The Winslow Boy (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door David Mamet
met Nigel Hawthorne, Jeremy Northam en Rebecca Pidgeon

Engeland, begin 20ste eeuw. De gepensioneerde bankier Arthur Winslow verneemt dat zijn 14-jarige zoon Ronnie wegens diefstal is weggestuurd van de zeevaartschool. Winslow gelooft in de onschuld van zijn zoon en zet zijn aanzienlijk fortuin, zijn gezondheid, de verloving van zijn suffragette-dochter Catherine en de studies van zijn oudere zoon in Oxford op het spel om de rechtszaak tegen de Royal Navy te winnen. De familie begint te twijfelen aan het nut van het proces dat hen hoe langer hoe meer schade lijkt te berokkenen.

avatar van Wolkenmeter
Wordt enorm veel in gepraat, maar als de dialogen geschreven zijn door David Mamet, verveelt het geen seconde. Mij alleszins niet. Goede, onderkoelde acteersprestaties van Jeremy Northam, Nigel Hawthorne en Rebecca Pidgeon

Was bang dat ie zou tegenvallen omdat ie nog zo weinig stemmen had. Gelukkig viel ie voor mij enorm mee. Ik houd wel van die ernstige Engelse verfilmingen van theaterstukken. Wat ik voor zo mooi vond, waren de onuitgesproken dingen: een vage glimlach, het kijken van onder de hoedrand. Er werden een heleboel zaken gesugereerd zodat je na de film voor jezelf kan kiezen wat er mogelijk nog gebeurd.

chrissie schreef:

Was bang dat ie zou tegenvallen omdat ie nog zo weinig stemmen had.

bedoelde hiermee niet het aantal stemmers maar het gemiddelde "puntentotaal" dat die stemmers gegeven hadden

Linda
Aardig drama. Ik had eigenlijk gehoopt dat de film wat meer van de rechtszaak zou laten zien maar ook zonder heb ik me prima vermaakt. De problemen binnen de familie werden goed in beeld gebracht. De gesprekken tussen Catherine en Robert Morton (gespeeld door een uiterst charmante Jeremy Northam) vond ik ook wel wat hebben, zeker de spanning tussen de twee. 3 sterren.

Een nogal simpel en voorspelbaar verhaal met allerlei een-dimensionale personages, maar wat een geweldige dialogen. En dat maakt deze verder nogal slappe film dan opeens weer best de moeite waard. 3 *

avatar van Blokland
PERFECT *****

neo (crew)
Mooie acteerprestaties, mooie aangekleed en tot in de detail goed passende score van Alaric Jans. Zoals wel vaker bij een Mamet film uitstekende dialogen, maar het verhaal op zich is maar gemiddeld. 3 sterren

Van David Mamet zag ik reeds het uitstekende "House of Games" en eigenlijk is deze "The Winslow Boy" een kolfje naar zijn hand om een speciale suspense aan het verhaal toe te voegen. Hoe dat de clou van het verhaal afloopt krijgt ge niet te zien en hoe de uiteindelijke emoties en gevoelens van de personages hun uitwerking krijgen evenmin.
Het is gefilmd toneel en het vergt van de kijker een zekere inspanning om het door te maken en het niet als langdradig te doen overkomen, maar de dialogen zijn uitstekend, de acteurs evenzeer ( goede casting, zekerlijk) en die onderhuidse suspense die maken het goed, zelfs heel goed.

Een gedetailleerd portret van een gepensioneerd bankier en zijn gezin (warme en ondersteunende vader-dochter relatie) in combinatie met een ouderwets, boeiend en sociaal rechtbankdrama, onder het motto "het recht moet zijn loop hebben", was gebaseerd op een toneelstuk. De cast speelde geweldig.