Snow Falling on Cedars (1999)

Drama / Mystery

geregisseerd door Scott Hicks
met Ethan Hawke, Youki Kudoh en Max von Sydow

Carl, een visser wordt dood teruggevonden, verstrikt in z'n eigen netten. Hij heeft een zware hoofdwond. Werd hij vermoord? Kazuo, een andere visser, wordt verdacht van de misdaad. Tijdens het onderzoek en de rechtszaak flakkeren de na-oorlogse anti-Japanse gevoelens op. Ishmael, een lokale journalist, krijgt het zeer moeilijk wanneer hij er achter komt dat zijn ex-vriendin, Hatsue bij de moord betrokken is.

Qua inhoud niet zo orgineel, maar wel zeer boeiende filmische beelden.

mooie beelden en muziek, maar de twee verhaallijnen (liefdesaffaire en moord) lopen elkaar voortdurend voor de voeten en zijn niet boeiend en onduidelijk in beeld gebracht.
**' 2,5 op 5 **'

avatar van wackyboy
Verhaal vond ik onderhoudend, ook omdat het een onderwerp behandeld dat niet zo vaak voorkomt in Amerikaanse films; de positie van de Amerikaanse Japanners in de 2e wereldoorlog.
Wat de film boven de middelmaat uit laat stijgen is de mooie manier van filmen, prachtige beelden af en toe.

avatar van wackyboy
By the way; raar om opeens Willie, die vader uit Alf, te zien opdagen in deze film.

avatar van ROOSKY
Het zag er vaak prachtig uit in deze film. Mooi geschoten plaatjes op zee, besneeuwde bosrijke omgeving en meer van dat. Maar er zit ook een verhaal in dat eigenlijk niet zo heel sterk is en me nooit echt kon grijpen. 2.5*

Prachtige beelden, prachtige muziek, maar verder veel te veel zoetigheid, erg voorspelbaar.

avatar van Donkerwoud
Ik vond het boek erg mooi, maar deze film is dus niet van een gelijk niveau?

avatar van Norma
Ook ik moet me aansluiten bij de overige commentaren: hoewel het allemaal mooi gefilmd is weet het verhaal nergens echt te boeien. Wat me er van bij staat is dat het eenvoudige gegeven nodeloos ingewikkeld wordt verteld, waardoor bovendien de dramatische kant een beetje ondergesneeuwd raakt en de personages te weinig diepgang krijgen om betrokken bij ze te raken. Het is niet het soort verhaal dat je bijblijft. Jammer want zoals gezegd, het ziet er allemaal wel heel verzorgd uit.

avatar van brabusRUS
''You guys ever seen the movie Snowfalling on Cedars?'' - Jamie Fox, Horrible Bosses