Roman Polanski: Wanted and Desired (2008)

Alternatieve titel: Roman Polanski - Een Leven Lang Achtervolgd

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Marina Zenovich
met Roman Polanski, Sharon Tate en Mia Farrow

Regisseuse Zenovich onderzoekt de achtergronden van Roman Polanski's verblijf in en latere vertrek uit de Verenigde Staten. Zo komt nadrukkelijk de verkrachtingszaak van de 13-jaar oude Samantha Gailey aan bod waar Polanski in 1977 van werd beschuldigd. De rechtszaak werd gekenmerkt door dubieuze figuren die probeerden munt te slaan uit de situatie en een media-bombardement zonder enige nieuwsfeiten. Ook komt Polanski's eigen psychologische gemoedstoestand tijdens en na de zaak aan bod.

avatar van Drs. DAJA
Naar aanleiding van deze documentaire is de zaak recentelijk weer geopend. Ik ben erg benieuwd wat hierin gezegd wordt.

avatar van Halcyon
Ik zou eerder willen weten in hoeverre de moord op Sharon Tate invloed heeft gehad op zijn keuzes als regisseur.

avatar van Chainsaw
Het is en blijft een interessant verhaal, het hele gebeuren rondom regisseur Roman Polanski. Maar dat staat natuurlijk niet meteen garant voor een sterke documentaire. Wanted and Desired van Marina Zenovich is eigenlijk niets meer dan een opsomming van verschillende feiten, afgewisseld met wat archiefbeelden en (imo nogal zinloos) beeldmateriaal uit Polanski's films. De documentaire springt qua structuur van de hak op de tak, het is allemaal nogal fragmentarisch en wist me als kijker niet bij de les te houden. Wat dat betreft voegt een documentaire als Wanted and Desired niet echt veel toe. Het verhaal blijft intrigerend en komt in de documentaire op zich prima naar voren, maar met het medium film wordt hier verder weinig gedaan.

2,5 sterren.

avatar van weaselweasel
Ben wel benieuwd.
Goed dat dit uitgezonden wordt, i.v.m. de recente ontwikkelingen rondom Polanski.
Neemt waarschijnlijk veel onduidelijkheid weg.

avatar van Drs. DAJA
Vond dit toch zeker een geslaagde film. Zeer sfeervolle en informatieve documentaire.

avatar van rokkenjager
Echt sfeervol zou ik het niet willen noemen - wel informatief.

Opgenomen. Ben benieuwd...

avatar van Sven Vermant
Interessante documentaire over Roman Polanski die door zijn arrestatie in Zwitserland ineens weer heel actueel is.
Polanski blijft natuurlijk een geniale filmmaker met films als Rosemary's Baby, Chinatown en The Pianist maar als mens schort er wel het een en ander aan hem.
Dit zal waarschijnlijk deels door zijn ervaringen in het verleden zijn gekomen.
Verder is de mediageile rechter Laurence J. Rittenband een walgelijk figuur.

3,5* en wordt vervolgd.

Vooral een docu over de zaak, minder over Polanski zelf. Jammer. Een gemiste kans.

Muggsy
De fascinatie die het hele gebeuren rondom Polanski oproept geeft deze docu natuurlijk een extra cachet. Toch blijft de film in essentie eerder een karaktermoord op de persoon van de rechter in deze zaak, daaromtrent wil men niemand in het ongewisse laten. Polanski's daad zelf tracht men dan weer met de nodige omzichtigheid en nuance te vertellen. Een oordeel hierover wordt niet geveld en dit komt het geheel wel ten goede. Al bij al werd het op een aangename manier verteld en de vaart zat ook wel snor.

Iedereen die met de zaak te maken had, komt aan het woord. Zelfs het slachtoffer. Jammer dat Polanski zelf niet aan het woord komt (behalve dan oud archiefmateriaal).