The Other Man (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Eyre
met Liam Neeson, Laura Linney en Antonio Banderas

The Other Man vertelt het verhaal van Peter, die het gemis van zijn vrouw met zich meedraagt. Dan ontdekt hij dat ze e-mails en sms berichten heeft ontvangen van een man, waarvan hij het bestaan nooit heeft gekend. Tegen het advies van zijn dochter Abigail in, vliegt de gekwetste en wraaklustige Peter naar Milaan op zoek naar de mysterieuze Ralph en de waarheid.

avatar van Leo1954
Film heeft verrassende wendingen, wordt goed gespeeld, mooi gefilmd. Maar de film heeft me geen moment geraakt.

avatar van carlak
Het manko van deze filn is de opzet. Bij de 1ste kijkbeurt vond ik het ook allemaal maar matig: man voelt zich bedrogen en gaat op zoek naar de minnaar van zijn vrouw. Na het einde had ik meteen de behoefte hem nog eens te kijken en toen had hij wel impact: de dialogen kregen een extra laag en daardoor werd het spel van Neeson begrijpelijk en sterk. Dus juist wel een film om nog eens te zien en jammer dat hij niet beter in elkaar werd gezet

Erg onbevredigend plot.
Als mysterie werkt het niet. Het pakte me niet. De other man komt al erg snel in beeld en de gesprekken tussen de twee heren zijn totaal niet boeiend.
Toen uiteindelijk de clue kwam deed dat erg weinig met me.
Ik denk toch vooral dat het aan het scenaro ligt, waar de acteurs nauwelijks mee uit de voeten kunnen.
Wie me nog het meest verraste is Romola Garai. Erg mooie actrice die ik ken van Ozons Angel. Zij wist als enige nog wat extra's te brengen.

avatar van vanzelfsprekend
Ja, ik kwam wel lekker in de film.
Kwam ook door de acteurs. Ik vond ze goed spelen.
Maar, Ik had niet in één keer aan die wending gedacht.

avatar van Joera
Beetje jammer. Vond hem erg saai. Ik verwachtte dat de film iets weg had van Unfaithfull. Dan kom je bedrogen uit, vind ik. Unfaithfull is een stuk beter.

Ik vind het geen aanrader. Op het einde snapte ik er weinig meer van.

avatar van Friday the 13 th
Het plot leek goed, heel thriller-achtig, maar het resultaat is erg onbevredigend.

De verwachtingen van de kijker liggen volgens mij helemaal anders. Ik had inderdaad ook iets in de stijl van "Unfaithful" verwacht, meer naar de thriller-kant. Helaas valt deze stijl hier nergens te bespeuren.

Het woord "drama" neemt een te prominente plaats in. Vooral het einde (de zogenaamde twist) is om van te huilen en kon me niet boeien. Tijdens de rest van de film zitten we naar wat saaie schaakspelletjes te kijken en naar wat geforceerd en slecht acteerwerk.

Saai scenario, ongeloofwaardig en te moralistisch. Ik had hier iets anders van verwacht, de richting die de film uitgaat kon me niet interesseren. Het geheel is nogal duf, sommige scènes zijn volkomen onlogisch en vaak springt de film slordig van de hak naar de tak met de saaie steeds terugkomende beelden.

avatar van Norma
Hm, ik vond het eigenlijk zo verkeerd nog niet. Het verhaal moet het totaal niet hebben van de verhaallijnen, maar meer van wat er in de personages omgaat. Vrij in het begin zit een mooie scène, wanneer Linney en Neeson samen aan tafel zitten en zij zegt:”I do love you, you know. You know that, don’t you. If I didn’t, I would go, taking nothing, bare, start again.” Waarop hij opgelucht glimlacht en zeg: ‘but that’s all right, then.” en zij hem aankijkt met zo’n lieve trieste blik die zegt: ‘je hebt geen idee wat ik je hier probeer te zeggen!” Dat soort momenten raken me, het is zo echt, zo triest, zo herkenbaar.

Helaas kan ik niet beweren dat de film er vol mee zit, want het daaropvolgende stuk ligt de nadruk wel erg op het mysterie van de andere man. Toch vond ik naar het einde toe wel weer aardig hoe Neeson tot bepaalde inzichten komt, niet zozeer m.b.t. wat er gebeurt is, maar meer wat zijn vrouw aangaat. Ook Linney komt dan weer in beeld, en je ziet haar onvermogen maar zeker ook de wil om alleen met haar man gelukkig te zijn in haar ogen; dat vond ik toch best aangrijpend. Er zit naar mijn idee al met al best wat in, alleen komt het in dit verhaal niet zo goed tot zijn recht, en als je het meer als thriller bekijkt zullen de dingen die ik noemde waarschijnlijk totaal niet overkomen.

orbit
Beetje een prul dit.. begrijp deze manier van rouwverwerking volstrekt niet en wordt eigenlijk ook nergens duidelijk gemaakt.

avatar van Aapje81
Hele sfeervolle film met behoorlijk acteerwerk waar ik zeer geboeid naar heb zitten kijken. Enig nadeel is dat het scenario nogal warrig is en eigenlijk nergens naartoe gaat. Deze acteurs hadden beter verdiend. Was vooral blij met de ontdekking van Romola Garai als de dochter van Neeson. Prima actrice en een mooie verschijning.

