Dorian Gray (2009)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Oliver Parker
met Ben Barnes, Colin Firth en Fiona Shaw

Dorian Gray (Ben Barnes) is een knappe en ijdele jongeman. Basil Hallward, een bevriende schilder maakt een bijzonder portret van hem. Dit portret blijkt echter niet zomaar een portret en Dorian ontdekt dat het schilderij in zijn plaats ouder wordt. Vanaf dat moment draagt hij een mysterieus geheim met zich mee, dat niets of niemand zal ontdekken...

avatar van mrklm
Het bronmateriaal van Oscar Wilde is sterk, het acteerwerk prima met Colin Firth (als Lord Henry Wotton, Dorians mentor) en Rebecca Hall (als Henry's dochter) als uitblinkers en er een vrij effectieve score van Charlie Mole. Maar het scenario van Toby Finlay ontdoet het verhaal van veel van de satirische en ironische elementen die het juist zo bijzonder maakten. Wat overblijft is een ietwat dik aangezet melodrama met horrorelementen. De regie van Oliver Parker is wat braafjes, alsof hij de kijkers niet teveel voor het hoofd wil stoten. Daarom verruilt hij het tonen van de verdorvenheid van de hoofdpersoon met een hoop gekreun en gehijg. Niet dat ik nou zit te wachten op expliciete seks, maar Parker had er ook voor kunnen om alles aan de macht van de suggestie over te laten. Nu valt de film wat dat betreft wat tussen de wal en het schip, al is de cinematografie van Roger Pratt nog zo verzorgd.

avatar van jippie2010
Matig, ik ken alleen de film, en daarin wordt het verhaal in mijn ogen onzorgvuldig gebracht. Alles ligt er dik bovenop en het kabbelt voort naar een voorspelbaar eind. Dat deze film het genre mysterie heeft gekregen is mij een..... *2.0

Matig.

Ben niet bekend met het boek en deze film is daarmee ook mijn eerste kennismaking met dit verhaal. Best een prima verhaal, maar verliest overtuigingskracht naarmate de film vordert.

Voornamelijk Firth speelt indrukwekkend en is daarmee de grootste reden dat de film enigszins blijft boeien. De transitie van Dorian Gray, gespeeld door Barnes, van ingetogen en charmante knul tot een moordlustige zondaar is niet overtuigend. Komt niet door Barnes, want die speelt prima, maar het is eerder het script. Had het verder ook wel tof gevonden als er iets van uitleg kwam waarom dat schilderij nou zo speciaal was geworden.

Het decor hadden ze wat meer aandacht aan mogen besteden. Zag er af en toe ongelooflijk nep uit.

Net aan 3*

avatar van perceived
Geen bijster goede, wel een vermakelijke film. Bekend verhaal, waarvan ik nog nooit het boek heb gelezen of één van de (toch aardig wat) verfilmingen gezien. Was benieuwd naar de uitwerking van deze meest recente versie dat, zij het nogal bombastisch, best leuk is uitgevoerd.