

Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 151 minuten
Alternatieve titels: The Bad Sleep Well / 悪い奴ほどよく眠る
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Akira Kurosawa
Met onder meer: Toshirô Mifune, Takeshi Katō en Masayuki Mori
IMDb beoordeling:
8,0 (13.645)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Warui Yatsu Hodo Yoku Nemuru
Een corruptieschandaal leidt tot een onderzoek naar de wandel en handel van de top van een grondontwikkelaar en bouwbedrijf. Terwijl justitie haar tanden stukbijt op loyale beambten, wijzen geheimzinnige gebeurtenissen naar een sterfgeval van vijf jaar terug. De corrupte topmannen beginnen zich steeds meer zorgen te maken.
Externe links
Acteurs en actrices
Kôichi Nishi
Public Corporation Vice President Iwabuchi
Assistant-to-the-Chief Wada
Itakura
Yoshiko Nishi
Tatsuo Iwabuchi
Administrative Officer Moriyama
Contract Officer Shirai
Construction Company Executive Director Kaneko
Construction Company President Hatano
Video's en trailers
Reviews & comments

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
The Bad Sleep Well is een hele goede film. Eigenlijk is het een bewerking van Shakespeare's "Hamlet", geplaatst in de moderne tijd. Tegelijkertijd schetst Kurosawa een kille zakenwereld, waarin de machtige bedrijven niets uit de weg gaan om hun doel te bereiken. Mifune laat zijn veelzijdigheid weer zien en speelt voortreffelijk een man die moet kiezen tussen wraakgevoelens en liefde. De eerste 20 minuten, waarin journalisten een vooraanstaande bruiloft observeren, zijn op zich al zeker de moeite waard. Misschien niet Kurosawa's beste werk, maar wel een heel boeiende, vermakelijke film die het bekijken meer dan waard is. 4 sterren

mister blonde
-
- 12389 berichten
- 5311 stemmen
goede film, met name door de verbluffend mooie fotografie. het acteerwerk is prima, het verhaal boeiend en in feite heeft deze film erg weinig minpunten. (krappe) 4 sterren.
kleine anekdote; ik keek eerst de laatste 80 min. van de film en daarna pas de eerste 80 min. van de film. dit omdat ik niet door had dat ik de dvd halverwege moest omdraaien en dus niet gecontroleerd had of ik de goede kant had. hoewel ik het 'begin' (van de tweede helft bleek dus) wat vreemd vond en het eind nogal uit de lucht kwam vallen, zorgde het voor een leuk contrast, temeer omdat de film wel in twee delen is in te delen. het tweede deel was ook prima te volgen en het was achteraf (wat dus vooraf had gemoeten) leuk om te zien wat er nu aan vooraf ging.

Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Zeer goede thriller van Kurosawa. Vooral de eerste 20 minuten zijn om te smullen. Voor mij zijn zijn thrillers (High & Low) beter dan zijn samuraifilms. Prachtige fotografie, sterk acteerwerk en een subliem scenario!
Dikke 4*

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zeer sterk werk weer van Kurasawa, wat bouwfraude?, het is van alle dag, en zal ook altijd continueren, wat dat betreft ook een enorme sombere film.
Mifune schittert ook weer als altijd, maar heeft hier wel enorm de rem erop. Groots zijn Masayuki Mori als Iwabuchi, de wrede allesheerser, en Takashi Shimura als de slaafs bureaucraat Moriyama.
Het heeft weer iets Shakespeareiaans, maar toch ook weer wat groters. Hij is veel trager dan High and Low, die ik veel hoger inschat, maar toch weer een belevenis, zo'n film vanwege de vele fijne shots en openingen. De beginshot bij de bruiloft is hilarisch
Hele fijne score van Masaru Satô.
Hele dikke 4* maar sluit bij herziening geen flinke verhogingen uit.

kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Hoewel 1 van de mindere Kurosawa's, toch zeker de moeite waard. Het verhaal dat veel weg heeft van Hamlet wordt goed verteldt, en de kwestie bouwfraude is ook nog vandaag de dag angstaanjagend actueel. Vooral het begin is erg goed, een scene uit Hamlet gemoderniseerd.
Alhoewel niet Kurosawa's beste werk toch een mooie 3.5*

Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Met deze film slaakt Kurosawa een indrukwekkende schreeuw tegen de corruptie, die me tweeëneenhalf uur aan het scherm gekluisterd deed zitten. Zelden heb ik in een film van hem zo doorleefd weten acteren, het scenario is af tot in de kleinste puntjes en ook visueel is het een puik werkje.
Dat het allemaal wat conventioneler is dan normaal kon me dus weinig schelen, en achteraf gezien zijn de personages ook niet allemaal even geloofwaardig, maar dat mag de pret niet drukken. Kurosawa bewijst met elke nieuwe film die ik van hem zie, hoe geniaal hij wel niet is, en iedere keer opnieuw weet hij me bovendien te verrassen. En zijn lijst met films is nog lang (ik heb er nog steeds 20 te gaan, al heb ik de indruk dat ik al een hoop films van hem gezien heb - elf dus, nog niet eens de helft - ), dus ik ben erg benieuwd wat hij nog allemaal in petto heeft . Op mijn lijstje met favoriete regisseurs klimt hij alvast over Bergman naar plaats drie, achter Lynch en Kubrick.

maxcomthrilla
-
- 15552 berichten
- 2701 stemmen
In het jaar dat Shindo, Truffaut, Antonioni, Visconti, Fellini, Godard, Wilder, Kubrick, Hitchcock en Bergman allemaal een film uitbrachten. Kwam Kurosawa met The Bad Sleep Well voor de dag.
In zijn oeuvre past deze film tot nu toe inderdaad het meeste naast High and Low. Maar waar die film te lang opbouwt naar een ontvoering, val je hier gelijk met de deur in huis. De film registreert een bruiloft, je hoort de intimici klagen over de oprechtheid ervan en over schandelijke praktijken van speechende mensen. De muziek schalt allesbehalve subtiel door de luidsprekers en het aanwezige publiek vergaart zich aan enkele, zo zou later blijken, belangrijke kopstukken voor deze film die peentjes zweten.
Het leuke is dat ik het plot hierboven nog niet gelezen had. En dat zelfs de gegevens hier als een verrassing kwamen. Ingenieus plot, die ook aardig wordt uitgewerkt. Op sommige momenten een echte thriller, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de zwart - witte look van de film. Het zorgde voor wat creepy momenten. Naast de geneugten gaf de film, de keerzijden van wraak ook goed weer. Er worden hier mensen gekwetst. De personages staan daar echter niet ongevoelig tegenover, wat voor mooie momenten zorgt. Toshirô Mifune kende ik ook niet terug, ging goed op in zijn rol dus.
Deze Kurosawa wijkt echter wel af van andere films die ik tot nu toe van hem zag, met dikwijls een happy end. Tenminste altijd wel voor een personage of een bepaalde doelstelling. Waar Kurosawa in Ikiru de strijd aanging met bureaucratie doet hij het hier met de corruptie. Alleen jammer, dat sommige personages met een te hoog ` slappe knietjes ` euvel kampen. Die nederigheid werkt soms storend. Soms is het gewoon tegen het belachelijke aan. Een man die een vrouw en een dochter heeft en gewillig gedood wil worden in het begin.
Kortom een film om je in te verliezen. Verder waag ik mij, net als Freud graag door de waslijst van Kurosawa heen. Red Beard, Drunken Angel, Derzu Urzala, Dodesukaden en Stray Dog hebben mijn aandacht alweer getrokken. Zijn latere films mijd ik nog maar even. 4*

