• 8.348.906 stemmen

I Dreamed of Africa (2000)

Drama / Romantiek | 114 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Geregisseerd door: Hugh Hudson

Met onder meer: Kim Basinger, Vincent Perez en Liam Aiken

• Google Play Bekijk via Google Play
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot I Dreamed of Africa

"Sometimes the adventure of a lifetime becomes life itself."

De gescheiden en welgestelde Kuki besluit na een zwaar auto-ongeluk haar leven over een andere boeg te gooien. Ze aanvaardt een huwelijksaanzoek van Paolo Gallmann en trekt samen met hem en haar zoontje Emanuele naar Kenia om er als veeboeren aan de slag te gaan. Het leven op het Afrikaanse platteland is bijzonder hard: wilde olifanten en leeuwen vormen een voortdurende bedreiging, zware stormen zorgen voor veel schade, genadeloze stropers laten zich door niets of niemand afschrikken en een naburige stam staat erg achterdochtig t.o.v. de nieuwkomers. Bovendien is Paolo vaak dagenlang afwezig terwijl hij gaan jagen of vissen is met zijn vrienden. Maar Kuki is niet van plan om haar nieuwe leven zomaar op te geven.

imageimage

Armin

Erg dramatisch allemaal, maar niet echt aangrijpend. Zwak verhaal. **

avatar van J.Bell

J.Bell

Een hele mooie film naar mijn mening, als je van dit genre houd in ieder geval. Mooi die landschappen allemaal.

Dramatisch oke, maar het was wel waar gebeurd geloof ik.

En ik vond kim basinger erg goed in deze film.

avatar van Waku

Waku

Mooie fraaie beelden van Afrika maar een matig en soms zelfs saai verhaal.

avatar van brielen

brielen

Prachtige Kim Basinger die deze film draagt - samen met het Afrikaanse landschap. Waar gebeurd verhaal.

Hoog zakdoekengehalte - dus vooral boeiend voor een vrouwelijk publiek. 3,5.

avatar van Vintage

Vintage

de nieuwe james bond speelt hierin!

de kwaliteit van de film is alsof het jaren 80 is...

avatar van ags50

ags50

brielen schreef:

Waar gebeurd verhaal.

Aan het begin wordt gesteld dat de film gemaakt is naar een boek en dat het "a true story" is. We kunnen lang en breed discussiëren wat dat inhoudt, maar volgens mij is het letterlijk: een waar verhaal. Dat betekent mijn inziens nog niet dat het de werkelijkheid betreft, immers het verhaal (zoals geschreven of verteld) is waar zoals elk verhaal op zich waar (echt) is. Geloof niet alles dat iemand geschreven heeft.

Verhaal stelt weinig voor - enigszins doorsnee wat je kan overkomen wanneer je als Westerling in Afrika gaat wonen (het weer, de dieren, de gevaren) -, film is mooi opgenomen, Kim Basinger pronkt eens niet met haar lichaam maar speelt een wat rijpere vrouw, debuutrol van Garrett Strommen als de circa 17-jarige Emanuele.

avatar van tonniedorrie

tonniedorrie

Ik vond het een prachtfilm en vooral alls ie echt gebeurt is , het verhaal vond ik helemaal niet langdradig was juist mooi langzaam verteld en de opname van Africa schitterend

Alleen jammer dat ik gisteren het laatste stukje niet heb kunnen zien mijn dvd bleef hangen .......dus ik weet nu nog niet wat er in dat ei zat ....dat vind ik wel jammer

ook goed gespeeld van kim bassinger, en van de speler die haar zoon speelt

ik geef hem 4*

Best saai. De film moet het vooral hebben van de beelden.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudende film met mooie landschappen, verder een prima drama.

scorsese

Aardige film over een gescheiden moeder die hertrouwd en verhuisd naar een ranch in Afrika. Gebaseerd op het levensverhaal van Kuki Gallmann. Op zich een mooi verhaal, maar het blijft allemaal wel wat oppervlakkig. De film kijkt verder wel gemakkelijk weg, en uiteraard dragen de vele prachtige plaatjes van de Afrikaanse wildernis hieraan bij.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Er valt niet veel mis te zeggen over dit exotisch drama behalve dat de film weinig te vertellen heeft. Hudson is niet aan zijn proefstuk toe aan laat ons meeproeven van een romantisch Afrika. Rijkelui die een "droom" van Afrika najagen, dat voelt bij mij altijd wrang aan : ze hebben nauwelijks iets te doen behalve op safari dieren gaan afmaken en dan verontwaardigd zijn over stropers die net hetzelfde doen. De typische zwarte huishulpjes etc. De Britse nostalgie naar het kolonialisme. Echter ziet men in de film niet voldoende hoe hard en moeilijk het is om in zo'n afgezonderd gebied te leven wat volgens mij meer bij de realiteit aanleunt.

Basinger speelt een leuke rol en verschuift van haar femme fatale imago naar het huismoedertype.

Kuki Gallmann heeft zich ondanks alle tegenslag wel blijven inzetten voor het behoud van de fauna, en dit soms op gespannen voet met de stammen die in haar buurt leven. In een artikel las ik dat ze in 2017 bijna om is gekomen bij een moordaanslag. Van Afrikaanse dromen gesproken....