• 8.254.655 stemmen

Le Silence de Lorna (2008)

Drama | 105 minuten

Met onder meer: Arta Dobroshi, Jérémie Renier en Fabrizio Rongione

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 16 oktober 2008

Plot Le Silence de Lorna

Lorna is een in België wonende jonge Albanese die één grote droom heeft: Met haar geliefde Sokol een snackbar openen. Hiervoor heeft zij wel de Belgische nationaliteit nodig en om deze te verkrijgen is ze een schijnhuwelijk aangegaan met de junk Claudy. De crimineel Fabio, de fixer van het huwelijk, heeft echter andere plannen en wil Lorna met een Russische maffioso laten trouwen om zo een flinke som geld te verdienen. Om snel tot dit tweede huwelijk te komen, is hij van plan Claudy te vermoorden. Zal Lorna het stilzwijgen kunnen bewaren?

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Prachtig drama, met een onderhuidse spanning, de gehele film, op meerdere niveau's. Arta Dobroshi speelt een mooie ingetogen rol.

scorsese

Prachtige film waarin een vrouw en een junkie, allebei om hun eigen redenen, een schijnhuwelijk aangaan. Een goed en vaak schrijnend verhaal. Met veel realisme in beeld gebracht waarbij elke vorm van vals sentiment vermeden wordt. Toch is de film op een aantal momenten aangrijpend. Ook het acteerwerk is zeer naturel doch sterk.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1962 stemmen

IcU schreef:

Aangrijpende, realistisch en rauw eerlijke film..

Aangrijpend niet echt, eerder kil en afstandelijk.

Realistisch ook niet echt, het is een sterk gestyleerde film, in Dardenne stijl dan, afstandelijk observerend (en tegelijk regiserend natuurlijk). Het einde is eerder poëtisch dan realistisch.

Rauw is het wel qua stijl en gebeurtenissen, maar eerlijk....? Ik snap niet zo goed wat je daarmee bedoeld.

avatar van Grin

Grin

Beetje jammer van het zwakke einde en behalve Lorna blijven de andere personages wat vaag. Meer aandacht voor Claudy, Fabio en Sokol ware interessant geweest.

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Niet echt vrolijk allemaal, er komen wel heel veel problemen bij elkaar. De film is ook wat langdradig, die had wel een half uurtje korter gekund, vooral omdat de cast erg beperkt in omvang was. Het geeft wel inzicht hoe ver de onderwereld gaat om een verblijfsvergunning cq. Europees paspoort te verkrijgen.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

De film verloopt traag, ondanks een goeie inhoud en degelijk acteerwerk. Raar einde, een beetje jammer, want dat liet mijn waardering een sterretje dalen...

avatar van Kronos

Kronos

rubenn schreef:

Dobroshi - wat een naturel - blijft op het einde achter, zwanger van morele schuld.

Beter zou ik het niet kunnen omschrijven. De nagel op de kop.

avatar van JBass

JBass

Goed geacteerd is slechts 1 aspect van een film.

Het verhaal kabbelt voort maar zonder enig doel en komt tot een eind dat niet verklaarbaar en zeker niet bevredigend is. Daarom maar 1,5 sterren wat mij betreft.

Niet kijken als je maar enigszins neerslachtig bent...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mijn zevende Dardenne intussen en deze vind ik ook één van zijn mindere films. Niet dat de film slecht is, maar hij is voor mij minder intens, minder beklijvend. De Dardennes halen bij deze film een thema aan dat huist binnen schijnhuwelijken en het criminele netwerk dat daar profijt tracht uit te halen. Claudy is een doelgericht en makkelijk slachtoffer om Lorna (letterlijk) aan te koppelen zodat zij de nodige identiteitspapieren verwerft. Maar het maffiose netwerk is ongeduldig en hebberig en het is maar de vraag of de stilte van Lorna daartegen bestand is.

In de hoofdrollen zien we een goede Arta Dobroshi, die zich enerzijds afstandelijk en anderzijds kwetsend opstelt. De dood van Claudy - een suggestief iets voor de kijker - en haar zwangerschap doen haar inzien dat haar vriendje Sokol en zijn trawanten het niet zo best met haar voorhebben. Ook een goede intense en geloofwaardige rol van Jérémie Renier overigens die het uitstekend doet als afkickende junk.

Winnaar van de scenarioprijs op het festival van Cannes, voor mij eerder degelijk zonder meer. Maar het geeft wel opnieuw weer dat de Dardennes de meesters zijn van film die druipen van het sociaal realisme.