Rachel Getting Married (2008)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jonathan Demme
met Anne Hathaway, Rosemarie DeWitt en Mather Zickel

Als Kym Buchman (Anne Hathaway) naar het ouderlijke huis terugkeert voor het huwelijk van haar zus, brengt ze een verleden van persoonlijke crisis, familieconflicten en tragedie met zich mee. De talrijke vrienden en kennissen van de bruid en bruidegom zijn samengekomen voor een opgewekt weekend van feesten, muziek en liefde. Kym, met haar bijtende oneliners en flair voor sensationeel drama, is echter een katalysator voor de sluimerende spanningen in de familiedynamiek.

avatar van Awake78
Prachtige vertelstijl in een even briljante film. Deze prachtige, bijna docusoap moet je leren waarderen en niet kijken voor het verhaal alleen, wat bewust klein wordt gehouden. Een dramafilm met een rauw, maar een zeer realistisch in beeld gebrachte familie met littekens, waarover eindelijk mag worden gesproken.

Het natuurlijke camerawerk zonder franje (de een vindt het beter dan de ander) en een stel onwaarschijnlijk goede acteurs en actrices maken deze film tot een klein en ingetogen meesterwerk.

Het enige wat misschien ontbrak was een lichte verassing of nog een aap uit de mouw. Maar dit was good enough. 4,5 ster.

avatar van Co Jackso
Davidus schreef:
Door de lange feestscenes lijkt het alsof de dramatische verwikkelingen een bijzaak zijn en krijgt de film een wat minder zware lading.

Daar ben ik het juist niet mee eens. Wat mij betreft was de drama teveel aanwezig, en nam het duidelijk de overhand. Ook had ik eerlijk gezegd weinig met de karakters, wat toch wel essentieel is bij een dergelijke film.

avatar van Awake78
Ik vond de karakters juist erg humaan neergezet. Zeker in vergelijking met andere drama-films. Erg reele omgangsvormen en scherpe, maar vlotte dialogen. Ook de introductie was goed, zij het gedoseerd gedaan.

Ik kon me dus wel goed vinden in de personages. Zo zie je maar hoe anders films over kunnen komen op verschillende mensen

avatar van ILDIB
Overduidelijk een rtl8 film, veel te veel gejank.

avatar van Awake78
Dat was je enige bijdrage op deze filmpagina?

avatar van Davidus
Co Jackso schreef:

De film gaat natuurlijk over "het drama" daar ontkom je niet aan, dat is het verhaal, maar het werd heel goed, niet-gedramatiseerd en gedoseerd gebracht . Nagenoeg geen klassieke jankscenes of geforceerde emotionele toestanden.
Wat meer belicht werd waren de conflicten die het met zich mee brengt en de moeite om elkaars gevoelens en handelingen te begrijpen.
Dus zeker geen standaard jankfilm....

avatar van ILDIB
Awake78 schreef:
Dat was je enige bijdrage op deze filmpagina?

Ik kan wel uitwijden verder maar dat treft mijn boodschap niet beter...

avatar van TragieStar.*
Vond het een geweldige film! Anne Hathaway was een plaatje en een zeer goede actrice!
Ze zet haar rol met overtuiging neer, en laat zien dat ze een keer wat anders aan kan dan bijv. de suffe rolletjes in Princess Diaries.
Ze gaat de goede kant op in Hollywood, en het was allemaal erg mooi in beeld gebracht. Het was allemaal erg realistisch want het leek net of het met een handcamera was opgenomen. Soms schokkerig en mooie beelden, vond daarom het camerawerk erg fijn. De familiebanden staan op scherp en je krijgt allemaal te horen naar mate de film vordert wat Kym allemaal meegemaakt heeft waardoor haar familie nogal bot overkomt op haar. Ik kon sterk meeleven met Hathaway, ook al heeft ze veel verschrikkelijke dingen meegemaakt en zelf veroorzaakt. Later krijg je toch ook respect voor de andere familieleden behalve haar moeder. Vond haar nogal vreemd overkomen op haar dochter, al snap je het aan de ene kant wel maar toch het idee vind ik walgelijk.
Soms komt de film saai en langdradig over, maar wel met passie. Iedereen leeft zo op in zijn/haar rol alsof ze het zelf meegemaakt hebben, begrijpelijk als acteur maar dat vind ik knap. Werd zelf soms ook emotioneel.
Het einde is een beetje geforceerd, omdat het opeens stopt. Je krijgt niet meer een beeld wat er nou is veranderd en gebeurt. Je ziet de bruiloft en de tijd ervoor en erna maar daarna is toekomst en dus een raadsel. Maar aan de ene kant wel een mooie afsluiting.

