Bi-mong (2008)

Alternatieve titel: Dream

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Jô Odagiri, Na-Yeong Lee en Mi-hie Jang

Jin schrikt wakker van een nachtmerrie over een verkeersongeluk. Later blijkt dat het ongeluk op exact dezelfde manier ook echt heeft plaatsgevonden. Al snel wordt Ran beschuldigd, maar die zegt niets van een ongeluk te weten, aangezien ze die hele avond heeft geslapen. Als Jin zijn verhaal aan de politie vertelt wordt hij niet serieus genomen, maar hij is ervan overtuigd dat er meer aan de hand is tussen hem en Ran.

avatar van Gizzmann
Prachtige poster

avatar van Wadjoe
Jô Odagiri in een Zuid-Koreaanse film, klinkt interessant. Het plot wat minder.

avatar van Chuck Taylor
Wadjoe schreef:
Jô Odagiri in een Zuid-Koreaanse film, klinkt interessant. Het plot wat minder.

Niet zomaar een Zuid-Koreaanse film, de nieuwe van Ki-duk Kim. Ben benieuwd, de poster vind ik trouwens niet eens zo heel mooi. Ki-duk Kim heeft ze mooier gehad.

avatar van Wadjoe
Hey, een nieuwe poster. Mooier dan de vorige. Geeft ook wat meer sfeer weer dan de vorige. Maakt me net weer wat nieuwsgieriger naar 'Bi-mong'.

avatar van belchinees
Ik vond de vorige beter, maar goed.
Als die onderste man Odagiri is, is die serieus veranderd

avatar van Wadjoe
Inderdaad, Odagiri ziet er wat anders uit. Herkende hem ook niet meteen op de poster.

avatar van *Nientjah*
Ik ben benieuwd ik heb al verschillende prachtige films van Kim-Ki Duk gezien.

avatar van kinjutsu
Waanzinnig mooie poster idd.

Nu ook met trailer! Geweldig veel zin in, lijkt dat deze ook een visuele uitstap wordt voor Ki-duk, opvallend anders dan z'n ander werk.

avatar van belchinees
Leuk, een trailer
Gaat voor mij toch raar zijn Lee en Odagiri in een KKD-film te zien, alle vorige waren met (toen voor mij) relatief onbekende acteurs.
Hmm hopelijk wordt er niet te veel gesproken en houdt Odagiri zijn mond een beetje. Maar goed... Laat maar komen!

avatar van kinjutsu
belchinees schreef:

In de trailer zegt Odagiri ook niet veel (niks), dus ik denk dat het daar wel op neerkomt.

avatar van joeriL
wanneer komt tie uit?

avatar van Bacon
Dream

Wat hij droomt, voert zij uit.

Iedere keer opnieuw vraag ik me weer af hoe KKD op die geweldige ideeën komt. Het idee achter Dream is geweldig, de uitvoering vond ik wat minder.

Misschien komt het door de hoge verwachtingen die ik van elke KKD film heb, maar dit keer wist de film me niet zo te raken zoals zijn overige films dat vaak wel doen.

De film was zeker niet slecht, als kijker wil je tijdens het kijken naar Dream graag weten hoe het komt dat hun dromen iets met elkaar te maken hebben, en hoe ze het kunnen stoppen, maar toch vond ik het voor een KKD ietwat magertjes. Het slot van de film bracht dan wel weer op typische KKD wijze alsnog een glimlach op m'n gezicht.

2.5*, alhoewel ik twijfel voor 3* vanwege het einde.

Ohja, ik ben benieuwd of iemand weet waarom 'hij' de gehele film in het Japans sprak, en ieder ander persoon gewoon in het Koreaans. Het had in mijn ogen zeker geen meerwaarde, maar misschien mis ik iets.

Wel weer een mooie film van Kim Ki-duk. Er wordt weer weinig gesproken maar de plaatjes zijn weer erg mooi.

