• 8.610.324 stemmen

Met onder meer: George Bancroft, Clive Brook en Evelyn Brent

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Underworld

"'Nobody helps me -- I help them!'"

Verhaal over de opkomst en ondergang van crimineel genie Bull Weed, bijgestaan door zijn trouwe sidekick Rolls Royce. Na enkele bankovervallen wordt Weed opgepakt door zijn vermeende schuld bij de moord op een rivaal. In de gevangenis hoort hij dat zijn liefje Feathers er met Rolls Royce vandoor is gegaan. Bull is furieus en beraamt een ontsnappingsplan om wraak te nemen.

imageimageimageimageimage

avatar van Parasis

Parasis

Verhaal over de opkomst en ondergang van crimineel genie Bull Weed, bijgestaan door zijn trouwe sidekick Rolls Royce. Na enkele bankovervallen wordt Weed opgepakt door zijn vermeende schuld bij de moord op een rivaal. In de gevangenis hoort hij dat zijn liefje Feathers er met Rolls Royce vandoor is gegaan. Bull is furies en beraamt een ontsnappingsplan om wraak te nemen.

WAT EEN SHIT>>>>>>>>>

Wie deze film kijkt is zeker 103 jaar oud............

avatar van Da Jando

Da Jando

Ja precies! Iedereen die deze film kijkt is 103 jaar oud!!!

avatar van tovenaar

tovenaar

avatar van Querelle

Querelle

1 stem??????? Alweer

deze is 10 keer beter dan alle ouwe gangsterfilms die ik gezien heb!

avatar van ghostman

ghostman

Goede film , maar Scarface ( 1932 ) van Hawks is natuurlijk oneindig veel beter ! De film is wel erg primitief en simplistisch uitgevoerd .

Leuk feitje : Griffith heeft de ( het ) eerste gangsterfilm ( pje ) gemaakt , The Musketeers of Pig Alley ( 1912 ) .

The Docks of New York ( 1928 ) ( ook een 'stille' film ) van Von Sternberg vind ik veel beter ...

*** / *****

avatar van mister blonde

mister blonde

Hoe kwam je aan de film Goga?

avatar van ghostman

ghostman

Van het net gehaald ...

avatar van Querelle

Querelle

Scarface (1932) beter? nee joh!

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

** DVDreview.

Godverdegodver,waarom is mijn recensie niet doorgekomen .Hoe dan f*cking ook:paradigma van alle gangstermovies incl. Scarface natuurlijk.Overigens is de film grotendeels een gangsterkomedie te noemen met aardige grappen als:Who's Attila?The leader of some wop gang? .Dit verandert pas na de eerste moord als het hele sfeertje wat melodramatisch wordt.

Hoopgtepunt van de film is de feestsequentie met een knappe montage van groteske smoelen en massa's confetti in een jolig jaren 20 speakeasy sfeertje.Natuurlijk toont JVS zich gedurende de hele film reeds een meester van enscenering en sfeer.

Underworld is pre-code en dat is te merken oa aan de duidelijk roze subtext:RollsRoyce wil maar al te graag ook van achteren gepolijst en gepoetst worden en eigenlijk gaat het over 2 mannen die elkaar liefhebben,waarbij helaas Brent,een brunette die hier wel op Louise Brooks lijkt,steeds tussenbeide komt.

Overigens kan Bancroft in zijn rol reeds worden beschouwd als het archetype van de nobele bandiet dat zo typisch zou worden voor Hollywood.Roven en moorden doet hij uiteraard slechts voor de goede zaak en de kjiker sympathiseert met zijn strijd tegen het systeem.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Vond t hoogtepunt juist de culminatieve shootout: als Sternberg de film vier jaar later in het geluidstijdperk had gemaakt, en de tommy guns in volle glorie hadden kunnen ratelen, had hij ongetwijfeld dezelfde status genoten als Scarface en The Public Enemy. Alhoewel, George Bancroft is een dreigende fysieke aanwezigheid, maar charisma a la Cagney of Muni had ie bepaald niet. In Docks of New York kwam die botheid m ten goede, hier lijdt zn performance er wel een beetje onder. Desalniettemin is Underworld idd de blueprint van alle things to come op het gebied van gangsterconventies.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Ben onder de indruk van deze pionierende gangsterfilm die wat mij betreft zijn reputatie waarmaakt. Goed script van Ben Hecht die er nota bene de allereerst uitgereikte Academy Award voor ontving. Enkel de twist op het allerlaatst kwam me ongeloofwaardig over, wat misschien gewoon wijst op de goeie inborst van Ben Hecht gezien het hier gaat om een pre code film.

De acteerprestaties zijn op niveau, al is acteren in een silent natuurlijk altijd een ander paar mouwen dan in de latere sounds. George Bancroft zat als gegoten in de rol van oppergangster Bull Weed, en ook tegenspelers Clive Brook en Evelyn Brent trekken prima hun streng. Genieten ook van de stylish twenties wat betreft de uit het leven gegrepen kostumering.

Bovenal heeft deze film een strak tempo waardoor je je als kijker geen moment verveelt.

Regisseur Josef von Sternberg vestigde met deze prent voorgoed zijn naam en zou nadien furore maken met zijn Dietrichfilms.

Wie van gangsterfilms houdt, moet Underworld gewoon gezien hebben, als pittige grootvader van het genre.

avatar van TMP

TMP

Zeer behoorlijke gangsterfilm uit het tijdperk van de stomme film. Een onderhoudend plot, waar de nodige vaart in zit, en behoorlijk acteerwerk. Ook de aankleding is goed verzorgd. Ongetwijfeld een film waar latere gangsterfilms het nodige van hebben overgenomen.