Insanitarium (2008)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jeff Buhler
met Jesse Metcalfe, Dale Waddington Horowitz en Peter Stormare

Jack is een jongeman, die besluit om net te doen of hij compleet gestoord is. Op deze manier kan hij zijn zus redden, die ook in het instituut zit. Binnen in het instituut ontdekt Jack echter dat een mysterieuze dokter zijn cliënten gebruikt als proefkonijnen en ze een middel toedient waarvan ze langzaam maar zeker veranderen in gruwelijke kannibalistische psychopaten.

avatar van Apollinisch
Heeft inderdaad wel wat weg van One Flew over the Cuckoo’s Nest, lijkt nog meer op Madhouse, maar waar ik vooral aan moest denken is Donnie Darko. Bij momenten dacht ik echt Jake Gyllenhaal aan het werk te zien in plaats van de prima acterende Jesse Metcalfe.

De rest van de cast doet het beduidend minder goed. Stormare als dokter die gekker blijkt dan zijn patiënten: gaap. Sanchez als mentaal labiel persoon die zich ontwikkelt tot heldin: gaap. Bryant als eigentijdse Nurse Ratched: gaap. Alleen Shimerman doet het nog aardig. Is totaal niet eng of dreigend, maar des te meer een geinig creepy kereltje.

Begin van de film is veelbelovend. De aantiteling alleen al ziet er verzorgd uit en de scènes die zich afspelen in deze ruimte zijn een lust voor het oog. Heerlijk steriel.

Film heeft een fijne speelduur, maar die goed benutten is een tweede. De openingsfase is zoals gezegd sterk, het gevolg is saai en voorspelbaar. Het verhaal wordt uitgelegd, er zijn minder sfeerimpressies en de climax is niks. Veel te passieloos gefilmd om te enerveren en grappig wil het ook maar niet worden. Dan waren meer komische elementen als die nymfomane nodig geweest.

avatar van Observator
Nutty Professor

Film komt wat rommelig op gang. Eenmaal in het instituut begint het goed te lopen. De steriele ruimte ziet er gaaf uit en er komt aardig wat spanning in het verhaal.

Toch mist er wat geloofwaardigheid, doordat die film wordt overschaduwd door een licht goedkoop / amateur gehalte, veroorzaakt door o.a. de nutty professor – te veel typetjes, te weinig serieus te nemen personages. Een vergelijking met One Flew is echt te veel credit voor dit werkje. Een uitzondering is Matcalf die 't prima doet.

De tweede helft van de film is een ware slachtpartij waarbij er flink op los gehakt en gebeten wordt. Ziet er goed verzorgd uit en is best vermakelijk. Maar vind het verhaal toch te magertjes en te fantasieloos om het geheel serieus te nemen.

avatar van ASman
Na de lovende recensies kon ik voor 5 euro niet sukkelen in de fnac. Ik heb hem meegepakt en inderdaad : het is een puike horrorfilm !
Buhler kiest ervoor om de film in het begin te laten hullen in een donkere sfeer ( geholpen door zeer degelijke acteerprestaties ), op zijn tijd wat manische regie ene enkele zwartkomische impulsen. Zo bouwt de film ( en het verhaal ) zichzelf op om tegen de laatste 25 minuten over te gaan in een hyperkinetische crowdpleaser. Voor sommigen zullen de eerste 60 minuten wat traag zijn en terecht : hier en daar zakt het tempo af en zit je wel te wachten op een uitspatting. Maar het is toch min of meer de moeite waard want de laatste 25 minuten zijn all-out gore & carnage.
Een erg leuke en vermakelijke film !

Ik snap niet dat er toch nog zoveel users zijn die deze film zoveel kritiek geven. Ik heb veel horror-films gezien de laatste maanden, deze steekt er met nog een paar andere ver uit boven de rest.
Ik vind vooral het verhaal achter de film nog wel het meest beangstigend,..een psychiatrische inrichting waar men van buitenaf totaal niet weet wat voor misstanden er af spelen. En eenmaal in het hol van de leeuw als je eenmaal weet wat er gebeurt zie dan nog maar eens te ontsnappen.
Ook het creepy sfeertje in het begin geeft al aan dat het goed fout zit.
Dat tegen het einde van deze film alles tot in het zwaar overdrevene in scene gezet word neem ik dan maar op de koop toe, het geheel vind ik erg vermakelijk.

avatar van Apollinisch
Dan vind je Autopsy en Madhouse misschien ook wel de moeite waard.

Bedankt voor de tips

avatar van WessRocks
Net deze film gezien, zeker geen slechte film..
De acteurs zijn redelijk goed, ook de personages zijn goed doordacht..
de "gekken" in de instelling komen genoeg aanbod, juist niet allemaal met de nodige achtergrond, maar daar draait de film ook niet om..
Genoeg bloed, genoeg spanning..
Leuke wegkijker..

ik vond de eerste helft van deze film eigenlijk wel heel goed ....maar nadien verbloederde hij alleen maar .

avatar van bladerunner2007
Ja een prachtige opening, met veel aandacht voor de details, loepzuiver en uitvergroot gebracht, dan volgt er heel even een moment dat ik dacht wat een verschrikkelijke acteur(en film), maar al snel draait het geheel bij en is hij te volgen en te snappen.
Al snel rolt het verhaal zich dan voor je uit en zie je het einde al bijna in zicht, maar dan wordt het toch nog een zombielike movie. Liters zijn gebruikt om het in beeld te brengen en het verhaal kabbelt bloederig naar het einde. Dat had niet gehoeven, maarja...
Van Gianetti had ik weinig heel gelaten. hij komt er te mooi vanaf.

avatar van moviechick-99
Wel een spannende film...