Nieuwe Ki-duk! Als er een DVD met EN subs beschikbaar is en de film staat nog niet op de releaselijst van de bioscopen heb ik het mezelf wat makkelijker gemaakt. Jammer voor de bioscopen.

Meest opvallende zaken zijn de aanwezigheid van nogal wat dialoog in het begin van de film (hoezo wordt er weinig gesproken ) en de casting van Odagiri. Toch apart dat er Koreaans en Japans door elkaar gepraat wordt. Toch vond ik het zeker niet storend en uiteindelijk ook cruciaal voor Odagiri's prestatie. Beter dan dat hij zich in het Koreaans door de film moet worstelen.

Verder erg mooi concept, geweldig geacteerd en een erg mooie soundtrack. Visueel zitten er erg mooie dingen in, maar daar kan Ki-duk het niveau niet de hele tijd hoog houden.

Laaste half uur is weer 200% Ki-duk (ook een stuk minder dialoog), in ieder geval weer een prachtige film wat mij betreft.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Inland Rabbit
Tot nu, had ik 2 films van Ki-duk gezien. 3-Iron en Bad Guy.
Over de eerstgenoemde was ik erg te spreken. Mooie film, die het meer van het innerlijke en de sfeer moest hebben.
Bad Guy vond ik wel aardig, maar wat onnodig warrig aandoen.
Het kon dus 2 kanten op...

Goed verhaal alvast. Ik las erover, eerder dit jaar en ik was wel benieuwd. Interessant gegeven en het kon weleens wat worden.
Je wordt gelijk in het verhaal gegooid als de film begint en bent net zo verward als Jin. Raar, want hoe werkt dit nu precies?
Daar kom je snel genoeg achter en dat is het hele punt waar de film om draait.
Meer een psychologisch iets, wat nog redelijk grappig en kalm begint, maar steeds beklemmender wordt.
Het laatste half uur zit op zijn piek en is pure wanhoop, voor zowel hoofdpersonen als kijker. Erg heftig!

Nog even een speciale vermelding voor de soundtrack, die constant aanwezig is op de verre achtergrond, maar op een subtiele manier het geheel versterkt. Op momenten dat het heftiger wordt, maakt de soundtrack daar ook goed gebruik van.
Lastige film om te spelen verder, maar de hoofdrolspelers zetten de intensiteit neer, die ook nodig was bij het verhaal en de sfeer.

Ruime beoordeling dan ook. Zwaar onder de indruk, dus dan is het alleen even afwegen of ik voor 4.5* of 5* ga. Zeker snel eens herzien, om te kijken wat er 'blijft', maar voor nu viel op dat het laatste half uur wel een idiote climax kende en daar pas de echte magie naar voren kwam. Kleine stilte voor de storm? Ik had het in ieder geval niet zo zien aankomen.

4.5* om te beginnen. DVD is duur trouwens. Wachten op een andere editie maar misschien.

avatar van Yuffira_San
M'n derde Kim Ki-duk ondertussen en opnieuw krijg ik een prachtige film voorgeschoteld

Gedurende de hele film hangt er een soort perfecte harmonie tussen de twee hoofdpersonages. Zelfs het interieur en de omgeving lijken in elkaar te passen als yin-yang stukjes.

Camerawerk vond ik ook best mooi en het kleurgebruik spatte van m'n pc scherm af. Kon voor mij niet beter dus.

In het begin ergerde ik me aan de soundtrack. Die klonk simpelweg verkeerd. Maar de stukjes waar in gezongen word waren dan weer prachtig, en hadden het zelfde effect als de soundtracks van Bin-jip en Bad Guy: je laat je er in wegglijden.
Gemixte gevoelens over de muziek dus.

Veel drama, chaotische drama ook, met soms een paar luchtige en fijne momenten ertussen. Zowel Jô Odagiri als Na-Yeong Lee waren super om naar te kijken.

Alles bijeen geteld een fantastische film, al denk ik wel dat je van het genre moet houden om hem te kunnen waarderen.

Enige echte minpuntje is toch dat er zoveel gesproken word. 'k Had het liever wat minder luidruchtig gehad.

