Krótki Film o Zabijaniu (1988)

Alternatieve titel: A Short Film about Killing

Polen

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Mirosław Baka, Krzysztof Globisz en Jan Tesarz

Rond een flatgebouw in een troosteloze wijk van Warschau is een taxichauffeur werkzaam, die één van de bewoners bijzonder irriteert. De bewoner laat hem naar een afgelegen plaats rijden waar hij de chauffeur vermoordt. Hij wordt ter dood veroordeeld en een advocaat die net voor zijn bar-examen is geslaagd, praat nog even met hem.

Prachtfilm. Won prijzen in Cannes, trouwens.

Eva
Schitterende poster, overigens. Dat kunnen die Polen wel.

Prachtig, idd. De Polen hebben hun eigen stijl. Maken vaak prachtige posters voor Amerikaanse releases in hun land.

avatar van The Eye
In het begin vond ik de film een beetje saai en richtingloos, maar alles viel uiteindelijk op z'n plaats en het laatste half uur was verrassend aangrijpend.

kappeuter (moderator)
Indrukwekkend.
De film registreert met de camera 'dicht op de huid' het gedrag van Jacek. De film kent een heel lange introductie, die achteraf erg zinvol blijkt. Je weet dan meer over zijn leven en wat er in het verleden is gebeurd en kunt zijn gedrag dan beter begrijpen. Ik vond het eerst een irritant maar interessant figuur, na afloop van de film had ik vooral medelijden.
Jacek is zichzelf op een gegeven moment na traumatische gebeurtenissen kwijt geraakt, en reageert zijn frustraties letterlijk op wildvreemde mensen af.
Het einde is pijnlijk om te zien. De doodsangst is in de ogen van Jacek te zien en het personeel gaat uitermate onmenselijk te werk. Het is alsof ze even gauw een kip afslachten. Brrr.
Een film die stemt tot nadenken.

Prachtige stylistische film. Bijna documentaire achtig geschoten...

Een indrukwekkend document tegen de doodstraf.
Een interessant gegeven vond ik de opmerking van de rechter dat het pleidooi van de advocaat een van de beste pleidooien tegen de doodstraf was die hij ooit had gehoord.

En wij als kijker krijgen heel het verhaal nooit te horen. Apart gekozen door Kieslowski!

4****

avatar van narva77
Deze film, en "A Short Film About Love" zijn nu op dvd verkrijgbaar bij VanLeest! Uitgebracht door A-film.

avatar van 93.9
De liefde overwint.
Ik vond dus "A Short Film About Love" beter.

avatar van moviefreak#1
Een echte Kieslowski wat voor mij zoiets inhoud als prachtige cinematografie en enorm mooie muziek. Films van Kieslowski hebben bij mij vaak al een 3,5* voordat ze zijn begonnen en naarmate het script goed genoeg is gaat dat punt dan verder omhoog. Bij deze film gaat de film naar 4,5* door het fantastische laatste half uur als je echt word vastgegrepen en niet meer word losgelaten.

Wederom een pareltje

avatar van MXO
MXO
Hoort deze film nu wel of niet bij de Dekalog-serie?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze film is de langere versie van een van de Dekalog afleveringen. Om precies te zijn de lange versie van Dekalog 5

FisherKing
Ik vind hem juist een van de mindere delen, dacht ik halverwege. Totdat er een enorme wending kwam.

Toch vind ik hier de opbouw vreemd, de lens en kleurkeuze verkeerd, en het lijkt alsof het briljante duo ineens in de stress schiet. Vanwege dit thema blijkbaar, de andere thema's konden wat "veiliger" verwerkt worden.

Slechte keuzes hier, het naturelle is er van af, de bruinfilters zijn erg lelijk, waardoor de film zijn boodschap desalniettemin mist.

avatar van Anneliesm
Voor Kieslowski-fans:

Deze film ligt nu voor 5 Euro bij de Fame in de Kalverstraat!

Ik heb hem zojuist gehaald en ga hem dit weekend kijken. Ik heb hem ooit wel gezien maar dat is alweer een hele tijd geleden. Ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden.

