Kautokeino-Opprøret (2008)

Alternatieve titel: The Kautokeino Rebellion

Denemarken / Noorwegen / Zweden

geregisseerd door Nils Gaup
met Anni-Kristiina Juuso, Mikkel Gaup en Mikael Persbrandt

In het Noorse Kautokeino, in de 19de eeuw, heeft de Zweed Ruth een postkantoor annex bar. Het is één van de weinige vaste bezoekplaatsen van het nomadische Sami-volk. Maar deze plaatselijke bevolking heeft een groot probleem: alcohol. Het leidt tot grote problemen bij de mannelijke bevolking, die hun werk verwaarloost, maar ook schaarste onder het volk. Een priester van een nabijgelegen dorp probeert met geweld en de sterke Elin, die haar man weer scherp wil krijgen, een eind te maken aan de alcoholzucht.

De film ziet er mooi uit met mooie beelden van het winterlandschap van een noord-Noorwegen en de rendieren. Ook wordt er goed genoeg geacteerd en loopt de film prima om boeiend genoeg te zijn. Maar het verhaal zelf over drankmisbruik, onrecht, machtsmisbruik en het geloof in God is erg simplistisch en ongeloofwaardig. Voor een echt goede film had dat verhaal wel wat meer de diepte in mogen gaan.