Bin-jip blijft nog steeds m'n favoriet maar Dream komt aardig in de buurt.
4.5* dus

avatar van Naomi Watts
Beetje gemengde gevoelens.

Wat vooral opvalt in deze Ki-Duk zijn de lappen dialoog, niet gewend van Ki-Duk en zijn kracht zitten toch in zijn stille karakters. Wat wel weer typisch Ki-Duk is, is het concept. Hoe Ki-Duk van de meest on hedendaagse relatieconnections toch weer zo'n pakkend geheel weet te maken is ongekent.

Odagiri en Lee spelen vol bezieling en de chemistry spat van het scherm af. Erg aandoenlijk koppel. Laatste half uur is weer typisch Ki-Duk en weet toch weer te ontroeren, zoals alleen Ki-Duk dat kan. Ook laat Ki-Duk hele mooie dingen zien, helaas sporadisch.

Toch weer een bovengemiddelde Ki-Duk maar de score had hoger kunnen uitvallen omdat ik toch een bepaalde Ki-Duk magie mis, maar dat kan ook te make nhebben met mijn verwachtingen. Al met al mooi filmpje.

avatar van bioscoopzaal
Veel van verwacht, maar het deed me helaas niets. Leuk concept en een goede opening, verder nogal onnozel en langdradig. Over-de-top zelfs, het leek wel een studentikoze debuutfilm, geen werk van een gerespecteerd regisseur. Ik heb me nog niet in het werk van Ki-duk verdiept, maar dit vond ik alles behalve geslaagd.

Ik ergerde me nog het meest aan het ongenuanceerde acteerwerk, zeker aan het begin van de film. Die scènes op het politiebureau waar de hoofdpersonages de boel wat proberen uit te leggen, is gewoon te gek voor woorden. Zo stuurloos. En visueel alles behalve aantrekkelijk.

Ik kreeg niet het idee dat Ki-duk precies wist wat hij wilde zeggen, laat staan welke toon hij wilde treffen. Sommige scènes zijn vreselijk overdreven (zoals de zelfkastijding op het einde en het 'schokmoment' met de opengeplakte ogen) en staan volledig haaks op de (helaas verder oersaaie) intiemere momenten. Om over het genadeloos pathetische einde nog maar te zwijgen.

Het enige echt sterke moment vond ik de ruzie tussen de hoofdpersonages, waarbij ze telkens van lichaam verwisselen met de andere protagonisten. Slim gevonden. Maar wat mij betreft niet meer dan een gimmick in een verder holle film.

Gauw eens wat anders van Ki-duk proberen.

1 ster.

avatar van Koert
Kan elke Koreaan ook daadwerkelijk Japans verstaan? Of spreekt Odagiri gewoon Japans om niet beperkt te worden in zijn acteerwerk? Het is niet storend als je beide talen toch niet beheerst. Maar ik vond het wel opvallend. Er worden verschillende talen gesproken maar niemand in de film zelf lijkt dat op te merken of vreemd te vinden.

Vond het verder weer een fijne Ki-Duk. Ook met dialoog weet deze man een prachtige film neer te zetten. De twee hoofdpersonen zijn samen ontzettend goed. Mooie symboliek ook met dat 'zwart en wit zijn samen één'-idee. Het hele concept achter het verhaal is ook erg interessant. Leuk om te zien hoe dat zich ontwikkelt en hoe het opgelost kan worden.

Jammer dat het af en toe wel een beetje een aaneenschakeling lijkt van soortgelijke gebeurtenissen. Maar ook op die momenten weet de film te boeien door zijn beeldenpracht. De subtiele soundtrack levert ook een flinke bijdrage aan de fantastische sfeer in Bi-Mong.

avatar van Bacon
Koert schreef:
Kan elke Koreaan ook daadwerkelijk Japans verstaan?

