The New Daughter (2009)

Horror / Thriller

geregisseerd door Luis Berdejo
met Kevin Costner, Ivana Baquero en Gattlin Griffith

John James (Kevin Costner) is een alleenstaande vader die na een pijnlijke scheiding met zijn twee kinderen naar een boerderij verhuist. Al snel vertoont zijn dochter vreemd gedrag en gaat John de omgeving verkennen op zoek naar eventuele oorzaken.

avatar van Naomi Watts
Een film met twee gezichten.

Costner vind ik een aangenaam acteur, alleen jammer dat ie veel van die shit projectjes uitkiest, al is dit best een aardig filmpje, vooral door zijn interessante uitgangspunt maar helaas weet Berdejo hier niet goed mee om te gaan. Laat ik beginnen met de casting van Baquero, wat toch wel een erg grote vergissing is geweest. Dat haar personage irritant moet zijn is duidelijk maar haar gebrek aan acteertalent is juist de grootste irritatiefactor.

Berdejo weet de spanning goed op te bouwen, hij zinspeelt op het suggestieve (wat een enorm pluspunt is) maar helaas blijft hij veel scenes veel te veel uitrekken waardoor veel scenes veel te langdradig worden, wat eigenlijk funest is voor het geheel. Gelukkig gaat hij op het einde weer helemaal los, en weet ie van een onvoldoende toch een voldoende te maken. Ook de sfeer is erg aangenaam. Het einde was gelukkig ook weer erg fulfilling.

Gemiste kans en erg jammer voor Kevin Costner , special effects zijn om te huilen en de film wordt nooit spannend of eng.

avatar van 606
Zoals hier al meer werd gezegd een film met 2 kanten.
Groot gedeelde van de film is zeker niet verkeert en spannend.
Tweede deel wordt het helaas minder en het einde is jammer.
Acteurs zijn niet slecht ook het jochie was prima.

3,5 ster

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Magere horror.

Want niet alleen bevat de film slechts een beetje gore, de spanning is allesbehalve om te snijden. Costner lijkt verdwaald in het hopeloze script en wat overblijft is een uiterst standaard en voorspelbaar geheel, met alle clichés van dien.

Doorsnee.

avatar van Elineloves
Hoewel ik nog niet bijzonder veel van Costner gezien heb, vooral de laatste jaren is het wat stiller omtrent hem volgens mij (?), blijft hij toch mijn held uit Mr. Brooks. In deze film doet hij het absoluut niet slecht, maar af en toe is hij wel een droge, saaie vent. Béétje jammer, want het is wel een acteur die redelijk verschillende rollen heeft gespeeld. Je zou dan inderdaad mogen verwachten dat er van deze film meer gemaakt had kunnen worden. Er zit voldoende spanning in en ook een duidelijke verhaallijn, maar toch is 't het allemaal net niet. Je hoopt dat het einde op zijn minst zal spetteren, maar zelfs dat gebeurt niet.

De kindsterretjes vond ik dan wel weer overtuigen. Ik blijf het knap vinden dat kinderen die zo jong zijn, zo'n rol kunnen neerzetten.

Niet slecht, vooral een béétje saai.

avatar van james_cameron
Doorsnee horrorwerkje met Costner op de automatische piloot. Wordt nog best spannend opgebouwd, met een aantal effectieve griezelige momenten, maar in de futloze climax gaat het geheel flink onderuit. Qua script ook erg rommelig en onlogisch.

avatar van Norma
Jammer dat het thema weer zo plastisch in beeld gebracht moet worden. Waarom moeten dit soort verhalen bijna altijd ontaarden in expliciet in beeld gebrachte “griezels” die het gemunt hebben op één specifiek gezinslid? Waar anderen klagen dat er te weinig horror in zit is mijn kritiek dat het nog teveel is. Idiote creaturen die een beetje grommend en klikkend rondrennen werken op de lachspieren, doen totale afbreuk aan de sfeer en zijn niet echt een inventieve manier om te verbeelden dat iets mystieks uit de oudheid bezit probeert te nemen van het meisje.
Weinig bevredigend einde ook, maar desondanks beter dan het verwachte happy-end. Matige film, die dankzij de sfeervolle setting en het aardige acteerwerk nog een beetje overeind blijft.

avatar van Q Jones
Slechte 13 in een dozijn film.