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wisselvallige film van Kurosawa, maar wel een met veel goede momenten. Alleen de opening alleen al is briljant. Het script steekt uitstekend in elkaar en de cinematografie is wonderbaarlijk. Daartegenover staat dan weer een einde dat compleet uit de lucht komt vallen en op mij niet de impact maakte die Kurosawa waarschijnlijk voor ogen had. En verder voelde ik me nooit emotioneel bij de film betrokken. Ik kon met geen een personage meeleven en dat Mifune op het einde stierf schokte me niet eens echt. Echt onder de huid kruipt de film niet en spannend wordt het gewoon nooit. Ik snap ook nog steeds niet waarom Mifune nou zo briljant zou zijn. Ik vind het een bijzonder oppervlakkige rol. Erg veel hoeft hij hier überhaupt niet te doen. De rest van de cast is veel beter. Shimura vind ik echt top, evenals Mori.
Maar ik wil ook weer niet te negatief eindigen. Het is al met al een goede film die zeker een avond vermaak biedt en die ontegenzeggelijk goed gemaakt is. Ik moet overigens eens een keer achter de echte Kurosawa-meesterwerken aan. ik zie alleen zijn minder bekende werk en die scoren bij mij altijd 3,5*, net als deze. Op Seven Samurai na dan.

rokkenjager
-
- 2857 berichten
- 1625 stemmen
ik zie alleen zijn minder bekende werk en die scoren bij mij altijd 3,5*, net als deze. Op Seven Samurai na dan.
Minder bekende werk?......Seven Samurai is zijn grootste werk.

rokkenjager
-
- 2857 berichten
- 1625 stemmen
Waar dan?, je geeft enkel aan dat Seven Samurai hoger scoort dan 3,5* sterren.

starbright boy (moderator films)
-
- 21178 berichten
- 4350 stemmen
Sterke film van Kurosawa. In tegenstelling tot The One Ring vond ik het laatste stuk ook nog erg spannend ook. De vergelijking met High and Low wordt hier al getrokken, maar ik vraag me af of deze film niet zelfs een keerpunt in zijn oeuvre is.
Deze film heeft geen happy end en is daardoor een stuk cynischer dan pakweg Ikiru. Het idee dat onschuld en goedheid het moeilijk hebben in de maatschappij zit in eerdere films van 'm, eigenlijk in bijna al zijn sociale drama's, maar ik heb het idee dat ze vanaf deze film fataler zijn, er is nauwelijks hoop dat het beter zal worden. Zijn de lichvoetiger films Yojimbo en Sanjuro niet een beetje een lichtvoetigere vlucht? Red Beard moet ik nog zien, maar ik herken het gevoel bij High and Low en Dodeskaden en die laatste film werd gevolgd door Kuosawa's zelfmoordpoging.
4.0*

Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
M'n derde Kurosawa en helaas iets minder overtuigend dan 'High and low' en 'Drunken angel'. Zoals hierboven vaker genoemd, is op de mooie foto/cinematografie gewoon niets aan te merken, echt indrukwekkend. Het doet me soms denken aan Welles, maar Kurosawa heeft absoluut mijn voorkeur. Het ziet er allemaal zo strak en gebalanceerd uit en dat geeft een mooi contrast met de 'rollercoaster-ride' aan emoties die in de film voorbij raast. Alleen knelt bij dat laatste de schoen ook een beetje. Vooral tegen het einde kan ik mij steeds minder verplaatsen in hetgeen zich ontvouwd, maar dat zal ook aan de cultuurverschillen liggen. Op zich nog fascinerend genoeg, maar ik kreeg af en toe ook het gevoel dat het wat bondiger had gekund. Het einde was daarentegen weer meesterlijk.
Al met al bij de eerste kijkbeurt toch een sterke film en het maakt nog steeds nieuwsgierig naar meer werk van Kurosawa.

Derekbou
-
- 281 berichten
- 3586 stemmen
Kurosawa bewijst ook met The Bad Sleep Well dat hij niet alleen maar goede samurai films kan maken. Mooie depressieve film over de ongrijpbare corruptie in de zakenwereld. Ik vond alleen de soms wat vrolijke score niet echt bij de sfeer van deze film passen. Had van mij wel wat duisterder gemogen.

Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Geniale film!
Ik heb nog een pak Kurosawa's te zien - waaronder High and Low, waar ik nu erg benieuwd naar ben -, maar voorlopig haalt deze The Bad Sleep Well absoluut mijn top 3 van Kurosawafilms (samen met Drunken Angel en Yojimbo, maar heb dus nog steeds meesterwerken als Ran, Throne of Blood en Seven Samurai te zien).
Het begint al met de openingsscène op de bruiloft, die briljant is op ongeveer elk vlak (beeldcompositie - mooi gebruik gemaakt van het scopeformaat -, spanningsopbouw, introductie van de personages,..). Het was erg fijn om te zien dat tijdens de rest van de film nog een paar scènes opduiken die nagenoeg hetzelfde niveau halen, wat deze behoorlijk pittige film (qua speelduur) erg aangenaam om volgen maakte. Het mysterie dat zich gaandeweg ontrafelt, de mooie beelden (ik onthou vooral die heerlijk verlichte donkere straat), het sterke acteerwerk en het zwarte einde dat nog enkele kleine vraagtekens nalaat zorgen voor een schitterende filmervaring. De 4,5* is érg dichtbij, voorlopig geef ik The Bad Sleep Well een bijzonder dikke 4*!
4*

NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Het is sowieso bijzonder om in een verhaal, refererend aan Shakespeare, een bouwfraude te verfilmen. Het verhaal bevat vele mooie facetten met zeer onvoorspelbaar einde en het krijgt zelfs als spiegel voor de Japanse maatschappij een politieke lading.
Meeslepend. Sfeervol. Origineel. En interessant.

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Kwaliteit zoals Kurosawa bijna altijd levert. Het is niet z'n beste film, maar hij blijft toch moeiteloos 2,5 uur boeien. De eerste scene vond ik zeer sterk, wel wat moeilijk te volgen, met zoveel karakters die in korte tijd geintroduceerd worden, maar na de film heb ik de eerste scene meteen nog eens opgezet en dan valt het allemaal perfect op z'n plaats. Ook interessant wat hij met het verhaal van Hamlet gedaan heeft. Als ik het niet wist had ik het niet eens herkend waarschijnlijk. Kurosawa laat dingen uit Hamlet, zoals het spook, het gif, het afluisteren, etc. terugkomen, maar plaatst ze meestal net even op een andere manier in het plot.

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik had gisteren weer eens zin om een Kurosawa te kijken. En ook deze is alweer een prima film. Als ik het goed begrijp is dit dus gebaseerd op een verhaal van Shakespeare? Ik ken niks van Shakespeare en dus ken ik ook dit verhaal niet, maar gelukkig is dat zeker niet nodig om deze film te appreciëren. De film valt meteen met de deur in huis en begint met een trouwfeest waar de personages worden voorgesteld en daarna volgt dan het verhaal waarin de belangrijkste personages worden uitgediept. Een sterk verhaal over corruptie en frauduleuze praktijken waarbij de hoge pieten over lijken gaan om hun doel te bereiken.
Er zijn heel wat bekende acteurs te zien, de bekendste is uiteraard Toshirô Mifune in de rol van Nishi. Hij acteert zoals steeds prima, maar dat kan dan meteen van alle acteurs gezegd worden. Het personage van Mifune speelt het spel slim en zelfs nadat zijn ware identiteit werd ontdekt dacht ik dat hij nog redelijk makkelijk zou slagen in zijn opzet. Maar niets is minder waar. Zijn plan mislukt alsnog en er volgt een erg somber einde. Ik vond het dan ook erg jammer dat Nishi stierf en dat Iwabuchi ongestraft bleef en dus gewoon verder kon gaan. Maar het is natuurlijk positief dat Kurosawa het aandurft om een happy end uit de weg te gaan, want dat geeft het einde extra kracht.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Na nu deze film, Ran en Throne of Blood gezien te hebben durf ik te beweren dat Akira Kurosawa de beste regisseur van Shakespeare verhalen is. Door ze compleet eigen en vooral Japans te maken zijn ze gewoon beter verteerbaar dan bijv. de adaptaties van Olivier en Branagh. En de geest en strekking van de Shakespeare stukken blijft toch duidelijk zichtbaar: Het fatalisme, de woede en de misverstanden bijv. Ik hou ervan.
Geweldige intro, acteerwerk is super en het ziet er allemaal erg verzorgd uit.

