A Man for All Seasons (1966)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Paul Scofield, Orson Welles en Robert Shaw

Het verhaal van Thomas More, die opkwam voor zijn principes en moraal en weerstand bood aan koning Henry VIII en zijn corrupte en dictatoriale regime.

Yup, was een erg mooie geschiedenisles, waarvan ik me niet kan voorstellen dat ie beter gebracht kan worden.

avatar van The One Ring
Freud schreef:
Hoewel ik het absoluut niet eens was met de erg conservatieve visie van sir Thomas, had ik heel de film een grenzeloze bewondering voor de man.

Dat is precies wat ik dacht. Soms vroeg ik me echt af waar die More zich nou zo druk om maakte. Ik was het niet helemaal met zijn gedachtes eens en ik denk dat er weinige zijn op MovieMeter die dat wel zullen zijn. Echter doet dit vreemd genoeg totaal geen afbreuk aan de film. Ik stond namelijk gedurende de hele speelduur lijnrecht achter More.

Dit is de tweede film die ik van Zinneman zie. De film heeft met High Noon gemeen dat het ook hier gaat over een man die bijna bovenmenselijk koppig is en zijn standpunt liefst tot in de dood zou verdedigen. Ik vond het zeer boeiend, al moet ik toegeven dat het non-filmische en vrij theatrale karakter mij soms ook tegenstond. Geen idee waarom dit een Oscar voor camerawerk won in ieder geval, maar het script en de acteurs verdienen alle lof die ze kregen. Scofield speelt een erg menselijke rol en valt nergens in makkelijke overdrijving. Robert Shaw overdrijft wel, maar dat past bij zijn personage. Ik kan moeilijk uitleggen waarom, maar ik vond het erg grappig dat hij in die scène waarin hij met More sprak in de tuin telkens van het bankje afging en weer ging zitten. Er zat bijna een ritme in. Verder zitten er prima vertolkingen in van Orson Welles, Wendy Hiller en die vent die Cromwell speelt. Het scheelt ook dat ze van die sterke dialogen kregen.

Nog een overeenkomst met High Noon: beide films hebben als opvallendste shot een shot waarbij de eenzaamheid van de hoofdpersoon sterk benadrukt wordt. Bij High Noon is dat een shot met de sherrif alleen op de straat, waarna de camera uitzoomt op de leegte van de straat. Hier is het een shot waar More langzaam de rumoerige, overvolle rechtzaal in loopt terwijl de camera achter hem aan loopt. Mooi in beeld gebracht hoe buitengesloten More nog was zelfs in zo'n volle zaal.

avatar van wwelover
Het was alweer een tijd terug dat ik een wat oudere film had gezien. Hij zat in een boxje van Orson Welles, en met zes Oscars trek je toch wel de aandacht. En het is geen verkeerde film, het is behoorlijk interessant en aardig geschoten. Af en toe vond ik het een beetje saai, maar gelukkig zaten er veel sterke dialogen in. Maar het thema is ook niet echt één van mijn favoriete film onderwerpen. En het acteerwerk was ook erg goed, met name Robert Shaw vond ik leuk. En Welles natuurlijk.

avatar van Spetie
Ik had wat moeite om in de film te komen, maar daarna was het absoluut een prettige film om te volgen. De visie van Thomas More is best apart en niet hetgene wat ik zou nastreven. Paul Scofield speelt de rol echter zo vol overtuiging, dat ik naarmate de film vorderde steeds meer bewondering kreeg voor zijn standpunten. Ondanks alle tegenstand blijft hij vasthouden aan zijn punten en daarbij kun je duidelijk zien dat het een man is met doorzettingsvermogen. Dat kan ik op zich altijd wel waarderen.

De film is soms lichtelijk theatraal, iets wat mij soms tegenstaat, maar hier wordt het nooit storend. Naast goed acteerwerk van de hoofdrolspeler, zijn ook de bijrollen in orde. Voor Orson Welles speelt erg sterk, al is zijn rol dan wat aan de kleine kant. Verder bevat de film een hoop sterke dialogen en vooral dat is ook het punt dat ervoor zorgt, dat de film ondanks wat mindere momenten, toch de gehele speelduur boeiend blijft.