Het verhaal is zo lomp in beeld gebracht het springt echt van de hak op de tak en zonder verklaring mag alles zomaar gebeuren.

Voor een 13 in een dozijn film is deze film behoorlijk slecht alles is waardeloos uitgewerkt de special effects zien er niet uit en de schrik momenten zijn niet eng.

De monsters zien er ook ontzettend lachwekkend uit, en dat is volgens mij niet de bedoeling van deze film.

Kortom een filmpje die je beter kan overslaan 1.5 ster voor Costner die het wel aardig deed maar de film niet kon redden.

avatar van Billy-Pilgrim
Zeer matige film. Inderdaad ook een domme film. Waarom blijf je uberhaupt in zo'n huis wonen als je de eerste avond al zo'n bizar monstergeluid hoort? Ik zou meteen weg zijn. Los daarvan is de film ook een behoorlijke cliche generator, waarbij alleen het einde een beetje interessant is. De slot seconden zijn dan weer afschuwelijk. Wat een bar einde! Het leek wel alsof de regisseur ook besefte dat op basis van het eerste uur iedereen deze film voorgoed zou vergeten, en dus daarom maar een shock-ending erin stopte.

En dat meisje he, is dat nu dezelfde als die in Pan's Labyrinth? Werkelijk beeldschoon!

avatar van rep_robert
Bijzonder zwakke film, het hangt vanaf het begin al aan elkaar van clichés, je kan de moorden voorspellen en alles wat gebeurt heb je al is eerder gezien.
Het acteerwerk is ook matig, erg statisch en behoorlijk emotieloos, tel daarbij het jankgebeuren met die hele scheiding op en je hebt op dit vlak gewoon een bijzonder vlakke film.

Ook op het gebied van horror heb ik ook het gevoel dat ik alles al een keer eerder heb gezien. Vooral de scene in dat holletje was tergend en leek meer op een rip off van the Descent.

Voor de rest ben ik alleen redelijk positief over de score, wat toch behoorlijk sfeervol is. Je merkt aan alles overigens wel dat de regisseur wel redelijk talent heeft, alleen is het script en het hele concept gewoon poep.

Helaas een bijzonder standaard werkje, wat behoorlijk vaker is verteld. Dat de film uit 2009 komt en nu pas in de bios draait zegt ook al genoeg.

avatar van eddyeddy
Nadat ik twee keer in slaap was gevallen tijdens het kijken van deze film, een derde poging ondernomen. Dit zegt niets over de film natuurlijk...of toch?
Een film die niet op me netvlies blijft hangen misschien wel 1 om bij weg te dromen.

Voor mij de slechtste film die ik ooit in de bioscoop heb gezien. Ten eerste vond ik hem erg voorspelbaar; de schrikmomenten zag ik bijvoorbeeld al ver van tevoren aankomen, waardoor voor mij de spanning uit de film verdween. Daarnaast vond ik hem ongelofelijk saai en langdradig, na een uur zat ik de hele tijd op mijn horloge te kijken hoe lang de film nog zou kunnen duren. De enige reden dat ik hem nog afkeek was omdat ik benieuwd was hoe hij af zou lopen, maar ook dat was een vieze tegenvaller voor mij..

Wat een saaie, ongeloofwaardige film. De film begint niet onaardig maar wordt steeds ongeloofwaardiger. Ik had hier een totaal ander soort film verwacht, wat meer mysterie en minder onzin.

Aardig begin (best boeiend) maar na ongeveer een uurtje wordt het belachelijk en slecht. Kevin Costner in een horror film is ook niet bepaald een geniale zet want hij is daar totaal niet geschikt voor.

avatar van Spetie
Redelijke horrorfilm, die goed begint, maar slecht eindigt.

Het eerste gedeelte van de film is best goed. Het tempo is niet zo hoog en de film is best sfeervol. Costner doet het net als de kinderen best aardig. De eerste schrikmomenten zijn ook allemaal nog best goed en het eerste uur zit de film dan ook op een ruime voldoende.