Echt een aanrader, en belachelijk die lage score.

Ja, wel aardig. Het thema doet me wat aan Festen denken. Maar dan veel liever. Ik word een beetje iebelig van al dat gedoe en geschreeuw rond de bruiloft. Het zou niet mijn feestje zijn (even afgezien van die onderhuidse spanningen). De hoofdrolspelers doen het prima!

avatar van Marvinleeaday
Had een goede film kunnen zijn, maar is wat te hectisch, ik werd ook een beetje iebelig (denk ik)(wat is iebelig)

Typische vrouwenfilm...Niets om het lijf. Vrouwengewauwel...Een uur praten en niks zeggen...Geef ook geen waardering ff gekeken nu op tv. Opvallend is het uitstekende natuurlijke acteerwerk...Kan het niet opbrengen naar 'niks te kijken 2 uur lang en overspoeld te worden met lange uiteenzettingen wat een ieder voelt, denkt, doet, niet doet, hoopt,verwacht...pffff. Lol.

avatar van marximaal
Prima film maar niet een duizend in een dozijn film. Je moet er van houden, mijn vrouw vond het niets, te veel drama en de manier van filmen stond haar niet aan. Dit vond ik dan wel weer een mooi detail en paste heel goed bij het verhaal en de film.

avatar van Decec
Een redelijk drama/romantiek film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende actrice Anne Hathaway...
Schokkende/teveel camera beweging...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

avatar van missl
Een vervelende Anne Hathaway die haar gezin domineert. Ze kan er niet tegen dat ze zo in de gaten gehouden wordt na haar rehab avontuur en ze kan er eigenlijk ook niet tegen dat het met haar zus wel heel goed gaat. Uiteindelijk komt natuurlijk alles goed en dat had ik bij deze film ook niet anders verwacht.

Geen uitmuntende film maar zeker leuk voor een regenachtige zondagmiddag.
Hathaway vind ik persoonlijk een leuke meid (in interviews) en fijn om naar te kijken. Ze zet haar rol overtuigend neer en bewijst ook meer serieuse rollen aan te kunnen. Hopelijk zet ze deze groei door.
De andere acteurs waren ook oké. De bijrol van Sai was ook echt leuk. En een mooie bruiloft (zwijmel) met erg veel leuke momenten

avatar van italklaas
Volgens mijn vrouw zou dit een leuke film zijn die we niet mochten missen. Ik had er heel veel voor over om deze film te missen. In lange tijd niet zo'n slechte film gezien. Van de echte amerikaanse overdrevenheid. Zonde van mijn tijd.

avatar van Boenga
De dvd-hoes, de titel, en eigenlijk ook de plot zagen er nogal 'romcom' uit. Tot mijn zeer grote vreugde: niet dus !
Ik heb hier heel erg van genoten, en stel bij deze vast dat de meningen op MM wel heel erg verdeeld zijn. Een paar reacties daarop:

'Festen' kwam ook al snel in m'n gedachten. Niet zover om van 'Festen 2' te spreken, maar
ralfsjam schreef:
familie problemen rondom een een familie feest

Voilà; dat, en de dogme-trekjes.

Bijgevolg:
italklaas schreef:
Van de echte amerikaanse overdrevenheid.

en
maxcomthrilla schreef:
en is in de zin wel degelijk typisch Hollywood.

????? Dit is nu toch echt niet het soort film waar Jan-Met-De-Hollywood-Pet zit op te wachten ? Ik denk dat het eerder/vooral die Hollywood/grootfilm-kijkers zijn die hier een lage score geven.

maxcomthrilla schreef:
maar ik prefereer veel meer een sarcastische toonzetting, zoals in Festen ( overigens ook handheld gefilmd ), waar vele lijken uit de kast komen vallen

Ik begrijp je persoonlijke voorkeur, maar je kan niet verwachten dat elk drama de sarcastische tour opgaat. Ik heb best wel begrip voor deze omschrijving:
Awake78 schreef:
bijna docusoap

Net door dat sarcasme (waar uiteraard niks mis mee is) achterwege te laten, krijg je een realistischer overkomend verhaal.