Een zeer degelijke film, met een sterk script en een zeer overtuigende hoofdrolspeler.

De film moet het vooral hebben van zijn scherpe dialogen en het prima werk van een aantal puike acteurs. Paul Scofield, Orson Welles (bescheiden rol) en Leo Mckern zijn allemaal buitengewoon op dreef.
Bepaald geen lichte kost, maar alleszins het aanzien waard.

Sterke historische film met minstens even sterke dialogen.
Herinner mij dat de titel van de film destijds, en misschien nog, gebruikt werd om iemand terecht, of ironisch, als uitzonderlijk aan te wijzen.

Prachtige film waarin een nieuwe kanselier een geschil krijgt met de koning over diens huwelijk. De film komt wat traag op gang, maar wordt wel steeds beter. Hetzelfde geldt voor de sterk geschreven dialogen waar je echt even in moet komen, maar de film wel sterker maken. Verder een mooie aankleding en een uitmuntende cast.

avatar van John Milton
kappeuter schreef:
De film heeft een lange introductie die me vrij weinig deed.
Het toneelmatige, weinig filmische karakter van de film vind ik een manco. Dat uit zich met name in de dialogen. Die vind ik nogal bedacht en geconstrueerd. Op papier zou ik dat veel beter tolereren, ik had ook de rare ervaring dat het leek alsof ik een boek aan het lezen was.

Ik geloof dat ik weinig aan jouw maar even uit het stof gehaalde post heb toe te voegen.

Een reputatie als liefhebber van historische films of kostuumdrama's heb ik niet, en daar verandert A Man For All Seasons niets aan. Hoewel ik een groot liefhebber kan zijn van dialogen, viel dat toneelmatige karakter dat Kappeuter noemt, bij mij ook niet helemaal positief. Ik ben nooit goed in de film gekomen, al was het acteerwerk heel behoorlijk. Zonde.

Het is het laatste half uur dat de film naar een nipte 6,5+ haalt, en dus 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ken het verhaal rond Henry VIII en Thomas More eigenlijk vooral dankzij de tv-reeks The Tudors. Een serie die wel de geschiedenislijnen volgt, maar verder zeer geromantiseerd opgemaakt is. Maar toch boeiend als kijker. Het is dan ook altijd wennen als je daarna Henry VIII door een andere acteur gespeeld ziet. Ook al is dat dan eerder gedaan en/of meer waarheidsgetrouw. Maar de film draait vooral rond Thomas More en daarin is Paul Scofield de geknipte man.

Scofield is goed in de rol van More, maar verder is het niet echt zo speciaal. Het komt nogal houterig over soms en ik mis een sterke tegenspeler voor Scofield. Robert Shaw is minder aan beeld bij het hoogtepunt van de film 'de rechtzaak'. En Orson Welles die ook mee op de affiche staat is niet meer dan een bijrol. Bovendien is iedereen nogal stijf in het kostuum en komt het verhaal op die manier nogal verveeld over. De Oscar voor Scofield is dan wel te begrijpen, maar hoe deze prent in hemelsnaam Who's afraid of Virginia Woolf geklopt heeft, is mij een raadsel.

A man for all seasons is vooral een afstandelijke film geworden waar ik nooit ben in geraakt. Dankzij het acteerwerk van Scoffield en de duidelijke weergave van de feiten, is het nog wel de moeite om te kijken. Maar een topfilm is het voor mij zeker niet.

avatar van Laurensv
Dit is niet mijn film. Ik begrijp wel waarom dit is verfilmd, het is een klassiek, boeiend verhaal. Dat ik me niet zo kan verplaatsen in zijn denkbeelden, doet voor mij niet zo ter zake. In feite is dat inwisselbaar en is zijn integriteit bewonderenswaardig. Zwaar aangezet taalgebruik bekoort mij daarentegen minder, dan vind ik een vergelijkbaar drama als Inherit the Wind vele malen beter. De combinatie van de felle belichting, het fletse kleurgebruik, de kostuums, pruiken, etc. maken het geheel bovendien erg kitsch en dat maakt de film erg lelijk om naar te kijken; de mooie openingsscene ten spijt.