In het tweede gedeelte van de film gaat het echter mis. Op het moment dat de rare wezens expliciet in beeld verschijnen, zakt de film als een kaartenhuis in elkaar. Weg is de onderhuids spanning van daarvoor en in het laatste half uur dooft de film langzaam uit. Enige echt goede is dan nog de eindscene, die wel erg goed is.

avatar van John Lee Hooker
Prima sfeertje, doorsnee Costner en een bekend verhaaltje met een dochter die bezeten is. In dit geval een of ander mysterieuze onderwereld. John probeert informatie te winnen op zijn Apple-computer... zoals je wel vaker ziet.
De geluiden van die vreemde schepsels vond ik een beetje absurd, het leek een beetje op een groep schreeuwende varkens. Ze zagen er redelijk uit maar heel erg indrukwekkend was het nergens.
Bijrollen worden vrij standaard ingevuld. Een babysitter, een expert van internet en een slappe politieagent bijvoorbeeld.
Een van de laatste shots was die met Sam bij het hek met dat fotolijstje. Je zag daar de weerspiegeling in van de brand, maar dat beeld verschoof af en toe dus het leek net alsof het erin was geplakt met Adobe Encore ofzo.
Het einde kon wat duidelijker... het zat niet echt lekker in elkaar.

Keek lekker weg, kon wellicht iets beter uitgewerkt worden.

avatar van Aapje81
Erg matige horrorprent. De opbouw is op zich niet eens zo slecht maar wel enorm traag. Na ongeveer een uur doet elke minuut die volgt afbreuk aan de film. Costner is niet onaardig maar zijn personage is te nietszeggend. En die kinderen zijn inwisselbaar.

Zeer matig.

avatar van xxc
xxc
Ik heb deze film een hele tijd terug een keer opgezet, maar heb er maar 30 à 40 minuten van gezien destijds. Ik kon niet in het verhaal komen, en vond het belachelijk saai overkomen. Omdat ik films ALTIJD een tweede kans wil geven, heb ik hem dus (opnieuw) gekocht en bekeken gisteravond.. Wat had ik een fout gemaakt zeg!

Het klopt wel.. het eerste half uur is langzaam.. komt traag op gang. Maar als je de film helemaal hebt bekeken begrijp je dat. Dat was nodig. Om in het verhaal te komen.
Over het verhaal zelf heb ik nog wel wat vragen, zo snap ik nog steeds niet wat die 'wezens' precies zijn? en waarom ze dat meisje willen? Maar daar kan ik overheen kijken aangezien de rest ontzettend goed is. Ik denk dan ook dat een tweede (eigenlijk een derde) kijkbeurt goed van pas kan komen.
Het sterkste moment van de film vond ik absoluut het einde. Heel sterk..

De acteerprestaties zijn prima in orde. Het meisje kwam erg realistisch en overtuigend over, ook het jongetje deed er goed aan mee. Kevin Costner is just like usual. Perfect!

Ben ontzettend blij dat ik deze film opnieuw heb gekocht en bekeken.

Fantasieloze, wat trage, onsamenhangende en rommelige film die meer wil laten zien dan nodig is. De gravende geluiden, geritsel en gekrijs, kruipende gestaltes en lelijke beesten hebben duidelijk de bedoeling om angst in te boezemen. De regisseur heeft duidelijk naar 'I Am Legend' zitten kijken. Het camerawerk en de soundtrack vergoeden veel.

avatar van El  Loco
Matige horrorfilm.

De opbouw van de film is best nog goed, wat me deed hopen naar meer. Kevin Costner doet het nooit slecht en ook u doet hij het prima. Wel spijtig dat hij een enorm cliché personage moet spelen. Een alleenstaande vader die samen met zijn 2 kinderen beslist om naar een afgelegen huis te verhuizen, om daar enigszins tot rust te komen. Tja, zo’n personage is allang niet meer boeiend, maar gelukkig weet Costner er iets van te maken. Ook de kinderen doen het erg goed, vooral het meisje weet erg eng uit de hoek te komen, waardoor de spanning toeneemt.