Verder veel voor en tegenstanders van de handcamera's, met Jordy als uitschieter:
Jordy schreef:
hondslelijk (rot toch eens op met die digitale camera's).

Geen probleem met het adjectief 'hondslelijk', want dat is een kwestie van smaak. Maar dat oprotten, dat hoeft toch niet, want anderen, inclusief ik, vinden dat best oké.

En
Yannes schreef:
Standaard van die amerikaanse indie zeurmuziek. Juno, Ghost Town, Stranger than Fiction...

Best wel van genoten...

En:
usr14112 schreef:
Een vreselijk irritante Kym.

Goed geacteerd, zou ik dan zeggen. 't Zou jammer zijn wanneer ze er als een lief klein meisje zou bijlopen...

En:
[quote]The One Ring schreef:

Klopt helemaal ! Geen thema in de film; net daardoor wel een mooie en warme zet van de regisseur naar de kijkers toe.

Wat mij betreft: sterke film, met een aantal heel goeie scenes, o.a. de moeder/dochter-ruzie en Rachel die Kym troost in het bad.
Heerlijk om te zien ook is hoe mensen naast elkaar praten en elkaar onderbreken - daar waar in .....ennegentig % van alle films de dialogen (tenzij bij een ruzie) onnattuurlijk proper en netjes afgehaspeld worden.
Hathaway speelt bijzonder goed, zet perfect zzn personage neer dat in een moeilijke situatie zit, met zichzelf geen blijf weet, en waarvan anderen vaak niet weten hoe er mee om te gaan.

Tot slot zijn er inderdaad een aantal scenes die net iets te lang duren, vooral enkele van die speeches; daardoor toch nog net geen 4,5*...

frans123 schreef:
Ben het helemaal eens met je!

avatar van Gish
Weer eens herzien en de 4 sterren blijven gewoon lekker staan. Film bevalt me steeds meer.
De eerste keer vond ik het oefengedoe rond de trouwerij erg langdradig, nu trek ik me daar weinig van aan. De natuurlijke manier van filmen, bijna docu, is erg goed uitgevoerd door Demme.
DeWitt (de aanstaande bruid) en Hathaway (borderline, ex-verslaafde, gewetenswroeging en nog midden in een rouwverwerking) zijn allebei in topvorm als zusters. Vooral door hun optreden stijgt het niveau naar grote hoogte. Alle familiebanden zijn soms vermakelijk, soms pijnlijk.
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat veel kijkers hier afhaken.
En toch is dit een erg onderschatte film, wat mij betreft meer een groeibriljant.

Het is vaak de bruid die zich in films misdraagt, maar in deze aangrijpende Drama / Romantiekfilms is het juist een zusje.

Kym (Anne Hathaway) zit in een afkickkliniek vanwege haar drank- en drugsproblemen. Nu haar zus Rachel (Rosemarie DeWitt) gaat trouwen, krijgt ze toestemming om daarbij te zijn. De komst van Kym, als zwart schaap van de familie, werkt zeer stressverhogend.

Anne Hathaway werd voor haar rol genomineerd voor een Oscar. En terecht, want ze speelt op overtuigende wijze een jonge vrouw die wordt geplaagd door een ruig verleden vol drank, drugs, anorexia en andere ellende. Prima rol ook van Debra Winger als de moeder van Kym en Rachel, jammer dat ze zo kort in beeld is.

Al met al een uit de hand geschoten Drama / Romantiek film, met opvallend naturel spel van de hele cast en met name Anne Hathaway.

Oh, wat is dit een drukke film met heel de tijd maar tateren en tateren en daar dan die drukke muziek er ook nog bovenop.
Ik heb echt moeite moeten doen om de film helemaal uit te kijken, maar ik hield er nadien wel hoofdpijn aan over.
Er zijn er hier die deze film gaan vergelijken met de prachtige film Festen.
Een wereld van verschil in mijn ogen.
Festen gaat ook over een familiefeest maar daar houd de vergelijking dan ook op.