• 11.737 nieuwsartikelen

Met onder meer: Anastasios Soulis, Michael Nyqvist en Sten Ljunggren

Gesproken taal: Zweeds

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Underbara Älskade

Lasse (Michael Nyqvist) rijdt met zijn gezin over een landweg als hij plots uit moet wijken voor een jong hertje. De auto knalt tegen een boom, en zijn vrouw en jongste zoon zijn op slag dood. Negen maanden later heeft Lasse dit nog steeds niet kunnen verwerken, en doet een poging tot zelfmoord. Nadat hij ontslagen is uit het ziekenhuis besluit hij met zijn oudste zoon, Jonas (Anastasios Soulis), een paar weken door te brengen in hun vakantiehuis in Götenburg.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van zembla

zembla

Zweeds drama van de bovenste plank. Uitstekend geacteerd, Ontroerend slot. Aanrader dus.

stinissen (crew films & series)

Meer dan uitstekend drama over verlies en verdriet, Michael Nyqvist zet weer eens een glansrol neer als de met pijn vervulde vader, ook een aardige rol van Moa Gammel als de oudere vriendin (van de zoon) Helena .Het slot is inderdaad prachtig (brok in de keel)

avatar van frans123

frans123

jeetje wat zwaar...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Toch wel een sterke dramafilm over rouwverwerking van vader en zoon die achterblijven na een auto-ongeluk. Tijd lijkt hier niet alle wonden te helen . Beide personages groeien nauwelijks naar elkaar toe en lijken elkaar alleen maar af te stoten. Daar verandert het mooie vakantiehuisje erg weinig aan.

Hoewel getracht wordt het leven een nieuwe wending te geven, blijft men botsen en teren op schuldgevoelens waardoor men in het verleden blijft hangen. Prima Nyqvist hier die knap gestalte geeft aan een meelijwekkende vader.

Een fijne arthouse met een zwaar mistroostig thema dat rustig verder kabbelt, maar waar in wel in het verhaal zat.

avatar van Pitagora

Pitagora

Mooi dramatische film over een vader en zoon die bezig zijn in een zoektocht naar elkaar om hun verdriet te verwerken.

scorsese

• 11959 berichten

Goeie film over vader en zoon die verder moeten zonder de andere helft van het gezin na een dodelijk auto-ongeluk. Niet bepaald een origineel verhaal, maar wel een solide en ingetogen film over rouwverwerking waarbij de zoon en vader evenveel aandacht krijgen (wat zorgt voor een fijne afwisseling binnen de film). Een rustig tempo, goed acteerwerk en een prachtige omgeving.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Prachtige film die ik vanwege Nyqvist op mijn lijst op Netflix lijst had gezet, maar een tijdje had laten liggen omdat ik bang was dat het te zwaar zou worden. Dat viel uiteindelijk toch wel mee, gek genoeg - ik kan nog steeds niet uitleggen wat ik bedoel. Misschien door de luchtige toon die (de prachtige) Moa Gammel als Helena in het verhaal brengt, dat er toch wat hoop is. Hele mooie film dit - ik heb een tijdje geen Scandinavische films gezien en dit smaakt weer naar meer. Prachtige muziek ook, dito locaties. Leuk om Sten Ljunggren hier te zien die een paar jaar eerder ook een rol had naast Michael Nyqvist in het eveneens geweldige Tilsammans.

avatar van Movsin

Movsin

Al vele films gezien over verdrietverwerking gevolg het verlies van een geliefde.
Deze "Underbara Alskade" bezorgde mij echter een heel onbehaaglijk gevoel, omwille van de houding van de vader.
"ge zijt een lafaard", zegt de zoon tegen zijn vader, en hij heeft nog gelijk ook. Vooral de poging tot zelfmoord, waarbij hij toch had moeten beseffen dat hij zijn zoon aan zijn lot ging overlaten, maar ook omwille van zijn onverantwoorde, misplaatste houding tegenover anderen en slap gedrag...
Aldus overwoog bij mij dus dit gevoel bij de beleving van de film en kwamen andere emoties niet hun recht.