Boven gemiddeld

avatar van Mars4i
Jammer. Met zulke acteurs/actrices moet je toch een betere film kunnen maken. Aan het acteren ligt het niet. Is gewoon een redelijk saai verhaal waarbij het plot nogal ongeloofwaardig overkomt.

avatar van Zizzo
Mars4i schreef:

Ben het met je eens, vond dat door het acteerwerk de film te doen was. Het verhaal was leuk maar de uitwerking toch wel wat saai. Ondanks enkele leuke scenes een 2.5*

avatar van Fran
Het acteerwerk vond ik heel sterk in deze film. Vooral van dochterlief en Antonio Banderas. Ook een aantal dialogen vond ik heel goed. Zoals het gesprek tussen vader en dochter als hij haar verteld dat hij antwoorde-mails naar de andere man heeft gestuurd en zij uitschreeuwd dat hij het los moet laten. Ook de gesprekken tijdens het schaakspel vond ik erg goed.

Het verhaal en de personages spraken met helaas niet aan. Ik kon me namelijk totaal geen voorstelling maken waarom ze met zo'n gluipert een verhouding kon hebben. Ik kon me daar totaal niet in inleven waardoor het begrip en inlevingsvermogen bij mij een beetje weg was. Verder begrijp ik niet dat ze niet voor haar leven vechtte. Als het er op aankomt vecht je !

Op het einde mis ik iets belangrijks ! Je ziet vader en dochter op het station zitten. Vader zegt"wat kende ze me eigenlijk goed". Daarna zie je Ralph met een brancard lopen. Ik heb hier een clou niet begrepen. Kan iemand mij dit alsjeblieft uitleggen want ik baal ervan dat ik het niet heb begrepen ????

avatar van missl
film zit moelijk in elkaar terwijl dat niet hoeft, goede acteurs maar de film komt niet lekker op gang.

Meneer Bungel
Kon hier niets mee; een vreemde, niet-werkende combi tussen romantiek, mystery en drama met dan wel weer uitstekende acteurs. Dat laatste haalt in dit geval zeer weinig uit.

1,5*.

avatar van Decec
Matige film...

Slechte film die nooit echt weet te boeien, behalve de dialoogscenes tijdens het schaakspel. Een buitgengewoon rommelig verhaalstructuur, waarbij het lijkt dat er tijdens de montage gewoon te veel materiaal is verdwenen (film duurt ook maar 84 min). Over de personages blijven ook vele dingen onduidelijk of worden pas te laat in het verhaal bekend gemaakt. Een goeie cast, waarbij Laura Linney underused is.

avatar van soom
Wat voor naamgenoot Liam (Hemsworth) geldt, geldt niet voor Liam Neeson. Wat vind ik die man eigenlijk een gladjakker, zijn enige goede rol is die van Oskar Schindler. Nu heb ik natuurlijk maar een paar films met Neeson gezien, maar ik vond Taken al niets, en the Other Man is ook niet echt een film waarin ik hem zo goed vind. Ik blijf dus maar aan Schindler's List denken: De andere 2 rollen die ik van hem gezien heb in Taken en the Other Man, ga ik vergeten, en heel gauw.

Romola Garai is goed, Antonio Banderas zie ik liever als Zorro (1e deel) en Puss 'N Boots.. Heb ik verder nog wat te melden? Hm.. Ja, Laura Linney is na het voor mij teleurstellende, hoe heet die film ook alweer met Mark Ruffalo, ohja, You can Count on me, net een beetje beter. 3*, mooi verdiend.

avatar van Al DeNiro
Gesprekken tussen de Neeson en de nietsvermoedende Banderas zijn

Ik heb ook vaak moeten lachen om de Neeson die opeens zijn stem verheft uit kwaadheid en jaloezie

@soom

avatar van soom
Al DeNiro op 5 november schreef:
Ik vind Neeson juist een hele goede acteur die veel verschillende rollen kan spelen: Oscar Schindler, Rob Roy, Zeus, Rhas Al Ghul, Hannibal Smith, Kinsey, Qui-Gon Jin, Godfrey de Ibelin, Priest Vallon
Dat mag je uiteraard vinden, iedereen z'n eigen smaak en mening . Ik vond en vind Neeson alleen niet zo, en ik heb toch genoeg films van en met hem gezien, waardoor ik m'n mening heb gevormd betreffende hem. En die mening is gewoon, dat ik hem niet echt graag zie.