Mooie stylistische film. Viel een beetje tegen. Had zeer grootse verwachtingen. Was laaiend enthousiast over 'short film about love'.
Een 3,5

Prachtige film. Schitterend gebruik van licht en kleur. De meest verontrustende moord in een een film ooit. Prachtig eind en muziek ook. 4,5 sterren.

klute89
Ik heb hem al een hele tijd thuis liggen, maar nog nooit gekeken. Hoogste tijd dat ik dat maar eens ga doen

avatar van eRCee
Heftig. A short film about killing mag dan kort zijn, de impact is er niet minder om. De film draait om drie personen; slachtoffer - dader - advocaat. Kieslowski gebuikt twee uiterst schokkende scene's (Von Trier is er niks bij!) om de antipathie voor de twee eerstgenoemden om te laten slaan, en slaagt daar ook in. Wat overblijft is dan met name een negatief gevoel ten opzichte van de rechterlijke macht en het rechtssysteem, wat gek genoeg de kant is waar ook de sympathieke advocaat toe behoort. Sowieso is het interessant om dit thema van rechtspraak telkens bij Kieslowski terug te zien. Ook stilistisch vond ik deze film beter dan zijn tegenpool (A short film about love). Met name wordt er prachtig gebruik gemaakt van natuurlijk ochtendlicht. Ik ken dat eigenlijk niet zo uit de rest van het oeuvre van de Pool, maar vond het erg mooi. Denk al met al dat dit na Bleu en Rouge voor mij het beste werk is van Kieslowski. Geen film om een flinke bak chips bij op te eten, want hij laat je een beetje misselijk achter.

yorgos.dalman
Zeldzaam deprimerende film. Ijzersterk ook. Stijl dwingt respect af. De kijker wordt geen ogenblik mededogen getoond, vergelijkingen met bijvoorbeeld CLEAN, SHAVEN en HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER dienen zich dan ook al gauw aan, en terecht. Klasse.

avatar van sinterklaas
De film is letterlijk een korte verhaal over moorden. En dan ook nog een simpel verhaaltje die je al op een bierviltje kan schrijven. Maar toch weet het door het charisma van Jacek en de deprimerende achtergronden en dan vooral het einde wel een impact te geven. Jacek word ook perfect neergezet en lijkt in eerste instantie nog op iemand die een irritand karakter heeft, maar nog zie je niet meteen een moordenaar in hem. En natuurlijk die taxichaufeur. Dan die moord, en dan die veroordeling van Jacek waarbij, tijdens het gesprek met zijn advocaat, nog een paar verrassende dingen naar boven komen.

Wat mij betreft een zeer geslaagde korte film met de ideale Oostblok sfeer.

avatar van LimeLou
Is dit een soort toegankelijkere remake van de Dekalog films van Kieslowski? Of een soortgelijke 're-imagining'?

avatar van Spiekercoen
Neen. Het is geen remake, maar wel een lange versie van de aflevering.

avatar van LimeLou
Bedankt.

IJzersterke film. De groezelige wijken waar de personages zich bevinden en de kleurfilters zorgen voor een grauwe sfeer. Enigzins kil en afstandelijk, maar een verhaal als dit zegt meestal wel genoeg met beelden.

Ondanks wat Jacek had gedaan, kreeg je toch medelijden met hem. Ik had hetzelfde gevoel bij de chauffeur, die ook niet sympathiek overkwam. De manier waarop hij aan zijn eind komt wens je hem zeker niet toe. De mening van Kieslowski is duidelijk, een ander doden is iets afschuwelijks, hoe onsympathiek of slecht het slachtoffer ook is. En dat het afschuwelijk is laat hij zien in twee sterke scenes die enorm beklijven. De moord is gruwelijk en de terechtstelling is barbaars.

yorgos.dalman
Dat is eigenlijk mijn enige punt van kritiek: door de taxichauffeur onsympathiek te maken, maakt Kieslowski het gemakkelijker voor de kijker om medelijden te krijgen met Jacek en dus tegen zijn terechtstelling te zijn. Wij hadden hier meer moeite voor moeten doen als Jaceks slachtoffer iemand was geweest om wie wij gaven.

yorgos.dalman schreef:

Durf ik niet te zeggen. De doodstraf wordt echt op een afschuwelijke manier in beeld gebracht, het had mij waarschijnlijk niet beïnvloed als het slachtoffer een vriendelijke kerel was geweest. Daarbij koos Kieslowski met opzet ervoor om de chauffeur eveneens onvriendelijk neer te zetten. Hij wil laten zien dat elke moord op wie dan ook iets monsterlijks is.

avatar van Spetie
Niet direct een film om vrolijk van te worden.

Een film die redelijk gelijkwaardig is aan de korte versie. Het verhaal is sterk en de nare gebeurtenissen die in deze film plaatsvinden, worden op een uiterst effectieve wijze in beeld gebracht, waardoor Kieslowski er in slaagt om een sterke, maar erg sombere en depressieve sfeer te scheppen.

