Edge of Winter (2016)

Canada / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Rob Connolly
met Tom Holland, Joel Kinnaman en Rachelle Lefevre

Elliot Baker grijpt de kans om een betere relatie met zijn zonen te ontwikkelen wanneer zijn ex-vrouw Karen en haar nieuwe echtgenoot op vakantie vertrekken en de jongens bij hem achterlaten. Wat begint als een gelegenheid om een betere band te krijgen verandert in een nachtmerrieachtig avontuur: ze stranden in een verlaten hut in de buurt van een meer als de nacht valt en een sneeuwstorm woedt. De 15-jarige Bradley en de 12-jarige Kaleb vernemen al snel meer over hun vader en wat ze werkelijk betekenen voor hem. Nu moet het drietal samenwerken om te overleven.

8 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Collins
geplaatst: 25 augustus 2016, 22:08 uur [permalink]
Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Een landschap ondergedompeld in ijs en sneeuw. Het zorgt samen met de angstaanjagende en bevreemdende muziek voor een sinister en dreigend sfeertje. Een fijne omlijstende toonzetting om een verhaal te vertellen.
Maar, jammer genoeg heeft het verhaaltje vervolgens niet veel om het lijf. Er gebeurt in de voortgang niet heel veel meer dan het in stand houden van de kille sfeer. En dat is niet voldoende om gebiologeerd te blijven kijken.
De ongemakkelijke verhouding tussen de personages (belangrijk thema in de film) komt te weinig uit de verf. De sfeer van beklemming en ongemak uitgezonden door landschap en muziek wordt amper vertaald naar de actie op het scherm en amper overgebracht op de personages. De personages komen nooit echt tot leven. Ze boeien niet.
Hierdoor is “Edge of Winter” nergens meer dan een doorsnee thriller die iets onlogisch en onwerkelijk aanvoelt. Er is geen goede inleving in de karakters. De situatie is afstandelijk en koud. Het staat allemaal ver af van intense beleving.
Niet spannend. Beetje saai zelfs.

avatar van MCNON
geplaatst: 4 november 2016, 11:57 uur [permalink]
@Collins, perfecte recensie! Exact wat ik er van vond.

geplaatst: 7 november 2016, 03:34 uur [permalink]
Wie graag sneeuw ziet moet zeker naar deze film kijken.
Telkens als je denkt nu gaat er wat gebeuren......... gebeurt er in feite praktisch nikske.
Het zou enorm spannend moeten zijn maar daar slagen ze nauwelijks in.
Ik vond het bij teveel momenten zelfs gewoon saai.
Film die veel potentieel had maar helaas teleurstelde.

avatar van Smugmarty
geplaatst: 8 november 2016, 19:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind Kinnaman geweldig in the Killing, goed in de Snabba Cash trilogie maar toch niet echt uit de verf komen als hoofdrolspeler in deze thriller.
Wat in aanvang de schijn heeft van een 'man against nature drama' ontpopt zich gestaag als een spannende thriller. Met name de jongste zoon Caleb (Percy Hynes White) zet een sterke rol neer naarmate ze steeds banger worden voor hun vader.

Al met al het kijken waard, meer niet.

avatar van mixmaster
geplaatst: 11 november 2016, 14:52 uur [permalink]
Eens met mijn bovenbuurman wat betreft de rol van de jongste zoon Caleb, een sterke acteerprestatie van Percy Hynes White.

De film zelf heb ik wel van kunnen genieten maar er had wel wat meer spanning in gemogen, het verloopt allemaal wat traagjes en dat gaat soms vervelen.

geplaatst: 31 januari, 19:51 uur [permalink]
Aardige film over een gescheiden vader die een paar dagen op zijn zoontjes mag passen. De verschuivende verhouding tussen de vader en zijn twee zoontjes is tijdens het eerste gedeelte wel redelijk goed uitgewerkt. Tijdens het tweede gedeelte komt de geloofwaardigheid wel wat in gedrang. Desalniettemin kijkt het nog wel gemakkelijk weg vanwege het mooie, winterse landschap en het prima acteerwerk. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Spartaan1986
geplaatst: 17 februari, 14:50 uur [permalink]
Sluit me aan bij mijn bovenbuurman. Goed geacteerde maar ietwat trage en voorspelbare thriller die toch wel aardig weet te boeien. Schommelt een beetje tussen 2,5* en 3* maar ik rond het af naar boven.

avatar van Kuwiel
geplaatst: 5 maart, 10:40 uur [permalink]
Ik sluit mij helemaal aan bij Smugmarty