First Knight (1995)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jerry Zucker
met Richard Gere, Sean Connery en Julia Ormond

Guinevere (Ormond) belooft om met Koning Arthur (Connery) te trouwen, omdat haar land dan onder de bescherming van Camelot zal vallen. Lancelot (Gere) is een zeer begaafde en moedige zwaardvechter die haar tijdens haar Rit naar Camelot redt van de slechte Malagant. Ze zijn op slag verliefd, maar Guinevere is van plan om haar belofte aan aan Arthur na te komen. Lancelot geeft het echter niet zo makkelijk op.

avatar van rcuppen79
Vrije bewerking van het beroemde Koning Arthur-verhaal. De fantasy elementen zijn echter uit het verhaal geschrapt. Dus geen Merlijn de Tovenaar of een magisch zwaard genaamd Excalibur. De film concentreert zich op de driehoeksverhouding tussen Lancelot, Guinevere en Arthur. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar wordt vlot verteld. Richard Gere kreeg veel kritiek vanwege zijn Amerikaanse accent, maar z’n natuurlijke charme werkt verrassend goed voor een film als deze. Hij wordt echter van het doek gespeeld door Sean Connery die een voortreffelijke Koning Arthur neerzet.

Al met al een geslaagde avonturenfilm in de stijl van films als Robin Hood: Prince of Thieves.

avatar van Boneka
Na een lange tijd gisteravond weer eens bewonderd. Het is een van de mindere ridderfilms. Robin Hood Prince of Thieves is absoluut beter en spannender. King Arthur en Robin Hood met Crowe ook vele malen beter, maar goed dit verhaaltje is vooral romantisch bedoeld. Uiteraard zou ik haast zeggen is Sean Connery top. Malagant speelt zeker ook een mooie rol. Wat tegenvalt zijn de plaatjes. Het ziet eruit alsof er veel karton is gebruikt met ingekleurde blauwe verf. Beetje nep allemaal. Het zou zomaar een sprookje kunnen zijn. Afijn voor de rest kijkt ie best aardig en heb me best vermaakt.

Heb dit altijd wel een mooie film gevonden, en na lange tijd eens opnieuw bekeken.
Goed verhaal, mooie decors en locaties en prima vertolkingen.
Altijd leuk om eens weer te zien.

MaartenTuinstra
Matig plot, maar een goede cast en mooie decors.

Degelijke film, die wordt gered door het sterke spel van Connery. Het plot is eigenlijk te karig voor 134 minuten, maar de mooie decors en de puike cast wisten het geheel toch boeiend te maken.

avatar van des1
Rare film met de ridders in confectie outfit. Yeah right. Lang haar staat Gere niet. Krijgt ie een dikke kop van. Mensen die geinteresseerd zijn in de meest mythische verfilming rondom Arthur ever, moeten Excalibur van Boorman zien.

In deze verfilming van de Arthur legende is geen plaats voor bovennatuurlijke zaken (dus ook geen Merlijn), maar staat de aantrekkingskracht tussen Lancelot (Richard Gere) en de edelvrouw Guinevere (Julia Ormond) centraal. Probleem is echter dat zij de vrouw is van koning Arthur, majestueus neergezet door Sean Connery. Ofschoon Richard Gere vreselijk zijn best doet, is hij met zijn Amerikaanse accent een behoorlijk dissonant. De film ademt een typische Britse sfeer uit, door de prachtige landschappen en de gedegen acteurs.