Greeneyelady1
Wat een ongeloofwaardige film zeg! 1 ster voor de moeite.

avatar van Shaky
Zwakke film, de plotwending of het mysterie waar ik op zat te wachten bleef helaas volledig uit.

De film sukkelt wat naar een saai en onbevredigend eind toe. Helaas.

Wellicht is dit de slechtste film die ik ooit heb gezien van zowel Banderas als Liam Neeson.
De laagste score dus, een halve ster, voor de kleine toch goede rol van Laura Linney.

Jezus wat een tegenvallende film was dit. Ik hoopte op een boeiend drama maar dat het zo zwak zou zijn had ik niet verwacht. De film begint nog aardig maar zodra Liam Neeson Antonio Banderas ontmoet wordt het belachelijk. Van de cast deden het Antonio Banderas en Laura Linney het best aardig maar Liam Neeson stelde zwaar teleur en overtuigde nergens.

avatar van Elineloves
Ik had besloten om vanavond een klein filmmarathonnetje te houden, en niet direct te zwaar te beginnen. Mijn oog was dan ook gevallen op 'The Other Man', een film met een cast die me aanspreekt en een interessant thema.

Helaas was het een tegenvaller. Het verhaal is vreemd, de flashbacks scheppen meer verwarring dan duidelijkheid en af en toe is het zelfs lastig te volgen omdat je van de ene rare scène in de andere valt. De wending had mooi kunnen zijn, maar de manier hoe het nu gebracht werd is teleurstellend.

Laura Linney haar rol is te miniem om er iets fatsoenlijks over te kunnen zeggen, maargoed, om toch iets over haar te zeggen: Ik vond haar vrij ongeloofwaardig. Zij niet als enige, Neeson en Banderas hebben ook niet hun beste prestatie neergezet in deze film. De emotionele aspecten worden in kaart gebracht, maar dit is niet onderhoudend of boeiend genoeg om je aandacht vast te blijven houden. Het lijkt wel alsof de makers niet wisten welke kant ze met het verhaal uitwilden, is het een psychologische thriller of een drama? Het voelt sowieso allemaal al zwaar aangezet aan, waardoor het op sommige momenten zelfs een beetje vervelend is.

De beelden zijn echter wel prima, mooie locaties en fijne sfeerbeelden. Helaas zijn deze niet sterk genoeg om de film naar een hoger niveau te tillen, want het scenario rammelt langs alle kanten. Jammer, op papier leek het vast er goed, maar de uitwerking is teleurstellend.

Op naar een betere film, hoop ik.

Deze film voldeed aan mijn verwachtingen, een drama. Geen huilbuien, maar een vleugje thriller. Ik snap sommige reacties niet, maar dat is bij de meeste films wel. Ik vond het in ieder geval een leuke en aardige film, met prima acteerwerk.

"Een drakerige combinatie van een psychologische thriller en een drama over het huwelijk en rouwverwerking, met het edele schaakspel als goedkope metafoor, voor de strijd tussen twee haantjes om een dame", las ik. Er had in ieder geval meer uit het verhaal gehaald kunnen worden: de neerslachtige film wil maar geen drama worden, heeft weinig richting, kwakkelt maar wat voort tot ie uiteindelijk wat meer vaart krijgt, maar een echte clou blijft ontbreken. De regisseur lijkt een soort van instelling gehad te hebben dat de wereld slecht is en dat dat nooit zal veranderen. De personages zijn houterig: Liam Neeson is gezwollen met een gepijnigde blik en Antonio Banderas, hoe aantrekkelijk ook, uiterst oppervlakkig.

avatar van Zeriel
Wat een flutfilm!
3 topacteurs en dan zo'n niksige film ervan bakken, ik vind het knap.

Met Liam Neeson en (in mindere mate) Antonio Banderas in de hoofdrollen wordt toch iets meer verwacht dan deze veredelde televisiefilm. The Other Man weet namelijk niets aan te vangen met dit nochtans boeiend uitgangspunt. De partijtjes schaak werden halverwege vlug in het verhaal gedropt om toch wat symboliek te verkrijgen, maar deze zijn -net als de climax- alles behalve boeiend. Neeson komt dan toch beter tot zijn recht in rauwe aktiefilms dan in een lusteloos drama als dit.

The Other Movie was een betere keuze geweest...

avatar van moviemafketel
Echt een flutverhaal 1e klas. Zo veel onwaarschijnlijkheden bij elkaar, een belediging voor de kijker. Slecht acteerwerk van de gehele cast en een dovend vuur waar geen enkel moment wat olie bij werd gegooid. Snel vergeten deze prul.

al met al een mooie film al had het misschien NOG mooier kunnen zijn. Liam Neeson vind ik, eigenlijk zoals altijd, top.