The Big Kahuna (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door John Swanbeck
met Kevin Spacey, Danny DeVito en Peter Facinelli

Drie zakenmannen bevinden zich op cruciale punten in hun levens: Larry (Kevin Spacey) is net getrouwd, Phil (Danny DeVito) is net gescheiden en de jonge Bob (Peter Facinelli) wil carrière maken, maar wordt zenuwachtig van Larry terwijl hij tegelijkertijd Phil op de zenuwen werkt. De avond voor een belangrijke conventie spreken ze al hun frustraties en irritaties uit.

avatar van brabusRUS
PaulieWalnuts schreef:

En Phil gaat met Larry's vrouw. Zie ook IMDb. Ik had dat idee al nadat hij "Love you too" zegt, tegen iemand die hoogstwaarschijnlijk voor Larry belde. Daarom was hij depressief misschien.

Mooie film. Na herzien te hebben 4*

Dat kan inderdaad. Zo had ik het nog niet gezien. Ik dacht dat het Larry was die naar Bob vroeg om de ruzie bij te praten.

Ik vond het een hele leuke film. De dialogen waren echt leuk. Ik vind het alleen raar dat deze film zo'n lage gemiddelde heeft. Op IMDb scoort ie ook niet zo denderend, 6.4(6,443 votes). Hoe zou dat komen?

AddictedToMovies
Dit vond ik een hele goede film, hoewel het als film niet veel voorstelt. Regisseerwerk is niet erg goed en het editen was ook niet alles. Maar dat is totaal niet nodig bij deze film. Je merkt dat het van een toneelstuk is, maar dat vind ik geen minpunt. Gewoon heerlijke dialogen met de geweldige (samen met Pacino mijn favoriete acteur) Kevin Spacey. Danny DeVito speelt ook echt heel goed, en dat heb ik zelden gezien (hij speelt bijna altijd een klein irritant rotventje), en Peter Facinelli doet het ook aardig als het groentje. Het eerste deel van de film vond ik echt hilarisch, dat toch wel te danken is aan Kevin Spacey/Larry. De humor in deze film ligt mij heel erg. Het laatste halfuur wordt alles een stuk serieuzer, maar ook dat vond ik erg geslaagd. Vooral de eindmonoloog van Danny DeVito vond ik erg goed.
Zelfs de aftiteling vond ik wel de moeite waard.

Maar wie had nou gebeld? Ik dacht eerst ook Larry die Bob nog wou spreken, maar ik hoorde verschillende geluiden (bv. van PaulieWalnuts dat dat Larry's vrouw was en dat Phil dus vreemdgaat. Het zou best kunnen, maar hoe zou je dat dan moeten raden? Want aangezien dat gesprek "Do you love me?" tussen Larry en Phil zou het ook heel goed Larry kunnen zijn.

avatar van Jeewee
ik vind het een beetje jammer, want ik snapte de film pas nadat ie werd uitgelegd. op de een of andere manier heb ik dus de boodschap van de film gemist, terwijl die volgens mij niet zo heel moeilijk te begrijpen is.
daarom kijk ik naar het regisseer-, edit- en acteerwerk. de combinatie van die eerste twee vond ik vrij slecht, en daarom storend. en op sommige momenten in de film zorgt het slechte regisseer+editwerk ervoor dat het acteerwerk echt als 'acteerwerk' overkomt, dus niet meer natuurlijk.
ik vond dat vrij storend, maar dat vind addictedtomovies weer niet, dus het ligt er maar net aan hoe je naar een film kijkt.
anders gezegd; het stoort mij als er in een film slecht wordt geregisseerd, maar dat ligt gewoon aan mij.
(laat het trouwens niet gezegd zijn dat ik het acteerwerk over het algemene slecht vond; ik vond dit een pluspunt van de film)

ik snap de film nu wel, maar toen ik hem keek vond ik hem weinig bijzonders hebben. misschien moet ik hem nog meer 'ns kijken.

avatar van El Duderino
AddictedToMovies schreef:

Het is Larry die Phil op het einde aan de telefoon heeft. Phil is van zijn vrouw gescheiden, dus van vreemdgaan aan zijn kant is zoiezo geen sprake. De enige indicatie dat het Larry's vrouw zou kunnen zijn, zouden die paar woorden van Phil moeten zijn ( "I love you too") alsof het voor sommige mensen zo onvoorstelbaar is dat zoiets tussen twee hetero mannen gezegd kan worden en dus platonisch is bedoeld. Het is echter volkomen logisch aangezien Larry terug komt op een vraag die Phil eerder in de film had gesteld ("Do you love me Larry??"). De woorden "you JUST missed him" slaan op Bob, die immers net een paar seconden geleden de kamer had verlaten. Bovendien is het al ochtend (je ziet door het raam dat het al weer licht is) op het moment dat dit gesprek wordt gevoerd, wat toch een raar moment is om te bellen tenzij je weet dat ze nog wakker zijn en nog niet naar hun eigen kamers zijn vertrokken (iets wat alleen Larry kon weten). Gooi hier nog bovenop dat Phil totaal niet het type lijkt om zijn beste vriend (waar hij immers zo hoog over spreekt) zoiets aan te doen. Daarnaast heeft Phil zelf genoeg sores met zijn eigen scheidings procedure (Larry zegt op een geven moment tegen Bob dat de scheiding nog niet helemaal rond is: "It's still pending, but don't quote me") om met zijn uitgebluste gestel zo'n affaire aan te gaan.