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5287 stemmen
Prima film weer van Kurosawa en wat haalt hij iedere keer weer een hoog niveau.
Deze film is dus gebaseerd op Hamlet van Shakespeare, maar daar ben ik niet zo heel erg mee bekend. Daarom liet ik deze film maar over mij heen komen. De openingsscène van de film is gelijk erg sterk, wij gelijk de sterke cinematografie opvalt, die Kurosawa gelukkig gedurende de film nog een aantal keer laat zien. Daarnaast krijg je de introductie van de diverse personages. Dat zijn er nogal wat en daardoor had ik de eerste drie kwartier soms even wat moeite met wie nu wie was, maar gelukkig kwam dat alsnog goed.
Het acteerwerk is erg goed. Toshirô Mifune is een persoonlijke favoriet, maar herkende ik hier, mede door de bril, bijna niet. Samen met de andere acteurs worden geloofwaardige en overtuigende rollen neergezet. Het plot zit erg goed in elkaar en ik vond het uitermate boeiend hoe Mifune als Nishi wraak ging nemen. Ik had op de een of andere manier wel verwacht dat hij daarin uiteindelijk zou slagen. Dat gebeurde echter niet, waar ik op zich best wel verrast door was. Achteraf gezien is het wel een sterk einde, wat de film uiteindelijk meer kracht meegeeft en wat meer laat nawerken op mij.
De film zit als geheel verder prima in elkaar. De tijdsduur is lang, maar is nodig om het verhaal goed uit te diepen en daarnaast is de film op sommige momenten zelfs spannend, uitermate sfeervol en na een lastig eerste drie kwartier uiteindelijk uitermate boeiend, met een best wel sterk en zelfs enigszins indrukwekkend einde. Goed ik heb zeker nog wel betere Kurosawa’s gezien, maar de beste man heeft zo’n enorm hoog basisniveau, dat bij bijna elke film die ik zie van hem, er wel genoeg te genieten valt. Bij deze film is dat ook absoluut het geval.
4,0*

erniesam
-
- 181 berichten
- 103 stemmen
Kurosawa, toch een van m'n favoriete regisseurs. Jaren geleden dat ik deze film had gezien en nu weer even gecheckt. Nou ja even; 't is 2 1/2 uur lang genieten. Ik vond de film beter dan ik me herinnerde. Het begin deed me sterk denken aan "The godfather" waar ook menig personage wordt geintroduceerd tijdens een bruiloft. De journalisten zijn natuurlijk nodig voor de enige achtergrondinfo voor de kijker. Ja, meesterlijk gedaan: het is intrigerend, humorvol en praktisch. Ijzersterk begin.
De constructie van de plot vind ik interessant; beetje bij beetje krijg je meer info over de plot van de corruptie van het bedrijf en pas na ca. 45minuten krijgt de kijker inzicht in de bedoelingen van de hoofdrolspeler, Mifune. Als intrige en zelfs thriller (op sommige momenten) is het interessant, maar mij bevalt de uitdieping van de motieven en twijfels van de hoofdpersonen uitermate goed. De liefde van MIfune voor Kokoya, dat feitelijk zijn plan in de weg zit. De scene waarin zij praten over de consequenties van het plan en de gevoelens die erbij komen kijken, vind ik meesterlijk. Onsentimenteel gedaan, maar realistisch en het raakt mij.
Wonderwel voelde de film, ondanks de 2 1/2 uur, niet lang aan. Het weet me vrijwel de gehele speelduur te boeien, mede dankzij de geleidelijke ontrafeling van de plot en de interessante uitwerking van de consequenties ervan. Het einde is idd, zoals menig commentator hier heeft gezegd, abrubt en onverwachts. Ik ben er nog niet uit of ik dit einde nu wel zo geweldig vind, maar het liet bij mij wel een indruk achter.
Niet de beste film van Kurosawa, maar toch een erg goede film. Ik vind Kurosawa toch een heel aardige balans hebben tussen samuraifilms en de urbane films. Films als Drunken Angel, The Idiot, Ikiru, deze film, High and Low, Red Beard en Dodes'kas-den doen niets onder voor zijn periodefilms. Deze film wordt door menigeen vergeleken met High and Low uit 1963. Hoewel ik dit best begrijp (dezelfde periode, urbaan en crime-drama's), vind ik dit toch heel verschillende films. Deze film heeft duidelijk een uitgebreid plot en intrige, terwijl High and Low meer een straight forward politiefilm is, waar het draait om het vinden van een ontvoerder. High and Low vind ik daarentegen een waar meesterwerk, waarbij deze film iets minder uitvalt. Tja, het kan niet tippen aan Ikiru, The seven samurai of The hidden fortress, maar het is een goede en vermakelijke film binnen het oevre van Kurosawa.
Een echte aanrader.

