Drive (1997)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Steve Wang
met Mark Dacascos, Kadeem Hardison en Brittany Murphy

Toby Wong heeft een door een Hong Kongs bedrijf vervaardigde turbo-aandrijving in zijn borst, die hij wil verkopen aan een Amerikaan. Tijdens een vuurgevecht in een bar ontmoet hij Malik Brody, en dwingt hem om met hem naar Los Angeles af te reizen. De makers van de turbo-aandrijving willen hun product echter terug en sturen Vic Madison om Wong te stoppen.

tom
Als ik de hoes zo zie, lijkt het me een hele slechte film

Toby Wong!

avatar van Jordy
hehe idd ja

nomis
ik vond hem wel erg vet, zeer coole en snelle actie!!

avatar van SSeagal
Beetje ondergewaardeerde film, het verhaal daar kijk je deze sowieso niet voor, laten we duidelijk wezen. Maar hoe dacascos hier te werk gaat, verbluffend gewoon!! De film zit boordevol supersnelle actie, humor, stunts en geinig bedachte vechtscene's. Iemand die wel van martial arts houdt of van dacascos, die moet deze zeker eens checken, zeer de moeite waard. Een dikke ***1/2

avatar van JayLunar
Daar ben ik het helemaal mee eens! Gisteren herzien, en het blijft een heerlijke popcorn-film! Verhaal? Who needs it, wanneer je wall to wall actie hebt: explosies, gunplay en vooral veel martial arts (geweldig gechoreografeerd en Mark Dacascos kan er wat van!). Met name gezien het lage budget is het resultaat van deze independent roadmovie erg verrassend. Andere filmmakers zijn er zelfs door geinspireerd: Brett Ratner, overigens jeugdvriend van Kadeem Hardison, vond Drive geweldig en gebruikte veel van wat hij hierin zag in Rush Hour. Daarnaast heeft The Matrix nogal wat afgekeken van het slotgevecht: er zijn onbetwistbare parallellen met de algehele choreografie, de poses van Dacascos en de robotachtige vechtstijl van advanced model Masaya Sato (ook bv. het moment dat hij oververhit raakt).

Wat mij betreft zeker een goede film dus, en de hoge dosis humor maakt het feest compleet: Time to blow!

Je zou je afvragen hoe het komt dat niemand deze film kent. Nou, de studio heeft flink door de originele versie lopen knippen (bijna 20 min. eruit, een nieuwe score) en vervolgens ging ie straight to video. Onbegrijpelijk, maar gelukkig is de originele director's cut in Engeland uitgebracht op DVD (die jammer genoeg kan glitchen op sommige spelers).

avatar van SSeagal
Kijk, daar word ik nou vrolijk van! Hopelijk inspireert dit anderen om ook deze ondergewaardeerde film eens te kijken, echt de moeite.

slecht verhaal, slecht acteren, slechte momenten en vooral niet komisch maar de actie is goed gepresteerd door mark D.......

mijn score: 1 ster voor de sommige vecht scenes

SSeagal schreef:

Zeer mee eens de film heeft mij ook aangenaam verrast

caz
MALIK:god,i hate that steve !
TOBY:me to

Hoe kan Toby Steve nou haten terwijl hij hem nog nooit gezien heeft?

caz
Echt goed deze film echt voor actieliefhebbers.
Ik vond die Vic madison en die junkfood etende Hedgehog erg grappig.
en die Britanny Murphy als hotel bazin erg heet.

avatar van JoeCabot
Walter The Einstein Frog

3.5* voor het leuke vermaak

avatar van sinterklaas
Deze film is even gek als goed.
Maffe actie scenes.
Die mark dacascos was echt goed in deze film samen met hardison.
En die twee schurken waren ook echt afentoe om te lachen.

avatar van sinterklaas
Trouwens, sommige missies uit GTA:SA doen me aan deze film denken.

