The Racket (1928)

Misdaad

geregisseerd door Lewis Milestone
met Thomas Meighan, Louis Wolheim en Marie Prevost

Captain McQuigg is een integere Ierse politiechef in Chicago. Hij krijgt het aan de stok met maffiabaas Nick Scarsi, die het niet kan verkroppen dat McQuigg niet omkoopbaar is. Wanneer zelfs een aanslag op zijn leven mislukt wordt McQuigg via politieke vrienden van Scarsi getransfereerd naar een buitenwijk zodat hij niet meer in de weg staat. Maar dat is buiten McQuigg's eergevoel gerekend en hij neemt zich voor Scarsi voor het gerecht te krijgen.

avatar van Bobbejaantje
Een vroege gangsterfilm. De eerste helft van de film bevat behoorlijk wat actie, wat bepaalde verwachtingen schept. Nadien zakt de spanningsboog echter een beetje in, met vooral veel over en weer gepraat (in een silent dus). Niettemin de moeite waard om eens te bekijken. Alle elementen van de gangsterfilm zijn reeds aanwezig - politie die wil maar niet kan, gecorrumpeerde overheid, boeventronies, onderliggend cynisme - en bovendien is deze film gemaakt over en tijdens één van de favoriete periodes van het genre: de drooglegging. De acteurs - mij niet bekend - doen hun job goed, zonder overdreven theatraal te zijn. Lof voor regisseur Lewis Milestone voor de prima shooting van de actiescenes. Zijn cameraman Tony Gaudio (hij draagt de perfecte voornaam voor het gangstergenre) zou nadien nog meewerken aan klassiekers als Little Caesar en High Sierra.