The Invention of Lying (2009)

geregisseerd door Ricky Gervais en Matthew Robinson
met Ricky Gervais, Jennifer Garner en Rob Lowe

De film speelt zich af in een wereld waar nog nooit iemand heeft gelogen. Mark, een scriptschrijver, ontdekt een manier om wel te liegen. Hij gebruikt dit middel om hogerop te komen en en passant de vrouw van zijn dromen te veroveren.

avatar van Roger Thornhill
Na een tweede en derde kijkbeurt toch wel veel goeds in gezien, met name Jennifer Garners knappe rol als naïeve en praatgrage muts met bijzonder mobiele gelaatstrekken (haar blik wanneer ze tijdens de eerste scène na het "omkleden" de trap afloopt!) en de ontroerende scènes met betrekking tot Gervais' moeder. Het einde blijft wat te gemakkelijk en te snel afgerond, maar de eerste driekwart is toch wel erg leuk (die kaart met "birthday sex"!).

Redelijk.

Op zich geen verkeerde film, aardig uitgangspunt ook, maar het loopt nooit echt los. Misschien omdat Gervais hier net iets teveel Gervais is, wat werkt in series en stand-up (sommige grappen komen ook gewoon één op één terug), maar in een film als deze komt het wat hoekig over.

Erg veel cameos ook, beetje teveel zelf. Elk rolletje is vooral gezichtjes spotten, terwijl de rollen zelf vaak niet al te veel inhouden. Niet dat er slecht geacteerd wordt (uitgezonderd Garner, maar die kan ik gewoon niet uitstaan), het voegt gewoon weinig toe.

Eerste uur is nog wel leuk, ook best grappige insteek rond religie (en eentje die ik in z'n opzet ook wel geloof), daarna wordt het nogal klef en voorspelbaar. In z'n series weet hij het sentiment toch beter te mijden, maar dat zal in dit soort Hollywood producten wel lastiger af te dwingen zijn.

Vervelend is het niet, wel wat geforceerd en vele malen minder dan Gervais' andere komische werk.

3* vanwege mijn zwak voor Ricky Gervais

avatar van IH88
“Ok, you're annoying me. Your voice is shrill. Goodbye.”

Leuk concept maar mager uitgewerkt. Vooral het begin is leuk en het feit dat niemand kan liegen zorgt voor een aantal heerlijke scènes. Ontzettend droog, maar daardoor des te grappiger. De film blijft daar alleen een beetje in hangen en zodra Ricky Gervais een leugentje verteld, verzandt de film in een hoop flauwekul. Met een romantisch subplotje er doorheen verweven wat niet echt werkt. Ondanks het prima acteerwerk van Gervais en Garner.

Enkel al door het feit dat er de draak wordt gestoken met religie, verdient deze film mijn enthousiasme
De irritante vragen van de "gelovige" massa weerspiegelen ook heel goed de kleingeestigheid van de mensheid.
Een film hoeft heus niet zwaar dramatisch te zijn om gênante waarheden te verkondigen.
Het was een leuke afsluiter van mijn zaterdagavond.

avatar van stefan dias
Ik vind Gervais best leuk (The Office was hilarisch) maar deze film is gewoon NIET grappig. Het (wat als…) uitgangspunt lijkt dat wel te zijn, maar de uitwerking is gewoon heel raar (zeker met de uitwerking van de 'films') en ik heb pas de eerste keer moeten lachen bij de scène met zijn vader die ging inbreken ( bij Steve Merchant). Toen waren we al bijna een uur ver.
Bij de Pizzadozen leek het even alsnog leuk te worden, maar ook dat verwaterde algauw om finaal te verzanden in een goedkoop romcomriedeltje. Bah, Ricky, jij kan beter.

avatar van Baggerman
Best grappig qua uitgangspunt en uitwerking. Wel vind ik het vreemd dat in deze wereld de mensen ook per se alles MOETEN zeggen? Als iemand dik is hoef je toch niet bij het langs lopen te zeggen: 'tjemig, dikke vetzak!'? Als je iets niet zeg, dan lieg je niet. Ik vind het een en ander in de film, hoe amusant dan ook, wat dat betreft tè overdreven.

Gervais vind ik maar een saaie sukkel en de beste humor komt wat mij betreft van de debiliteit van deze samenlevening en hoe mensen op elkaar reageren. De steek naar religie kon ik net als mijn voorganders hier ook prima waarderen.

Al met al best te pruimen.

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en ook maar eens meegepikt. Ik vond het wel een vermakelijke film. Een origineel uitgangspunt en verhaal en toch ook redelijk veel moeten lachen. De cast deed het ook prima.
Ik had geen verwachtingen, maar toch wel aangenaam verrast.