De tweede helft van The New Daughter is dan weer erg slecht. Waar de opbouw nog goed zat, gaat het vervolg volledig de mist in. Die monsters zijn gewoon een lachertje, ongeloofwaardig tot en met en totaal niet eng. Qua schrikmomenten had ik er veel meer van verwacht. Het enige waarvan ik een beetje opschrok, was de scène waar Kevin Costner in het donker door het bos rijdt en plots aangevallen wordt.

avatar van arno74
Op zich een aardige horror, die helaas enkele grote blunders begaat die sterren kosten. Zo werd bijvoorbeeld helemaal niet uitgelegd waarom de vader opeens denkt dat de veranderingen van zijn dochter door het huis komen.

Maar het ergste zijn toch wel de laatste twee seconden, 0,5 ster eraf daarvoor. Hadden ze beter uit kunnen knippen.

Tegenvallende film waarin een vader en zijn twee kinderen verhuizen, na de scheiding van zijn vrouw. Een vrij standaard thriller/horror opbouw, die op zich een aardige sfeer weet neer te zetten. Echter is het geheel veel te langdradig en wordt het naar het einde toe steeds belachelijker allemaal.

avatar van Gang_Star
Weinig horror. Meer thriller, maar dan wel van een laag niveau. Kevin Costner speelt als een stijve hark en deed met zijn spel mij de wenkbrauwen fronsen. Wat doet de man hier? Buiten het slechte acteerwerk is de film ontzettend langdradig en wordt het nergens spannend. De gehele film voelt aan alsof alles maar even snel afgeraffeld is en met weinig interesse is gemaakt.

avatar van K. V.
'k had deze eens meegenomen, omdat het verhaal me nog wel aansprak, maar uiteindelijk vond 'k het allemaal niet zo bijzonder.
Uiteindelijk toch allemaal niet zo boeiend en hij komt ook redelijk traag op gang. Ook de uitwerking vond 'k redelijk standaard en ook de cast was niet zo bijzonder.
Allemaal redelijk standaard dus en eentje die 'k ook weer vlug zal vergeten.
Prima om eens te bekijken als je eens niet weet wat te doen, maar deze zou 'k zeker niet kopen.

avatar van Left4Dead
Tja er valt niet veel te beleven in deze trage film. Aan het eind komt er nog wat los maar dat ziet er niet uit.
2.5** en meer is het echt niet waard.

avatar van El ralpho
Zo kopig als een ezel zijn

Ik leer het ook nooit. The New Daughter word nu niet bepaald als goede film onthaalt, maar toch negeerde ik alle slechte kritieken en zette ik tegen beter weten in deze titel op. Het verhaal sprak me aan, Kevin Costner vind ik een prettig acteur om naar te kijken en ik had wel zin in een cliché horrorfilmpje.

''Heb ik hier nu echt anderhalf uur op zitten wachten?!?'' Was vervolgens echter mijn eerste gedachte die bij me opkwam toen de aap uit de mouw kwam en de film tot zijn ontknoping kwam. Hoewel deze ontknoping eigenlijk best wel gaaf en origineel is, was hij zo belabberd uitgewerkt dat dit het aanzien niet waard was. De aardmannetjes(?) waren zo'n enorme teleurstelling dat ze de gehele opbouw in een klap teniet deden. Dit is erg vervelend als je je bedenkt dat deze opbouw ongeveer anderhalf uur duurt terwijl er eigenlijk amper iets gebeurt en deze dus eigenlijk vrij saai was. Echt heel slecht is de opbouw nergens, maar wel enorm standaard en totaal niet vernieuwend. Je hoeft dan ook geen liefhebber te zijn om dit concept al vele eerdere malen te zien hebben gepasseerd.

Daarnaast waren de schrikmomenten die ingezet werden vaak miserabel te noemen. Er gaat dan iets toch niet helemaal goed als je je film onder het thriller/horror segment wilt laten vallen. En vooruit: dat schrikmoment met die barst die in die ruit sprong was wel lekker strak getimed en schudde me wel weer een keer goed wakker. Verder leek dit een hele slechte uitvoering aan een horrorfilm uit de jaren tachtig. Inclusief waardeloze effecten that is..