Verder is het acteerwerk goed. Mirosław Baka zet een prima rol neer. Ik vond hem eerst wat irritant, maar later kreeg ik zelfs wat medelijden met hem. De film heeft een interessant thema en is best naar om te zien. Wat dat betreft is de opzet van Kieślowski in ieder geval meer dan geslaagd, want je gaat er wel over nadenken.

avatar van Bottleneck
Pff naargeestige film, in beide gebeurtenissen zou je zelf in willen grijpen en het is een raar gevoel dat je in een halfuurtje geslingerd wordt van haat naar medelijden (en dat met zo'n extreem gewelddadig voorval en een pijnlijk lange realistische, mislukte wurging). De begin- en eindmuziek zijn ook erg sterk.

Alleen niet alles in het begin is mijn ding; vrij lelijke looks (functioneel maar lelijk) en het camerawerk vind ik wat 'film-zelfbewust'. Er viel me een paar shots op van Jaceks hoofd door een ruit of via een weerspiegeling waardoor z'n gezicht vervormd werd, kwam zo vroeg over als een stramme symboliek voor z'n vertroebelde geest. Maar het onheilspellende moment dat Jacek met een koord onder z'n tafeltje zit zorgde voor de omslag.

Kieslowski laat een aantal persoonlijke kanten zien, vooral in het laatste kwartier met Jacek en de advocaat (met z'n theoretische neus op de harde praktijkfeiten) dat erg overtuigend is. Alleen mis ik een beetje de context van het slachtoffer die er aanvankelijk wel was (vraag me af of de impact dezelfde zou zijn als we bijvoorbeeld ook het leed van familie zouden zien). Desondanks een film die niet snel of nooit zal vervagen.

PS geeft de plotomschrijving niet erg veel weg... was het zelf weer vergeten en dat kwam de 'verrassing' ten goede.

avatar van ArnoldusK
Prima cinema dit. Net als de Dekalog-reeks voelt het alsof Kieslowski deze film ook heel bewust heeft gemaakt, en is hij geconcentreerd bezig met camerastandpunten, muziek en natuurlijk een achterliggende boodschap; in dit geval het rechtssysteem in Polen in 1989.
Zonder twijfel een interessante regisseur, die Kieslowski, die dit in de nadagen van het communistische era opneemt in het grauwe Warschau, wellicht onder controle van de staat en meer.. Hij zoekt sterke acteurs, schrijft een twaalf-tal quasi-filosofische scripts en gaat filmen.
Het is een kalme film waarin beetje bij beetje de verschillende verhaallijnen bij elkaar komen en waar zich langzaamaan een treurig verhaal ontplooit. Dit gaat mooi gepaard met een vrij impliciete symboliek die er meerdere malen in verwerkt wordt (de communiefoto die verweerd is bijv.). Maar, ook, net als in de hele Dekalog-reeks, kritische vragen over ons mensheid die overeind blijven staan. En dat zijn vaak de mooiste films in mijn ogen.
Eerlijk is eerlijk, de film verschilt weinig van Dekalog V, maar duurt toch 20 minuten langer. Deze 20 minuten zijn blijkbaar een prettige toevoeging, want voor deze rustige film 4*.

avatar van mayhemblik
Eén van de beste zo niet beste aanklacht tegen de doodstraf die ik ooit heb gezien. Zwaar deprimerende nare film die mij nog lang zal heugen, ik heb bij deze film afkeer, woede, walging en tot tranen toe verdriet gevoeld en dat in een tijdsbestek van 84 minuten met (bijna) één acteur, dat vind ik werkelijk ongelofelijk knap gedaan.
De moord op de taxi chauffeur is één van de misselijk makende scenes die ik 0ooit heb gezien.
Deze film zet volgens mij een dementerende met Korsakov en zelfs Barbie (nou ja dat gaat wel erg ver) aan het denken.

In één woord BRILJANT!!!

avatar van Bottleneck
mayhemblik schreef:

Ja denk ook de langstdurende moord die ik in een film gezien heb, bijna 8 minuten tot aan de laatste klap.
Er zijn meer films die een pijnlijk lange aanval voorschotelen waarvan je niet weg 'mag' kijken (Irreversible of I Spit on Your Grave) maar deze spant met gemak de kroon, heel ongemakkelijk. Net als het einde trouwens