avatar van Boneka
Okay weer maar eens gezien. An sich helemaal niet zo'n slechte film. Het is al met al een mooie romantische Arthur film geworden, maar komt zeker niet in de mijn favoriete King Arthur (2004) te staan die ik nog steeds verbluffend mooi vind. En natuurlijk is onze romanticus Richard Gere ondanks zijn riddernaam geen knight. Zijn gevechten vond ik zelfs matig. Het is duidelijk geen Crowe om er maar eentje te noemen. Dan is de bad guy (Ben Cross) toch een stuk beter gespeeld. Julia Ormond is ook wat vlakjes. Als ik haar filmladder zo bekijk heeft ze maar 2 belangrijke rollen gespeeld. In deze en een jaar eerder in Legends of the Fall. Wat mij echter het meest stoorde in deze film is de kunstmatige aankleding en dan met name het "dorp" Lancelot. Al dat blauw het leek de Efteling wel. Ook de ridders all in blue en de bevolking veelal in blauw. Zodoende ziet alles er nogal sprookjesachtig uit. Jammer. Ook het spitsenroeden ziet er nogal fake uit. Maar buiten het dorp is het gelukkig een stuk beter en natuurlijker gemaakt. Ook de grot en zijn omgeving ziet er goed uit. En dan zijn er natuurlijk wat kleine plotholes. Nadat ze de grot uit zijn ontsnapt zitten ze ineens op een knol. Waar komt dat beest vandaan? Afijn de film moest natuurlijk vaart hebben dus zien we geen wandeling. Meer minpunten. Jawel. Een koning die trouwt met iemand die 35 jaar jonger is. Okay het zij zo, maar realistisch is anders.

Toch heb ik de film met plezier bekeken. Het is geen topfilm, maar de amusementsgehalte is niet slecht. Daarbij was het eind mooi in elkaar gezet. Muziek en soundtrack doen het goed. De blu ray versie is wat gemiddeld, maar kan er meer door. Gelukkig is First Knight geen Last Knight (2015) geworden

Film 3.5

Geluid 4

Transfer 3

Extra's 3.5

avatar van IH88
“Only a fool wants what he can not have.”

Prima film. Het verhaal focust zich vooral op het romantische gedeelte tussen King Arthur, Lancelot en Guinevere, en dat werkt goed. De drie acteurs, Connery, Gere en Ormond, doen het aardig en kunnen goed overweg met de wat theatrale dialogen. Probleem is wel dat er van spanning geen sprake is, en de verhaallijn omtrent Prince Malagant (Ben Cross) komt niet goed uit de verf. Al met al is First Knight en vederlicht Middeleeuws spektakelstuk.

avatar van Geno
Het zal wel aan mij liggen, maar die Gere verpestte echt de film met dat smoelwerk van 'm. En dan aldoor dat onpasselijke en misselijk makende inzoomen. Kennelijk vinden vrouwen 'm sexy ofzo. Wat een miscast. De hele film vind ik trouwens veel te theatraal neergezet. Af en toe leek t wel Walt Disney. Als een ander dit allemaal erg leuk vindt; prima.

avatar van Boenga
Geno schreef:
Als een ander dit allemaal erg leuk vindt; prima.

Gelukkig maar; stel je voor dat dat verboden zou zijn....

De film ‘First Knight’ van Jerry Zucker is een film die is gebaseerd op het verhaal van koning Arthur, de hoofdrollen worden gespeeld door Richard Gere (Lancelot), Sean Connery(Arthur) en Julia Ormond (Guinevere). Het is een film over avontuur en liefde.
De film gaat over Guinevere en Arthur die gaan trouwen omdat Malagant de dorpen rondom Leonesse (het land van Quinevere) afbrandt en ze zoo veiligheid kon verzekeren. Onderweg leert Guinevere Lancelot kennen. Guinevere gaat verder opweg naar Arthur, eenmaal ze getrouwd zijn wordt ze gekidnapt door Malagant, na dat Lancelot haar gered heeft Malagant niet op en gaat hij door met de bezitting van Leonesse. Het acteerwerk in de film is zeer goed je ziet aan hun dat ze hun inleven in hun rol, de plaatsen waar de film werdt gefilmd was niet altijd even goed er zijn stukken in de film waar je zwart beeld hebt met een paar schemirige lichtplekken. Het verhaal in de film is zeer mooi en het loopt heel mooi door maar in het begin was niet alles duidelijk het duurde even voor het duidelijk werd met de voorgeschiedenis. Het is een film die je met de familie kan kijken maar ik zou hem zelf niet kijken met jongere kinderen erbij omdat er soms beelden inkomen die wat ver gaan voor jongere kinderen maar ik denk dat kinderen van 12 jaar hem zeker kunnen kijken.
‘First Knight’ is een zeer mooi geacteerde film met een goede verhaallijn maar niet altijd even goede beelden. Hij is niet geschikt voor kinderen onder de 12.