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Nishi Hamlet
Een dagje verlof en natuurlijk is het weer zo'n geweldig druilerige dag zoals we ze alleen in België kunnen hebben. In de voormiddag de verplichte kerstcadeautjes gaan halen om dan in de namiddag mezelf eens onder te dompelen in één van de langste films die ik nog moet zien. Het was alweer lang geleden dat ik iets van Kurosawa had gezien en The Bad Sleep Well was de langste uit het to-see rijtje. De DVD dan ook maar gewoon ineens in de Blu-Ray speler gegooid en zonder verdere informatie aan begonnen.
Dat dit wel eens een erg leuke zit ging kunnen worden bewijst Kurosawa al meteen met de openingsscène waarin via een trouwpartij een hoop personages worden geïntroduceerd. Het lijkt in het begin wat een rommeltje te worden, maar algauw beginnen de puzzelstukjes wat in elkaar te vallen en wordt het duidelijk wat de onderlinge relaties zijn. Wat volgt is een heerlijke film dat overduidelijk is gaan lenen bij Shakespeare's Hamlet (vreemd genoeg werd het scenario door Kurosawa's neef, Mike Y. Inoue, geschreven en word de Bard nergens gecrediteerd, dit terwijl er toch wel een aantal elementen de kop opsteken in het verhaal) waarin de corruptie in Japan wordt aangekaart. Het resultaat mag er zijn in ieder geval. Even lijkt de film de mist in te gaan wanneer Nishi zonder boe of bah wordt vermoord, iets wat we zelfs niet te zien krijgen, maar juist dat onverwachte einde geeft de film net die mokerslag die hij nodig had.
Zoals gewoonlijk is de hoofdrol weggelegd voor Toshirô Mifune en zoals gewoonlijk is die ijzersterk daarin. Dit is nu de 11e film die ik van de Japanner zie en hij heeft me nu werkelijk nog nooit teleur (Grand Prix is wel een smet op zijn carrière, maar dat ligt niet aan hem omdat hij daar gedubt wordt..) gesteld. Mifune is subtiel als wraakengel, maar kan ook rekenen op een aantal erg degelijke tegenstanders. Masayuki Mori is heerlijk als vader Iwabuchi, de spilfiguur in het geheel, en Takashi Shimura (Moriyama), Kô Nishimura (Shirai) en Kamatari Fujiwara (Wada) geven allemaal net dat beetje extra aan de intrige. Sowieso interessant om te zien hoe die wordt opgebouwd door Kurosawa, al lijkt het me wel het beste als je hier echt zo weinig mogelijk van op voorhand weet.
Die Kurosawa, het is toch één van de meest interessante regisseurs die er heeft rondgelopen. Heb nog wel een voorraadje liggen dat ik binnenkort maar eens moet gaan tackelen. De regisseur klaagt hier de corruptie aan en doet dat op een heerlijk uitgesponnen manier die nergens verveelt. Met bovendien een uitstekende Mifune in de hoofdrol en een degelijke Kyôko Kagawa (Yoshiko) als klankbord.
4*

Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Apart, ik heb dus echt niets met Kurosawa dit was mijn 8e en laatste poging. Ik geef het op.

Flavio
-
- 4341 berichten
- 4593 stemmen
Zeer goede film van Kurosawa, zijn moderne thrillers smaken me eigenlijk beter dan zijn beroemde samurai-films, al moet ik er daar nog wel een aantal van zien. The Bad Sleep Well is weer prachtig geschoten, er wordt goed geacteerd, en heeft een aangenaam tempo, voelt ook zeker niet te lang. Als Nishi vroeger dan verwacht wordt ontmaskerd dreigt het even in te zakken, maar gelukkig blijft het boeiend tot het wrange einde.
Ruime 4 sterren.
Geeft de beschrijving van deze film niet te veel spoilers mee?

