ad
  • 8.173.830 stemmen

Il Papà di Giovanna (2008)

Drama | 104 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Giovanna's Father

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Pupi Avati

Met onder meer: Silvio Orlando, Francesca Neri en Alba Rohrwacher

IMDb beoordeling: 6,7 (955)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 7 mei 2009

Over Il Papà di Giovanna

Bologna, 1938. Michele Casali heeft een serieus probleem. Zijn enige dochter, Giovanna, heeft haar beste vriendin vermoord in een vlaag van jaloezie. Ze is nog adolescente dus wordt niet toerekeningsvatbaar verklaard en naar een psychiatrische instelling gestuurd. Gedurende die periode die ze in bijna volledige afzondering doorbrengt, is haar vader de enige die voor haar zorgt. Dit versterkt de vader-dochterband, die al sterk was en waarbij de moeder Delia werd buiten gehouden, nog meer. Sergio, politie-inspecteur en goede vriend van Michele, is getuige van de vreselijke gebeurtenissen. Hij is ook stiekem verliefd op Delia. Veel later, tijdens de winter van 1953 wanneer Bologna zich herstelt van de gruwel van de oorlog, kruisen Delia's en Giovanna's blikken elkaar in de duisternis van een kleine bioscoop. Giovanna stelt het veel beter en is nog steeds in gezelschap van haar bezorgde vader. Voor Delia is nu een ding zeker: dit is het begin van een nieuw leven, samen deze keer.

image

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Heb de officiële poster gevonden. De trailer boeit mij. Ik kijk in elk geval uit naar dit oorlogsdrama.

Il papà di Giovanna - Trailer - movieplayer.it

avatar van priamo

priamo

Haha, mijn dochter heet ook Giovanna.

avatar van Malick

Malick

Wat een vervelende Italiaanse film. Waarbij vooral de kleurfilters totaal niet overtuigen. Bruin, dan weer geel, om vervolgens op groen door te gaan en dan weer per ongeluk sommige scenes in originele kleur..? En dan heb ik niets over de vader gehad.

Venetië bekroond met regie en mannelijke hoofdrol. Werd er dan verder niets anders vertoond in Venetië..?

Misschien ligt dat (film)land me nietzo. Wie zal het zeggen..?

avatar van mayhemblik

mayhemblik

priamo schreef:

Haha, mijn dochter heet ook Giovanna.

haha, ik heb ook een papa.

avatar van Decec

Decec

Gewoon dramafilm... Italiaanse film vond ik niet zo goed...Ik geef voldoende 3 sterren...

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik vond het een beetje een saaie film. Vooral omdat de emoties van de karakters niet echt op me overkwamen. Bijvoorbeeld op het einde als ze die moeder weer tegenkomen in de bioscoop en alles weer koek en ei is. . Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje vreemd dat het gehele verhaal hierboven al beschreven is inclusief het einde. Dit was voor mij dus niet zo'n verassing.

Het camerawerk was af en toe een beetje irritant want het schoot wel erg snel van shot naar shot. Jammer maar ik vond het maar een gemiddeld filmpje.

avatar van Movsin

Movsin

Inderdaad, emoties komen niet direct over en het plot hierboven is zekerlijk te ver uitgewerkt.

Het is in eerste instantie een film waarin de psychologische spanningen binnen een gezin voorop staan en waarin gepoogd wordt de benaderingen van de ouders naar een kwetsbare tiener over te brengen.

Het geheel kan als vreemd en mogelijks onwaarschijnlijk overkomen, toch heeft het mij geboeid.

De link naar het realisme van Italië in W0 II verduidelijkt eigenlijk niets.

Alba Rohrbacher zag ik reeds in een drietal films als bijrolspeelster. Nu is ze wat dichter bij de hoofdrol, die uiteindelijk voor Silvio Orlando is weggelegd.

Goede film, al is een 4 mogelijks wat te royaal bediend.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 17/03/16)

Een verhaal dat zich afspeelt tussen 1938 en 1953 in Italië.

Leraar Michele Casali ziet zijn zeventienjarige dochter geïsoleerd geraken. Hij wil daar iets aan doen.

Gaat hij daarin te ver? Of is het een compensatie voor de koelte tussen hem en zijn vrouw Delia?

Michele lijkt me wel 'een mens van goede wil'.

Overdreven bescherming kan tragedies veroorzaken.

Een dramafilm die psychologisch zeker goed onderbouwd is.

Drie sterren omdat het toch niet ten volle aangrijpt.