Underworld (1927)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Josef von Sternberg
met George Bancroft, Clive Brook en Evelyn Brent

Verhaal over de opkomst en ondergang van crimineel genie Bull Weed, bijgestaan door zijn trouwe sidekick Rolls Royce. Na enkele bankovervallen wordt Weed opgepakt door zijn vermeende schuld bij de moord op een rivaal. In de gevangenis hoort hij dat zijn liefje Feathers er met Rolls Royce vandoor is gegaan. Bull is furieus en beraamt een ontsnappingsplan om wraak te nemen.

Verhaal over de opkomst en ondergang van crimineel genie Bull Weed, bijgestaan door zijn trouwe sidekick Rolls Royce. Na enkele bankovervallen wordt Weed opgepakt door zijn vermeende schuld bij de moord op een rivaal. In de gevangenis hoort hij dat zijn liefje Feathers er met Rolls Royce vandoor is gegaan. Bull is furies en beraamt een ontsnappingsplan om wraak te nemen.

WAT EEN SHIT>>>>>>>>>
Wie deze film kijkt is zeker 103 jaar oud............

avatar van Da Jando
Ja precies! Iedereen die deze film kijkt is 103 jaar oud!!!

avatar van Querelle
1 stem??????? Alweer

deze is 10 keer beter dan alle ouwe gangsterfilms die ik gezien heb!

avatar van xgogax
Goede film , maar Scarface ( 1932 ) van Hawks is natuurlijk oneindig veel beter ! De film is wel erg primitief en simplistisch uitgevoerd .

Leuk feitje : Griffith heeft de ( het ) eerste gangsterfilm ( pje ) gemaakt , The Musketeers of Pig Alley ( 1912 ) .

The Docks of New York ( 1928 ) ( ook een 'stille' film ) van Von Sternberg vind ik veel beter ...

*** / *****

Hoe kwam je aan de film Goga?

avatar van xgogax
Van het net gehaald ...

avatar van Querelle
Scarface (1932) beter? nee joh!

Godverdegodver,waarom is mijn recensie niet doorgekomen .Hoe dan f*cking ook:paradigma van alle gangstermovies incl. Scarface natuurlijk.Overigens is de film grotendeels een gangsterkomedie te noemen met aardige grappen als:Who's Attila?The leader of some wop gang? .Dit verandert pas na de eerste moord als het hele sfeertje wat melodramatisch wordt.
Hoopgtepunt van de film is de feestsequentie met een knappe montage van groteske smoelen en massa's confetti in een jolig jaren 20 speakeasy sfeertje.Natuurlijk toont JVS zich gedurende de hele film reeds een meester van enscenering en sfeer.
Underworld is pre-code en dat is te merken oa aan de duidelijk roze subtext:RollsRoyce wil maar al te graag ook van achteren gepolijst en gepoetst worden en eigenlijk gaat het over 2 mannen die elkaar liefhebben,waarbij helaas Brent,een brunette die hier wel op Louise Brooks lijkt,steeds tussenbeide komt.
Overigens kan Bancroft in zijn rol reeds worden beschouwd als het archetype van de nobele bandiet dat zo typisch zou worden voor Hollywood.Roven en moorden doet hij uiteraard slechts voor de goede zaak en de kjiker sympathiseert met zijn strijd tegen het systeem.

avatar van Poisonthewell
Vond t hoogtepunt juist de culminatieve shootout: als Sternberg de film vier jaar later in het geluidstijdperk had gemaakt, en de tommy guns in volle glorie hadden kunnen ratelen, had hij ongetwijfeld dezelfde status genoten als Scarface en The Public Enemy. Alhoewel, George Bancroft is een dreigende fysieke aanwezigheid, maar charisma a la Cagney of Muni had ie bepaald niet. In Docks of New York kwam die botheid m ten goede, hier lijdt zn performance er wel een beetje onder. Desalniettemin is Underworld idd de blueprint van alle things to come op het gebied van gangsterconventies.