avatar van YuLaw16
Drive: een combinatie van Rush Hour, Romeo must die en Terminator 2. Wordt vaak genoemd als beste martial arts film uit Amerika, ik kan me hier wel in vinden. Veel gave hk-style gevechten, waar Marc Dacascos echt schittert. Geweldige kerel, Hollywood had Jet Li helemaal niet nodig. Het verhaal is helaas wat standaard evenals het acteerwerk. En laten we eerlijk zijn, soms is het een beetje saai dat Marc iedereen zn ass met gemakt kickt. 3.5/5

avatar van Carlos Olivera
Dacascos is geweldig, wat heeft die man een hoop mooie en indrukwekkende moves laten zien in deze film! De choreografie was top, doet vaak denken aan een mix tussen Jackie Chan en Jet Li. Dacascos doet iig niet onder voor die twee. Verder een hoop leuke humor, en er zit een lekkere vaart in de hele film. De actie is heerlijk en ruim aanwezig. "Now that's a really smart frog!"

avatar van film88888
Super mager plot, maar geweldige actie scenes, en de vechtscenes waren echt zalig.
Alleen jammer van de kwaliteit, die had veel mooier gemogen.

Niet nadenken, en gewoon genieten is de boodschap van heel veel actie, en leuke discusies tussen Mark Dacasos, en Kadeem Hardison.

Ook een leuke super (jonge) overhisterische Brittany Murphy

Top-entertainment. Humor, scheurscenes, top-vechtscenes Ook grappig om die oude Hedgehog, die je in 1000 films tegenkomt in dezelfde rol.

De 4,5 sterren die ik geef zijn vanwege de te lage waardering tot nu toe. een dikke 3,5 is verdiend.

avatar van Lennert
Waar kwam deze film ineens vandaan? Ik bedoel, ik zie mezelf toch als een groot actieliefhebber met de complete Seagal/Van Damme/Lundgren/Stallone/Willis/Schwarzenegger/Russel/Snipes collecties en halve Speakman/Daniels/Bernhardt/Chan/Jaa/Li/Statham verzamelingen: waarom kende ik deze film nog niet? Dit is verdomme nog an toe een film die qua lichtvoetigheid kan wedijveren met klassiekers als Tango & Cash, qua complete zinloze destructie op gelijke voet staat met Commando en qua martial arts gevechten Tony Jaa het gras voor zijn voeten wegmaait. Waarom zit Mark Dacascos niet in meer goeie films? Waarom moest hij na enkele bioscoophits noodgedwongen rondlopen in The Asylum films? Waarom heeft Stallone hem niet in The Expendables gezet? Waarom?

Drive hoeft het niet te hebben van een goed verhaal of geloofwaardige gebeurtenissen, nee, de film redt zichzelf door gewoon nergens iets om te geven. We willen een cowboy/redneck slechterik die continu in elkaar gemept wordt? Check. We willen Brittany Murphy als sexy en oh zo onvolwassen/hysterisch grietje? Check. We willen de zwarte sidekick die de hele film door klappen krijgt? Check. Een actieheld die onmogelijke acties kan uitvoeren en tot slot toe ook nog eens karaoke zingt? Idem check. Oh wacht, er moet nog een tv-serie over een geniale kikker in verwerkt worden! Waarom niet?

Het acteerwerk is zeer vermakelijk, helemaal Dacascos doet het goed als stoere asskicker, die er echter geen moeite mee heeft zichzelf voor lul te zetten (karaoke bars, rare koppen tijdens autoritten met foute muziek, foute oneliners etc.). De boeven zijn cartoonesque, maar op de een of andere manier ga je ze waarderen omdat ze de film voorzien van grote hoeveelheden humor. De actie zelf varieert van achterlijk grote explosies (toedeloe motel!) tot fantastisch gechoreografeerde kungfugevechten, die ondanks de hong kong stijl zeer hard overkomen (iets wat ik bijvoorbeeld nog wel eens vind tegenvallen in Jacky Chan films).

