• 8.613.163 stemmen

Drama / Mystery | 112 minuten

Genre: Drama / Mystery

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Oliver Parker

Met onder meer: Ben Barnes, Colin Firth en Fiona Shaw

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dorian Gray

"Forever Young. Forever Cursed."

Dorian Gray (Ben Barnes) is een knappe en ijdele jongeman. Basil Hallward, een bevriende schilder maakt een bijzonder portret van hem. Dit portret blijkt echter niet zomaar een portret en Dorian ontdekt dat het schilderij in zijn plaats ouder wordt. Vanaf dat moment draagt hij een mysterieus geheim met zich mee, dat niets of niemand zal ontdekken...

imageimageimageimageimageimage

Basil Hallward

Alan Campbell

avatar van mrklm

mrklm

Het bronmateriaal van Oscar Wilde is sterk, het acteerwerk prima met Colin Firth (als Lord Henry Wotton, Dorians mentor) en Rebecca Hall (als Henry's dochter) als uitblinkers en er een vrij effectieve score van Charlie Mole. Maar het scenario van Toby Finlay ontdoet het verhaal van veel van de satirische en ironische elementen die het juist zo bijzonder maakten. Wat overblijft is een ietwat dik aangezet melodrama met horrorelementen. De regie van Oliver Parker is wat braafjes, alsof hij de kijkers niet teveel voor het hoofd wil stoten. Daarom verruilt hij het tonen van de verdorvenheid van de hoofdpersoon met een hoop gekreun en gehijg. Niet dat ik nou zit te wachten op expliciete seks, maar Parker had er ook voor kunnen om alles aan de macht van de suggestie over te laten. Nu valt de film wat dat betreft wat tussen de wal en het schip, al is de cinematografie van Roger Pratt nog zo verzorgd.

avatar van jippie2010

jippie2010

Matig, ik ken alleen de film, en daarin wordt het verhaal in mijn ogen onzorgvuldig gebracht. Alles ligt er dik bovenop en het kabbelt voort naar een voorspelbaar eind. Dat deze film het genre mysterie heeft gekregen is mij een..... *2.0

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Matig.

Ben niet bekend met het boek en deze film is daarmee ook mijn eerste kennismaking met dit verhaal. Best een prima verhaal, maar verliest overtuigingskracht naarmate de film vordert.

Voornamelijk Firth speelt indrukwekkend en is daarmee de grootste reden dat de film enigszins blijft boeien. De transitie van Dorian Gray, gespeeld door Barnes, van ingetogen en charmante knul tot een moordlustige zondaar is niet overtuigend. Komt niet door Barnes, want die speelt prima, maar het is eerder het script. Had het verder ook wel tof gevonden als er iets van uitleg kwam waarom dat schilderij nou zo speciaal was geworden.

Het decor hadden ze wat meer aandacht aan mogen besteden. Zag er af en toe ongelooflijk nep uit.

Net aan 3*

avatar van perceived

perceived

Geen bijster goede, wel een vermakelijke film. Bekend verhaal, waarvan ik nog nooit het boek heb gelezen of één van de (toch aardig wat) verfilmingen gezien. Was benieuwd naar de uitwerking van deze meest recente versie dat, zij het nogal bombastisch, best leuk is uitgevoerd.

Tarkus

Niet de film wat ik ervan had verwacht.

Vond het allemaal nogal vergezocht.

Niet mijn ding dus...

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Erg mooie film met een zeer sterk acterende Collin firth.3.5 stars.

Matige verfilming idd van het bekende boek "The Picture Of Dorian Gray".

De versie van 1973 vond ik beter. Dus als je niet bekend met het verhaal raad ik die versie aan.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Dat was een lange zit. Het verhaal is snel duidelijk. Knappe jongen sluit een pact met de duivel. Hij leeft een leven van seks, drugs en rock 'n roll en de kater wordt geabsorbeerd door een schilderij met zijn beeltenis. Je weet dat hij zijn demonen een keer onder ogen moet zien.... Alleen duurt dat bijna 2 uur. Veel continuïteitsfouten in de film. De wilde lokken van de knappe jongen zitten bij ieder shot anders.

avatar van AniSter

AniSter

Ondanks dat Colin Firth absoluut NIET mijn favoriete acteur is en ik niet zo'n fan ben van films die zich in een vroegere periode afspelen, vond ik dit mysterie vanwege het verhaal best wel aardig. Je kunt trouwens afvragen waar dat verhaal om draaide: Dorian of Harry.

avatar van Shadowed

Shadowed

Niet hoogstaand.

Dorian Gray geeft me een beetje een arrogante vibe. Niet omdat het personage van Barnes zelf zo arrogant is, maar omdat regisseur Parker met deze film leek te denken dat hij er al was door enkel en alleen een charmante setting te regisseren. De film leunt weliswaar op een aardig stijltje, maar inhoudelijk valt het door de mand.

Barnes levert een aardige, maar ietwat terughoudende prestatie af. De rol lijkt wat te beschamend voor hem te zijn, en de nerveuze trekjes die door zijn rol erbij komen kijken worden helaas niet onderdrukt. Firth daarentegen lijkt zich volledig in zijn element te voelen met zijn sarcastische en innemende rol. Het moet dan ook vooral van zijn personage komen hier, want daar zit ook de meeste verrassing in.

Het concept van een magisch schilderij lijkt van tevoren op een erg origineel gegeven, maar wordt nauwelijks benut door regisseur Parker. De kijker weet dat er iets verandert, maar het had veel origineler kunnen zijn. Bovendien wordt het uiteindelijk ook op een rommelige manier afgerond om volledig kopje onder te gaan tijdens een flauwe en vergeetbare finale.

Visueel is er weinig te klagen over de film. Aardige keuze voor muziek, charmant ingericht. Het camerawerk had wat bijzonderder mogen zijn, maar qua kleur valt er in Dorian Gray genoeg te aanschouwen. Dat moest ook wel, want het woordje "kunst" vormt een belangrijk punt door de film heen. Eigenlijk draait het er zelfs om, dus een beetje gevoel voor inkleuring was dan ook broodnodig.

De rommelige afwerking en het gebrek aan originaliteit terwijl de film er wel dringend om vroeg zijn te voelen en laten het ten onder gaan. Verder zat er wel een aardige film achter met een redelijk charmante regiestijl. Het ontbreekt de film gewoon aan sfeer en spanning ook verder. Een teleurstellende film als geheel met potentie, maar te veel zwaktepunten.

avatar van frans123

frans123

Uurtje gezien maar kon mij niet boeien. Ik begreep waar het naar toe ging..Uit gezet.

O...schilderij is waanzinnig knap. Zelden zo'n gelijkenis gezien...wowww.