John Milton
-
- 21042 berichten
- 11421 stemmen
Apart, ik heb dus echt niets met Kurosawa dit was mijn 8e en laatste poging. Ik geef het op.

Ik moet zeggen, ik ben de iets positievere versie van jou in dit geval, lijkt het. Want hoewel ik sommige van zijn films wel degelijk erg kan waarderen, heb ook ik bij Kurosawa vaak het gevoel dat het net niet helemaal voor mij is; dat ik er niet het meesterwerk in kan herkennen dat anderen er in zien. Het is nog nooit voorgekomen dat ik een van zijn films slecht vond, maar dit was mijn dertiende Kurosawa en daar zitten slechts twee 4* films tussen: Rashomon en Seven Samurai. Daarnaast heb ik 8 zevens en 2 zesjes staan achter zijn naam. Zeker geen schande, maar een topscore is het evenmin.
Ook deze doorbreekt dat patroon niet. Vakkundig gemaakt, maar net niet helemaal mijn soort film.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30278 berichten
- 5152 stemmen
Uit de jaren dat Kurosawa zich toelegde op film noir of wat hij met zijn films er van maakte in de buurt van de stijl. Over het algemeen doet hij dat zeker niet slecht, al voelt het soms wat verouderd aan. Een gevoel dat ik ook had bij High and Low. Je moet het hem wel aangeven dat hij verschillende genres mooi aan kan.
The Bad Sleep Well kent vooral een eerste boeiende deel met de spanning op de gezichten van de personages die zich in het nauw gedreven voelen. Je voelt dat er iets in de lucht hangt, maar weet nog niet goed wat. Dat is ook voor de kijker spannend natuurlijk. Eens je meer te weten komt, valt die sfeer wat weg. Als je van de films van Kurosawa houdt uit die tijd (er is toch een verschil met de samoerai films of zijn pareltjes uit de jaren '80) is dit zeker een aanrader. Hij mag zich gerust meten met andere Westerse namen die wat de film noir betreft toch sterke dingen maakten in de jaren '50.

cinemanukerke
-
- 1045 berichten
- 699 stemmen
Een film die gemakkelijk 5 sterren zou kunnen verdienen : magistrale fotografie, overtuigende karakters, functionele score en een verhaal ernstig zoals het onderwerp zelf. Maar qua beleving ? Kurosawa heeft een taaie verteltrant. Bij momenten langdradig door lange uitweidingen. Zeer theatraal gebracht. Lange scenes, dialogen over twijfel en innerlijke pijn. Ze babbelen veel over wat ze voelen. Personages worden zielig. En die plotse overgangen nl het gevangenschap van Mora en de dood van Nishi en Wada. Plots. Off screen. Helpt allemaal niet om mee te voelen. De film blijft afstandelijk, bijna ondoordringbaar en botst op die muur van visuele fraai kader. Trouwens, de Fransen zijn iets harder over corrupte ambtenaren want ze titelen de film : les salauds dorment en paix (de smeerlappen slapen in vrede). Maar ja, ze hadden dan ook Mitterand, Chirac en laatst Francis Fillon in hun politieke arena.

TMP
-
- 1776 berichten
- 1613 stemmen
Helaas een nogal tegenvallende film van Kurosawa. Komt misschien ook een beetje doordat ik er op voorhand best hoge verwachtingen van had. Ik had gehoopt dat het niveau van High & Low benaderd zou worden, maar dat is geenszins het geval. Het duurt even om in de film te komen, omdat er nogal veel personages aan bod komen zonder echt duidelijke introductie, maar gaandeweg ontvouwt zich toch een zeer behoorlijk plot en worden de onderlinge verhoudingen goed duidelijk. Het wordt alleen ontzettend traag en weinig boeiend gebracht. De personages blijven allemaal zeer afstandelijk en Kurosawa laat enkele belangrijke gebeurtenissen (met name ook aan eind het van de film) zich zelfs buiten beeld afspelen. Het einde voelde, hoewel ik tussendoor regelmatig heb gekeken hoe lang de film nou nog duurde, alsnog wat abrupt. Degelijk plot en acteerwerk en ook naar behoren in beeld gebracht door Kurosawa, maar al met al toch een behoorlijk langdradige vertoning.