De humor komt heerlijk naar voren in het feit dat de hoofdpersonen zich bewust lijken te zijn van de achterlijke situaties waar ze in zitten en op een gegeven moment de existentiele keuze maken het verhaal af te maken. Helemaal na de spectaculaire slotscene (waarbij vanzelf een hoop spullen kapot gemaakt worden) lijkt men te kiezen voor de Nietzscheaanse Ewige Wiederkehr: de keuze te leven alsof deze gebeurtenissen hen iedere dag zouden overkomen en hiermee te accepteren dat het actie-universum hen iedere dag in dit soort achterlijke situaties zou laten verkeren. Waarom is er geen vervolg gemaakt? De helden schreeuwden om meer, en ik schreeuw met hen mee!

Drive verslaat de concurrentie in het overvolle low-budget actie-genre met gemak en meet zich met de groten der aarde. Iedere liefhebber van over the top geweld met een knipoog, een voorliefde voor zelfbewuste clichées en een zwak voor intelligente kikkers MOET deze film gezien hebben.

Ramon K
Dit is echt een film die ik nodig moet herzien. Wordt vrij goed beoordeeld op een aantal martial arts movies websites en het is lang geleden dat ik 'm zag.

Jammer dat de Engelse en Duitse dvd's oop zijn (director's cut).
Er is wel een Nederlandse dvd maar die is 4:3.

avatar van Lennert
Ik kan me helemaal voorstellen dat deze film je straatje niet zou zijn, maar hij is het gemiddelde wat hij hier krijgt minstens waard op martial arts gebied alleen al

avatar van 606
Leuke film van Mark Dacascos naast Crying freeman en Brotherhood of the Wolf.
Goeie actie en komische stukken samen met Kadeem Hardison, doet wel beetje aan Rush hour denken maar de film wordt er niet minder om.

3,5 ster

Dr. Salvador
Wat een film zeg!

Ik had er nog nooit van gehoord, en ik keek hem op SBS6 laatst, met de gedachte, gewoon een leuke actie film.

Ik werd soms bijna weg geblazen wat een actie zeg!.
Die Marc Dacascos kan er wat van!.

Genoeg humor ( karaoke ), veel vette gevechten, explosies, en het belangrijkste.

Ik heb me geen seconde verveelt!.

Dit is nu al één van mijn favoriete actiefilms, echt super dit!
Ik wilde hem meteen nog een keer zien, zo leuk vond ik deze film. De hotel scene is onovertroffen!

Een erg hoge, en dik verdiende

4,0 / 5,0!

Prachtige actiefilm, die je niet serieus moet nemen, doe je dat ook niet, dan heb je 2 uur puur vermaak!

Ramon K
Herzien! Martial arts scenes zijn, zeker voor een Amerikaanse productie, erg behoorlijk tot goed. Maar de film heeft buiten de actiescenes om te weinig vaart en het buddy-gedoe wordt nogal clichématig uitgevoerd. 2,5*

Blarown
ik dacht er eerst niet aan om deze te kijken, voor 2,50 uit een 2ehandswinkeltje.
maar nu met de zomervakantie-verveling ging ik hem kijken.

en hij was toch wel redelijk goed,
leuk vechtscene's
leuke humor

djelle
Mark Dacascos is één van de vele vechtersbazen die een behoorlijke carrière uitgebouwd heeft in de straight to video geschiedenis, maar ondanks een duidelijke x-factor en sierlijke stijl nooit echt doorgebroken is bij het grote publiek. Drive is ongetwijfeld het beste product waar de man in te zien valt op Crying Freeman na, een onvervalste buddyfilm uit de jaren '90 die alle remmen losgooit in een Hollywoodiaans kleurrijke wereld waar je vrolijk van wordt.

Dacascos moet hier doorgaan als Toby Wong, een soort 'Universal Soldier on the run' die tijdens een bargevecht een sympathiek ogende neger met dreadlocks inclusief knalrode sportwagen meesleurt in zijn miserie. En zo simpel is het om een buddy-aspect te starten.