TMP
Op zich is het geen oninteressant verhaal dat in deze film wordt verteld. De manier waarop is echter nogal langdradig. Van de personages komt alleen Thomas More echt goed uit de verf, de overige personages zijn nogal kleurloos en worden veelal vrij houterig vertolkt. Het is een vrij saaie geschiedenisles geworden, in plaats van een boeiende film. Wel zijn er nog enkele bekende acteurs te zien, waaronder Orson Welles (die een kleinere rol heeft dan de filmposter doet vermoeden) en John Hurt.

avatar van Moviestar1979
Persoonlijk heb ik mij nooit zo verdiept in de geschiedenis. Zodoende wist ik eveneens weinig van de relatie tussen Thomas More en koning Henry VIII. Deze film was een prima excuus om hierin verandering te brengen!

Dit is misschien de meest bekendste en beste versie ooit gemaakt. Acteur Charlton Heston deed zijn uiterste best om in aanmerking te komen voor de rol van Thomas More. Hoewel de producenten hem ongeschikt vonden, kreeg Heston de hoofdrol toegewezen in de TV-film uit 1988. Richard Burton sloeg het aanbod voor de rol van Thomas More af. Ook Frank Finlay, Bill Travers, Richard Harris, David Warner en diverse andere acteurs/actrices lieten de film aan zich voorbij gaan. Tevens hadden de producenten acteurs Laurence Olivier en Alec Guinness op het oog, maar regisseur Fred Zinnemann stond erop dat deze rollen vertolkt werden door Paul Scofield en Orson Welles. Volgens Welles liet hij Zinnemann verwijderen van de set, en regisseerde hij z'n eigen scènes zelf. De rest van de cast is eveneens sterk. Het was de éérste grote film voor John Hurt. De acteur kreeg naar verluidt 3,000 Pond voor zijn rol. Om binnen het budget te blijven, kregen sommige acteurs minder betaald. Vanessa Redgrave weigerde zelfs om voor haar cameo betaald te worden.

De film werd binnen 12 weken tijd opgenomen. Om een sneeuwwit landschap te creëren, werden ladingen schuimplastic geleverd. Dit bleek achteraf onnodig te zijn, omdat het plotseling begon te sneeuwen. De film won 6 Oscars. Voor John Wayne groeide deze klassieker zelfs uit tot één van zijn grote favorieten. Daarnaast was de film nog goed genoeg voor 27 andere prijzen en 8 nominaties. Ik zal de andere versies ongetwijfeld gaan bekijken.

Voorlopig 3,5 *

avatar van baspls
A Man for All Seasons verteld het verhaal van de christelijke Humanist, jurist en staatsman Sint Thomas More. Wanneer Hendrik VIII tegen de autoriteit van de Paus ingaat en zijn huwelijk met Catharina van Aragon wil laten ontbinden neemt More afstand van zijn functies. Tot op het allerlaatste moment weigert More om de autoriteit de vorst over de Engelse kerk te erkennen en blijft hij een verdediger van het Katholicisme.

Het acteerwerk is bijzonder goed. Niet alleen vertolkt Paul Scofield de rol meesterlijk, we zien ook John Hurt in zijn eerste grote rol, Orson Welles als Kardinaal Wolsey, Nigel Davenport, Leo McKern en Robert Shaw. Cinematografisch zit de film ook goed in elkaar. Op een erg sterke manier gebruik gemaakt van historische locaties en op een monumentale manier vastgelegd.

Een ingetogen historische vertelling van een bewonderenswaardige man die voor principes blijft staan.

avatar van Pieter Montana
Men zou het niet meteen verwachten maar dit is Kevin Smiths favoriete film.