Roger Thornhill
-
- 5486 berichten
- 2153 stemmen
Merkwaardig, ik herinnerde me deze film als minder indrukwekkend dan High and low, maar bij herziening na vele jaren blijkt dit een absoluut meesterwerk. Mooi hoe elementen van Hamlet worden gebruikt voor het vertellen van een verhaal waarvan het thema 360 jaar later nog altijd actueel is, en 420 jaar later ongetwijfeld ook nog. Ongelooflijke vertolking van Toshiro Mifune, wiens gezicht schijnbaar uitdrukkingsloos is maar wiens lichaamshouding voor de goede verstaander al getuigt van een ijzeren vastberadenheid, en een mooie bijrol van Katamari Fujiwara als Wada, wiens gezicht van geslagen hond juist het héle verhaal vertelt. Leuk dat vrijwel niemand van de gebruikers hier een probleem heeft met de lengte van de film, maar ach, als je de hele Hamlet zonder coupures opvoert ben je ook al gauw 3½ à 4 uur bezig, dus dan vallen deze 2½ uren nog wel mee. Indrukwekkende scènes in het kantoor waar Shirai een glas mag meedrinken en in de platgebombardeerde munitiefabriek, maar het hoogtepunt is toch wel de scène die ook als hoesfoto voor de Nederlandse DVD dient, wanneer Shirai in shock zijn tas met verbijsterende inhoud tegen zijn borst klemt terwijl Nishi hem vanachter zijn bureau nauwlettend in de gaten houdt.
Gezien in de uitstekende transfer van het British Film Institute, in de Kurosawa crime collection-box; volgens de hoes daarvan duurt de film 105 minuten, maar gelukkig staat hij in de volledige versie van 145 minuten op de DVD. Koop die box! (Bevat tevens Drunken angel, Stray dog en High and low.)

mjk87 (moderator films)
-
- 13024 berichten
- 3802 stemmen
De film begint schitterend met die scène op het bruiloftsfeest waar op een slimme manier alle poppetjes worden getoond. Daarna echter is de film een tijde wat rommelig. pas na een uur komt de eigenlijke verhaallijn rond Mifune naar voren en wordt de film sterker en blijft verder boeien tot het eind. Op dramatisch vlak (tussen Mifune en zijn vrouw) zitten enkele mooie momenten en sterk dat de film kiest voor dit einde, al is het nogal onverwacht en abrupt waardoor het effect voor mij er niet echt was. In zoverre dus een domper.
Visueel geweldig trouwens. Kurosawa is nergens bezig de aandacht op de fotografie zelf te richten, maar alle beelden zijn zo strak neergezet dat elk shot een plaatje is om te zien. Erg knap, met af en toe mooi zwart-wit (in dat straatje met die door lampen beschenen weg) en uitmuntend gebruik van het brede formaat. Al met al genoeg mooie momenten met helaas een lang stuk in het eerste uur dat niet altijd overtuigd. 3,5*.
Het laatste nieuws

Oscarwinnende film 'Minari' met Steven Yeun is morgenavond te zien op televisie

'Ned's Survival Gids'-actrice Lindsey Shaw (34) werd betrapt vlak na ontmaagding door castgenoot

Tweede seizoen misdaadserie 'Sleepers' met Robert de Hoog krijgt eerste trailer

Morgan Freeman (86) voor het eerst in jaren 'blij met eigen acteerwerk' in nieuwe film 'A Good Person'
Bekijk ook

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
27 reacties

Soy Cuba
Drama, 1964
130 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
86 reacties

Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
48 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties
Gerelateerde tags
ouder-kindrelatiefilm noircorporate greed shakespeare in modern dressjapanese noirzwarte film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.