The Thomas Crown Affair (1968)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Norman Jewison
met Steve McQueen, Faye Dunaway en Paul Burke

Thomas Crown is een belangrijk zakenman die een gewaagde bankoverval uitdenkt, al heeft hij het geld niet nodig. Wat hij wel zoekt is de kick van de overval, de adrenalinestoot die je krijgt als je weet te ontsnappen. Vicky Anderson is de verzekeringsrechercheur die de boeven altijd weet te pakken. Maar deze keer is ze misschien te verliefd om hem uit te leveren...

Niet helemaal overtuigend, al blijft McQueen natuurlijk altijd fijn.

Ik vond het een hele goede film, ik heb hem gekeken met wat vrienden en die vonden het tempo waarin deze film vooruit gaat, allesbehalve.
Maar ik vond dat net geweldig, McQueen zet een heel erg sterke rol neer, wat nog maar eens bewijst wat voor een goede acteur hij was. (wellicht laat ik me hier een beetje gaan, wegens mijn fascinatie voor de man)

Ik vond het voorts een heel stijlvolle film ook, en de soundtrack vond ik al helemaal geweldig.
De re-make heb ik nog niet gezien, en dat wil ik ook gewoon zo houden.

De overvalscène's waren heel simplistisch, maar toch leek het op hetzelfde moment heel erg doordacht.

Faye Dunaway & McQueen vormen een heel sterk 'stel' in deze film, ze spelen heel goed op elkaar in en zijn op alle vlakken aan elkaar gewaagd.
Wat een heel boeiende mix vormt.

Ik vond het zoals ik al zei, een goeie film & heb er erg van genoten.
Heb hem ondertussen ook l meerdere keren gezien.

kappeuter (moderator)
10 juni te zien in EYE.

avatar van PaulieWalnuts
Een oke film. Het eerste deel had echter mijn verwachtingen dusdanig hoog gekregen dat het tweede nogal saai was. Over het algemeen vond ik de film zeker 'cool', maar ook oppervlakkig. Ergens miste je een klik met de personages. Bovendien vond ik het opsporen van Thomas Crown nogal snel en ongeloofwaardig. Wat dat betreft leek het verhaal, althans de uitwerking daarvan, de focus op de verkeerde punten te hebben. Ik had uiteindelijk een spannendere film verwacht.

avatar van missl
Deze film had net wat beter uitgewerkt moeten worden. Aan het verhaal en de acteurs ligt het niet, echter wordt het nu wat te makkelijk gebracht.

avatar van james_cameron
Meer stijl dan inhoud, dat beaamt regisseur Norman Jewison op het audiocommentaar, maar de stijl is wel zeer fraai. De plot is oké en Steve McQueen en Faye Dunaway zijn een genot om naar te kijken, maar is vooral het inventieve camerawerk, ondersteund door een zeer prominent aanwezige score, dat deze luchtige misdaadfilm memorabel maakt. De film bevat een aantal nog steeds zeer coole camerashots en het plagerige romantische sfeertje is tevens goed getroffen. De remake uit 1999 met Pierce Brosnan is ook de moeite waard, maar die is wel meer traditioneel en vooral conventioneel.

avatar van Mr. Chiel
De remake vond ik geweldig, dit vond ik echt slaapverwekkend. Nul spanning, nul actie, vervelende muziek... Halverwege stop gezet.