ad
  • 8.081.733 stemmen

L'Histoire d'Adèle H. (1975)

Biografie / Drama | 96 minuten

Genre: Biografie / Drama

Alternatieve titel: The Story of Adele H.

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: François Truffaut

Met onder meer: Isabelle Adjani, Bruce Robinson en Sylvia Marriott

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 8 oktober 1975

Over L'Histoire d'Adèle H.

Adèle Hugo, de dochter van de bekende Franse schrijver Victor Hugo, reist in 1863 af naar Halifax, omdat ze verliefd is op luitenant Albert Pinson, maar hij wil niets van haar weten. Adèle is echter zo geobsedeerd door haar liefde dat ze Pinson blijft achtervolgen. Gebaseerd op het echte dagboek van Adèle Hugo.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lt Albert Pinson

Mrs. Saunders

The Bookseller

Mr. Saunders

Victor Hugo's servant

Doctor Murdock

BBarbie

Isabelle Adjani doet haar best, maar het script laat haar een beetje aan haar lot over. Wellicht is het dagboek van Adèle Hugo toch niet interessant genoeg om er een film van te maken. Blijft in ieder kwalitatief ver verwijderd van andere films van François Truffaut.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Er zijn best wat foto's bewaard gebleven van Adèle H. en ze was toch bepaald niet foeilelijk zoals pippo opmerkt. En als het súperbetrouwbare Wikipedia opmerkt "Adèle ... was known for her beauty and long dark hair" dan lijkt me Adjani een prima keuze voor de rol, zij het wel erg jong. Zij doet het trouwens meer dan goed in de rol van deerne met mentale problemen. Je ziet die Pinson ook denken "wat heb ik nu weer aan mijn broek hangen"

Zo is L'Histoire d'Adèle H. best intrigerend, maar het tragische verhaal is aan de magere kant -Victor Hugo is natuurlijk ook niet meer de ster van weleer, hij zal niet veel meer gelezen worden, dus als de identiteit van Adèle dan eindelijk wordt onthuld zal menigeen dat met een schouderophalen aanzien. Het constante geswitch tussen Engels en Frans is niet helemaal consequent.

avatar van Movsin

Movsin

Knappe film. Vlot en onderhoudend verteld.

Liefde en haat lopen niet ver uiteen.

Goede vertolkingen en Isabelle Adjani, die ik eigenlijk voor het eerst zag in "L'Ete Meurtrier", weet ook nu te overtuigen in deze vroegere film.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Prima drama. Het waargebeurde verhaal gebaseerd op het dagboek van de mentaal zieke dochter van Victor Hugo, die obsessief verliefd is op een Britse soldaat, en hem tot in Halifax achtervolgt onder een schuilnaam. De soldaat zelf is echter totaal niet meer in haar geïnteresseerd maar Adele brengt de man schade toe met haar waanideeën en bijhorend gedrag. Zo stuurt ze een vals bericht van hun huwelijk de wereld in . Ik kende dit verhaal niet maar de theatrale rol van Adjani, die toen pas negentien was, is bloedstollend en Truffaut is een regisseur die passionele liefdes met talent in beeld kan zetten.