Het concept sprak me erg aan, nog niet wetend dat het om horror ging. Het horror gedeelte verpestte eigenlijk de rest.
Amateuristisch opgezet (bloedvlekken die verplaatsen per scene, belabberd einde) en een muziekkeuze die me meerdere malen irriteerde.

dominion
Matig.

Het verhaal is niet origineel en erg simpel maar de omgeving die ze gekozen hebben is dan wel weer erg geslaagd.
Heb nog nooit een zombie film in een gekkenhuis gezien.

De schone, steriele en witte ruimte geeft een erg claustrofobisch gevoel en dat brengt wel een goede sfeer met zich mee en maakt het wel wat spannender.
Het komt wel heel erg traag op gang en daar kan ik vaak niet tegen bij Horror films dus de spanning en sfeer waar ik dan helemaal inzit verdwijnt dan helemaal.

Maar het laatste half uur begint de slachtpartij.
De gore ziet er goed en erg smerig uit.
Het komt dan ook gelijk in grote hoeveelheden.
De witte muren worden dan lekker besmeurd met bloed en de mensen worden bruut afgemaakt en in stukken gescheurd.
En dat is ook wat ik verwacht bij een zombiefilm.
De zombies doen me ook erg denken aan de zombies uit 28 Days.

Erg jammer van de eerste uur die zo saai en langdradig was want dan had hij een sterretje hoger kunnen scoren.
Maar voor de erg goede gore en de laatste half uur met de vette zombie slachting tocht een 2,5.
En toch wel leuk voor een keertje.

avatar van DjFrankie
Leuke horror/komedie, dominion hierboven beschreef de film al, alleen geef ik wel een voldoende. 3 sterren derhalve.

avatar van Bottleneck
Even door het eerste uur heen worstelen (nogal sfeerloos, dom en cliché met een Hannibal Lecter-kloon, knul met prodent-tanden en knappe zus) en de 'geroemde' cleane setting vind ik niks, maar het laatste halfuur gaat het onverwacht flink los en vliegt het bloed je om de oren.

De tamheid maakt plaats voor een paar lekkere effecten en vanuit het niets komen bijna on-Hollywoodsiaans bebloede tieten door het beeld hoppen. Wel jammer van het einde en dat dit soort films het niet constant op de humor gooien á la Re-Animator, was er erg geschikt voor. Toch een vermakelijk laatste deel na het matige begin.

avatar van voomzap
Vreemd dat sommigen dit als komedie bestempelen. Dat is totaal niet het geval namelijk. Voor de goede verstaander zijn er natuurlijk (zoals bij 80% van alle horrorfilms inclusief Saw en de hele mikmak) situaties of gelaatsuitdrukkingen waarom te lachen valt. Een komedie is echter iets heel anders.

Lekker filmpje waarbij de verhaallijn en sommige logica geheel ondergeschikt zijn gemaakt aan scenes waarin waanzin, paranoia, geweld, achtervolging en uiteindelijk veel gore centraal staan. De "thriller opbouw" is ook prima.

Minpuntjes zijn er ook: Penibele situaties waarin de personages zich bevinden worden soms wel wat makkelijk en plotseling opgelost met montagewerk. Zo denk je het ene moment dat iemand het niet gaat redden, terwijl een seconde later de situatie weer in hun voordeel in beeld komt.

Toch na een behoorlijk tijdje weer iets echt entertainends op horrorvlak kunnen vinden.

avatar van Franza
Leuke spannende film
Vooral het 2de gedeelte van de film vond ik goed
Ging in een lekker vlot tempo allemaal, alleen jammer dat het soms een beetje rommelig overkwam.

Een dikke 3,5*

Prima horrorfilm met af en toe wat (zwarte) humor.

Het tempo zit er goed in, het wordt nooit saai. De film neemt zichzelf soms niet té serieus, maar blijft toch spannend en soms creepy> Een van de betere horrorfilms die ik de afgelopen tijd heb gezien.

Het valt me op dat veel goede horrorfilms hier rond de 2,8/2,9 beoordeeld worden. Seconds Apart (2011) is ook zo'n voorbeeld. Tegelijk zie je dat een inspiratieloze flutfilm als The Purge Anarchy wel een 3 scoort..Laat me dus niet meer zo leiden door de MM-score.

avatar van knusse stoel
Inderdaad een prima horrorfilm met nu en dan invloeden van "One flew over the cuckoosnest"?
In elk geval boeide deze film ons tot aan het einde toe, helaas wederom wel met open einde. Vooral Peter Stormare is een boeiende persoonlijkheid in deze film. (bekend van o.a. "Prison Break").

avatar van Imane10
De film heeft me ontdaan achtergelaten. Niet zo zeer om de gore, maar omdat ik het onderwerp boeiend vond. Als nieuwsgierig aagje ging ik research doen en blijkbaar gebeuren zulke dingen ook in de realiteit, de middelen die ze in hun clienten spuiten zyn niet zo onschuldig als het lijkt. We zien zulke inrichtingen vanaf de buitenwereld als het ware.. maar de doordachte vraag is: Hoe gaat het er in werkelijkheid aan toe?