Nee.

avatar van Koert
Moet dan toch behoorlijk vreemd zijn voor Ki-Duk's thuispubliek.

avatar van wasta
Koreaanse art-house meester Kim Ki-duk levert voor het eerst erg zwak werk af!

avatar van Derekbou
Vond het met de hoeveelheid gesprekstof toch echt wel meevallen in deze film. In Ki-Duk's andere films wordt er misschien nog minder gesproken, maar de personages hadden er hier echt niet onder te lijden. Ook hier weten de acteurs weer op een knappe manier allerlei emoties over te brengen op de kijker. De mooie beelden en knappe soundtrack dragen hier natuurlijk ook weer hun steentje aan bij. Dream gaat over machteloosheid, liefdesverdriet, slapeloosheid, nieuwe liefde, en wraak. Veelal heftige emoties, maar Ki-Duk weet het allemaal weer op een hele serene, rustgevende manier te brengen, zonder in te boeten aan impact op de kijker.

Soms vind ik de scenario's van de regisseur iets teveel naar liefdesdrama neigen, hier speelt het wat meer op de achtergrond en staat vooral het surrealistische dromen centraal. Het deed me af en toe zelfs wat aan een plot van David Lynch denken, hoewel er hier wel een logisch, coherent geheel van is te maken.

Na het iets tegenvallende Breath is Ki-Duk weer helemaal terug wat mij betreft. Ben benieuwd naar z'n volgende éénlettergreep-film!

avatar van niethie
Stond toch al een tijdje in de wachtrij om te gaan zien, de prachtige poster beloofde al een hoop goeds. Achteraf bleek het helaas toch een lichte tegenvaller te zijn. De films van Duk hebben het afgelopen jaar mijn kijk op cinema flink verranderd, van die tien films die ik tot nu zag zat er dan eigenlijk geen enkele slechte tussen. Misschien wel omdat ze feitenlijk allemaal een soortgelijk plot hadden en je bij het horen van zijn naam gelijk wist wat je moet gaan verwachten. Bi-mong (Dream) was dan toch wat anders. Allereerst is het eerste uur gevult met veel lappen dialoog en miste ik de pijnlijke stiltes en onderhuidse emoties nogal. In Time (ook van Duk) zat ook redelijk veel dialoog, maar daar stoorde het me veel minder. Het verhaal vond ik vrij orgineel maar erg goed uitgewerkt was het verder niet, vond vooral de komisch bedoelde momenten waar de twee hoofdpersonages tevergeefs probeerde om wakker te blijven nogal storend. Het laatste half uur werd er een hoop goed gemaakt. Hoewel ik dat hele gevangenis gebeuren in Bin-Jip en (in mindere maten) in Soom al beter in beeld had gezien, ook die zelfmutulatie scenes waren stukken minder pijnlijk om naar te kijken dan die in een Seom. Het einde echter, vond ik weer prachtig en zorgde voor een flinke brok in de keel. Dat maakte de rest er echter niet beter op. Maar goed, dit alles hierboven klinkt misschien wel wat streng voor een verder prima filmpje. Misschien heb ik de oude Duk ook wel gewoon te hoog zitten om hem zijn uitstapjes zo te misgunnen.
Zal er bij zijn toekomstige films wat meer rekening mee gaan houden.

3 sterren

avatar van danuz
Had al jaren geen Ki-Duk meer gezien, maar het probleem dat ik telkens met zijn films ondervindt blijft overeind. De symboliek (die vlinder op het einde bijvoorbeeld) werkt voor mij totaal niet. Het is zelfs zo dat ik het enorme kitsch ga vinden, wat overigens ook voor de muziek geld. Daardoor wordt een interessant thema en goed acteerwerk enigszins te niet gedaan. Vind ook niet dat Ki-Duk zulke stille films maakt, het drama is telkens vrij prominent aanwezig en Ki-Duk maakt gebruik van vrij grote gebaren (die zelfkastijding bijvoorbeeld, maar ook het gebruik van die aanzwellende muziek). Daarmee is Bi-mong in essentie een heel erg mooie film, maar laat de uitwerking mij wat te wensen over.

avatar van joeriL
bioscoopzaal schreef:

Gauw eens wat anders van Ki-duk proberen.

