist. Niet de hele soundtrack bevalt me dan ook, maar de VU/Lou Reed insteek mag er wezen.

Ik had het in het begin al over cliche en als je veel youth comedies kijkt dan valt het gewoon op, want waarom speelt in dat soort amerikaanse komedies de ontmaagding zo'n grote rol. Net alsof het het belangrijkste is om te doen voor je naar je volgende school gaat . Dit is me uiteraard al eerder opgevallen en ik vind het een erg raar gegeven.

Verder een erg lekkere wegkijk film die vooral veel hart heeft en menselijk overkomt.

Beste film van 2009 tot nu toe.

avatar van Poisonthewell
Nostalgische low-key charmer. Coming-of -age films als deze 'live and die by' (vierde Engelstalige buzzwoordjesconstructie in anderhalve zin!) het sentiment dat ze kunnen opwekken - zelfs als je er zelf niet bij was. Ik stam uit 1985, dus 1987 kan ik niet bewust tot die goeie ouwe tijd rekenen, maar Mottola laat ons 'vicariously' zwelgen in zijn herinneringen, en doet dit gelukkig op voldoende subtiele wijze. De film mijdt spektakel, zowel komisch als dramatisch, en raakt juist daardoor de perfecte, authentieke noot.
De cast is uitstekend - Kristen Stewart steekt erbovenuit. Spijtig dat ze zoveel van haar tijd verdoet met de Twilight films, want het dramatisch potentieel die ze hier toont (en ook al in eerdere films) maakt haar tot wellicht Hollywood's beste actrice onder de 20. Jesse Eisenberg was al Michael Cera avant la lettre (zie Noah Baumbach's sterke The Squid and the Whale), en Ryan Renolds voorziet zijn kleine bijrol van een verrassende dosis gravitas. Adventureland is een film die blijft hangen, en gaat waarschijnlijk wel op mijn top 10 terecht komen aan het einde van het jaar.

Perfecte beschrijving, alleen geef ik wel een 0,5* meer.

erg leuke film , verveel geen moment
dikke 4*

Geen komedie, maar wel leuk om te kijken.

Irritante saaie komedie, heb geen grap kunnen ontdekken, meer een luchtig sfeertje. Dit alles zonder enige diepgang. En de twee hoofdrolspelers, i was not impressed, ze doen hetzelfde truukje in alle films.2,5*

Romantiek / Komedie als genre was beter gepast. Al zaten er zeker een paar leuke momenten in deze film. Al met al een zeker geslaagde film. Vaker gezien maar toch 3.5 sterren

avatar van Alpha X
Heerlijk filmpje,,keek superlekker weg, ondanks dat het vrij standaard was. Het pretpark gaf een vrolijke setting hoewel de film vrij veel weg had van een drama.

Genoten van de vrij onbekende Margarita Levieva als plastic Lisa P. en mensen, wat een soundtracks !! Als 80's muziekliefhebber maakt de soundtrack alles compleet.

avatar van bartje30
Dit is dan weer echt zo'n film die mij lang bij zal blijven. Ok, cliché verhaaltje, maar zo goed uitgewerkt dat het cliché gedeelte mij helemaal ontgaan is tijdens de film. Geweldig geacteerd door Kristen (denk dat Kristen Stewart echt een mooie carriëre tegemoet gaat) en zeker door de meeste onbekende acteurs, prima camarawerk en vooral de emoties die zo uit het echte leven gehaald kunnen zijn. Voor mij is dit het beste romantische drama van 2009. Een komedie is het niet, maar dat is maar goed ook. Dus het enige minpuntje vind ik die vriend die af en toe iets te is.

avatar van subwoofer henk
Vermakelijk

avatar van james_cameron
Leuke, melancholisch geladen 'coming of age'-film die precies de juiste snaar weet te raken. Prima cast, geinig tijdsbeeld en een eersteklas foute soundtrack (Falco's Rock Me Amadeus wordt briljant gebruikt). Niets mis mee eigenlijk, of het zou het wat voorspelbare verhaalverloop moeten zijn. Niet echt storend, in ieder geval.