Met hetzelfde gemak worden van de pot gerukte hillbillys geïntroduceerd die alles aan gort schieten en naar maffe TV-shows over gemuteerde kikkers kijken, wordt Brittany Murphy opgevoerd als overgeile en dubbel geflipte eigenares van een leegstaand motel en zit er een wreedaardige Yakuzabaas achter die op de meest hilarische manieren afgeblaft wordt door diezelfde hillbillys als hij even iets communiceerd in het Japans. Ze zeggen ook dingen als: We've been doing this shit for a long time, you can tattoo that on your ass! De hillbillys doen deze shit al een hele lange tijd, ze mogen dat op hun reet tatoëren (klinkt echt superhilarisch in de context). In zoverre dat de man die uitstraling al niet een beetje had komt Dacascos hier als nooit tevoren over als geïncarneerd stripfiguurtje in dit buitensporig getikt universum, hetgeen ze meer dan waarschijnlijk ook zo uitgespeeld hebben.

Het grote gevoel voor over the top humor en creativiteit uit zich dan ook in de vele actiescenes waarbij martial arts, vuurgevechten, ethisch overantwoord grote explosies en zelfs kettingzagen op een originele manier gecombineerd worden. De film knettert gewoon van de leuke vondsten, grappige dialogen en bruist van energie en dat is nu precies wat hem zo goed maakt. Dat Mark Dacascos zijn potentieel in de juiste film zeker komt bovendrijven mag u alvast op uw gat tatoëren.

Lennert schreef:

...

Haha prachtig gezegd en zo is het ook. De film heeft allesbehalve weinig vaart zoals sommigen vreemd genoeg beweren (zowel tijdens als buiten de vele actiescenes) en kent genoeg originele en/of fantastisch maffe elementen om zijn clichées voor lief te laten nemen. Hier zit verdomme pit in.

Djelle

Een film die ik als actiefan jou jaren geleden nog adviseerde.

djelle
Inderdaad, bedankt trouwens daarvoor! Als fan heb ik in mijn leven al zowat alle hoeken van het genre gezien (en al zeker tijdens de jaren 90), hoe dit pareltje ooit aan mij kunnen voorbijgaan is is me nog steeds een raadsel.

avatar van sinterklaas
Ja, Drive was destijds ook een van mijn Favo actiefilms. Heb hem sinds 2005 ook al niet meer gezien maar ik weet zeker dat ik hem nu nog wel goed vind. Je moest ook eens weten wat ik allemaal heb doorgemaakt om deze op dvd te hebben. Ik heb de film voor het eerst gezien in 2004 (van televisie) en toen vond ik hem al meesterlijk en ik volgde ook de actiefilms erg veel. Naderhand ben ik hem enkele maanden later tegengekomen in de Free Record Shop (In Den Bosch, dus helemaal aan de andere kant van het land) en ik had hem niet meegenomen. En daar had ik op de terugweg al meteen spijt van omdat ik hem daar als enige zag liggen. Want je raade het al de Frs'en in mijn buurt hadden hem niet. Op andere plaatsen en in alle andere dvd winkels ook niet. En toen begon het gewoon al die tijd aan me te knagen dat ik hem gewoon niet heb meegenomen. Ik dacht ook: ik moet en zal helemaal naar Brabant om hem alsnog te halen (als ie niet uitverkocht was). Naderhand een poging gedaan te laten bestellen op internet. Kon niet geleverd worden en bij Bol.com was ie onbestelbaar. Nou, weer balen. Naderhand kon ik nog maar een ding doen bij de toonbank bestellen van de FRS bij mij in de buurt. En inderdaad hij kon besteld worden en een week later had ik hem eindelijk en wat zal hij toch grijsgedraaid zijn in mijn dvd-speler.

En dat allemaal voor een Actie-film. Maarja, ik was 14 en de prachtige onliners en momenten van de film, toen ik hem op tv zag, zaten gewoon vers in me achterhoofd.

Sindsdien al 5,5 jaar niet meer gezien, en dat stel ik nog ook zo lang mogenlijk uit. Want hoe langer je wacht, hoe leuker zo'n film (die je vroeger zag) is.