1 ster.

Ik was tot op heden een grote kimkiduk fan. Maar de herziening van deze film viel me heel erg tegen. De structuur van al zijn film zijn redelijk identiek, waar bij 3-iron alles perfect in elkaar past en zo een mooi geheel vormt, wordt hier de plank volkomen mis geslagen. Nu alles net niet in elkaar past, heeft als gevolg dat het matige pretentieuze film is. Het verhaal is gewoon slecht en komt niet over. Dan bedoel ik dat de uitwerking niet realistisch overkomt; stel deze dingen gebeuren echt zouden de personages niet zo reageren. Ik voelde zelf plaatsvervangende schaamte doordat de muziek zo slecht geplaatst was. Dit is een film die precies in het straatje past van wat "mainstream" kijkers pretentieuze arthouse films noemen.

De thematiek, fotografie, muziek zijn allemaal erg uh.... Ki-duk Kim. Na het wat mindere Hwal en Soom is hij weer helemaal op de goede weg. Maar toch: nee bedankt. Ik wacht wel op een film van hem in het zwart-wit, handheld geschoten, zonder muziek, met lelijke mensen, in een lelijke industriele omgeving en zonder plot.

avatar van Movie-Addicted
Slecht uitgewerkt, jammer. Soom en Hwal waren vele malen beter.

Op naar de Docu: Arirang (2011) waarvan ik begrepen heb, dat Kim de regisseur tijdens de opnames van deze film (Bi-mong) een zenuwinzinking kreeg door een bijna fataal ongeluk door de actrice Lee tijdens het filmen van een mislukte zelfmoordpoging "scene".

Ben benieuwd.

*2.5

Kim is voor mij een van de grootste filmers van zijn tijd. Met onvergetelijke films als Spring..., The Isle, The Bowl, om er maar enkele te noemen. Hij heeft een inzinking gehad van enkele jaren, maar schijnt nu weer aan het filmen te zijn. Logisch dat je dan alles wilt zien wat hij gemaakt heeft. Je steeds opnieuw laten verrassen. Dan stuit je natuurlijk ook op mindere films. Dream is er zo één.

De film heeft een bijzonder uitgangspunt, zoals alle films van Kim. Een man en een vrouw raken bij een auto ongeluk betrokken en komen zo in contact met elkaar. Door een aantal niet helemaal duidelijke oorzaken raken ze verstrikt in elkaars droomwereld. Je zou het zo kunnen zeggen: wat de man droomt, beleeft de vrouw in werkelijkheid. Zodra hij in slaap valt, wordt zij wakker en gebeuren er rampzalige dingen, waarin vooral de vorige partners van het tweetal een voorname rol spelen.

In feite is het allemaal nog veel ingewikkelder. De vrouw wil natuurlijk dat de man ophoudt met dromen, maar hoe voorkom je dat je toch een keer in slaap valt? Het lijkt iets van een komedie, maar er zit niets lichtvoetigs in deze film; het is allemaal bloedserieus. Dat is jammer, want daardoor wordt het een loodzwaar drama. Bovendien zitten er nogal wat herhalingen in, het is te veel uitgesponnen en je ziet Kim vastlopen in z’n eigen uitgangspunt. Het enige dat dan overblijft is een gewelddadig einde met een poëtische afronding. Dat is dan weer helemaal Kim. Want ook een mindere Kim blijft altijd de moeite waard.

Wat aanvankelijk een op fantasie steunend grappig filmpje lijkt te zullen worden, neemt langzamerhand een ernstige toon aan om als liefdesdrama te eindigen.
Spijtig dat er onderweg nogal wat gelijkaardige scènes worden opgedist, maar de kijker wordt toch in de ban gehouden en ondertussen valt er zeker te genieten van het indrukwekkend acteren en van de mooie soundtrack, zeker in de slotfases.
Bijzonder, Ki-duk Kim getrouw.