AddictedToMovies
Thanks voor de verduidelijking El Duderino (gave naam ).

Dit is echt mijn soort film, jammer dat dit soort films in het genre komedie/drama wordt gestopt. Zouden ze een apart genre voor moeten bedenken. Heerlijk toneelstuk

Aardige film waarbij de vergelijking met Glengarry Glenn Ross snel gemaakt is. Ook deze film is overduidelijk gebasseerd op een toneelstuk en gaat over verkopers. De dialogen zijn hier wel minder krachtig en het eerste uur is vrij saai. De laatste 20 minuten maken van deze film nog een voldoende.

avatar van chevy93
The Big Kahuna begint echt geweldig. Het eerste half uur is nagenoeg perfect. Spacey speelt in dit stuk misschien wel het beste wat ik van hem heb gezien. Hilarische (zwarte) humor, een prachtig wereldbeeld en ondanks de minimale setting enorm vermakelijk. Jammer genoeg zakt het niveau daarna (behoorlijk) en het had niet veel gescheeld of ik had het echt saai gevonden. Gelukkig maakte het einde wel een deel goed, maar over het algemeen is het toch jammer, want hier had veel meer ingezeten.

avatar van Goldenskull
Begon nog best leuk en had ook wel potentie qua verhaal en setting, maar jammer van het belerende toontje, zogenaamd 'wijze levenslessen'. Spacey kon me ook niet constant overtuigen als 'lolbroek' (vaak wat irritant). Niet helemaal zijn soort rol.

avatar van tommykonijn
Toen ik gisteren The Big Kahuna keek, wist ik in eerste instantie niet dat er ongeveer 3 verschillende ruimtes in de film te zien zijn en echt maar enkele personage's. Het acteerwerk is het grootste pluspunt aan de film en dan vooral: Danny DeVito. Ik vond zijn rol erg sterk neergezet. Kevin Spacey deed het ook goed, maar zijn personage zelf vond ik soms wat irritant (misschien is het juist daarom wel weer goed..). Peter Facinelli deed in mijn ogen ook best goed zijn personage neerzetten. Het jammere vond ik dat de film me niet volledig wist te boeien en ik af en toe moeite moest doen niet af te dwalen. Toegegeven is het toch best wel knap om zo'n eindresultaat te krijgen met maar ongeveer 3 settings. En dat is ook precies de reden dat ik de film een half puntje hoger geef dan ik eigenlijk van plan was te geven. Niet heel bijzondere film vond ik, maar toch ook weer wel bijzonder om hem eens gezien te hebben.

avatar van Mescaline
Kevin Spacey & Danny DeVito samen in 1 film kon voor mij eigenlijk al niet meer stuk, de dialogen lopend lekker vloeiend en de sfeer wordt mooi opgebouwd.

Spacey en DeVito hadden gerust vaker samen mogen acteren, wat een genot om naar te mogen kijken!

Het einde vond ik net iets minder goed passen, maar omdat ik erg heb genoten van The Big Kahuna maakt me dat ook weinig meer uit.
Cinema zoals Cinema is bedoeld

Meneer Bungel
Spacey schmiert dat het een lieve lust is (dat kan leuk zijn, maar hier irriteert hij mij), en Facinelli (idd een soort jonge Cruise) moet een vreselijke rol neerzetten. Het zal in die streek (Wichita, Kansas - bible belt) wel een issue zijn, maar het krampachtig evangeliseren binnen het zakenleven (inclusief tegengas) kon me totaal niet boeien. DeVito('s rol) is dan ook nog een lichtpuntje, maar ook tussen hem en Spacey komt het nergens echt tot leven. En dan nog een zoetsappig einde ('verliefde' blikken tussen Spacey en Facinelli) ook... brrr.

Nee, hier kon ik maar heel weinig uit halen. Van 2,0* naar 1,5*.

avatar van fritsje
Hier kan ik slechts een ding over zeggen,gaaaaaaap...... !

Vooral op technisch vlak kwam dit pretentieuze toneelspel op het witte doek, dat zich voor het merendeel afspeelde in een enkele hotelkamer, tekort. Er werd heel wat afgepraat (over huwelijk, relatie, werk en religie), waardoor je de verschillende personages leerde kennen. De cast was solide, maar de dialogen begonnen zichzelf te herhalen.

avatar van Mescaline
1 van de betere dialogen films! Kevin Spacey en Danny DeVito zijn een perfect acteer duo en zoals ik al eerder zei in mijn eerste recensie was dat ik het niet begrijp dat deze 2 top acteurs niet meer samen hebben gedaan.
Dit soort filmpjes liggen mij wel en aanraders zijn zeker welkom.

2de kijkbeurt was minimaal even indrukwekkend als de eerste een paar jaar geleden, daarom zonder enige twijfel een wel verdiende en dikke 4 sterren!