Le Silence de Lorna (2008)

Alternatieve titels: Lorna’s Silence | The Silence of Lorna

België / Frankrijk / Italië / Duitsland

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Arta Dobroshi, Jérémie Renier en Fabrizio Rongione

Lorna is een in België wonende jonge Albanese die één grote droom heeft: Met haar geliefde Sokol een snackbar openen. Hiervoor heeft zij wel de Belgische nationaliteit nodig en om deze te verkrijgen is ze een schijnhuwelijk aangegaan met de junk Claudy. De crimineel Fabio, de fixer van het huwelijk, heeft echter andere plannen en wil Lorna met een Russische maffioso laten trouwen om zo een flinke som geld te verdienen. Om snel tot dit tweede huwelijk te komen, is hij van plan Claudy te vermoorden. Zal Lorna het stilzwijgen kunnen bewaren?

avatar van Leo1954
Prachtig drama, met een onderhuidse spanning, de gehele film, op meerdere niveau's. Arta Dobroshi speelt een mooie ingetogen rol.

Prachtige film waarin een vrouw en een junkie, allebei om hun eigen redenen, een schijnhuwelijk aangaan. Een goed en vaak schrijnend verhaal. Met veel realisme in beeld gebracht waarbij elke vorm van vals sentiment vermeden wordt. Toch is de film op een aantal momenten aangrijpend. Ook het acteerwerk is zeer naturel doch sterk.

avatar van Zeriel
IcU schreef:
Aangrijpende, realistisch en rauw eerlijke film..

Aangrijpend niet echt, eerder kil en afstandelijk.

Realistisch ook niet echt, het is een sterk gestyleerde film, in Dardenne stijl dan, afstandelijk observerend (en tegelijk regiserend natuurlijk). Het einde is eerder poëtisch dan realistisch.

Rauw is het wel qua stijl en gebeurtenissen, maar eerlijk....? Ik snap niet zo goed wat je daarmee bedoeld.

Beetje jammer van het zwakke einde en behalve Lorna blijven de andere personages wat vaag. Meer aandacht voor Claudy, Fabio en Sokol ware interessant geweest.

avatar van popcorn en cola
Niet echt vrolijk allemaal, er komen wel heel veel problemen bij elkaar. De film is ook wat langdradig, die had wel een half uurtje korter gekund, vooral omdat de cast erg beperkt in omvang was. Het geeft wel inzicht hoe ver de onderwereld gaat om een verblijfsvergunning cq. Europees paspoort te verkrijgen.

avatar van Onceuponanytime
De film verloopt traag, ondanks een goeie inhoud en degelijk acteerwerk. Raar einde, een beetje jammer, want dat liet mijn waardering een sterretje dalen...

avatar van Kronos
rubenn schreef:
Dobroshi - wat een naturel - blijft op het einde achter, zwanger van morele schuld.

Beter zou ik het niet kunnen omschrijven. De nagel op de kop.

avatar van JBass
Goed geacteerd is slechts 1 aspect van een film.

Het verhaal kabbelt voort maar zonder enig doel en komt tot een eind dat niet verklaarbaar en zeker niet bevredigend is. Daarom maar 1,5 sterren wat mij betreft.

Niet kijken als je maar enigszins neerslachtig bent...