Ugetsu Monogatari (1953)
Genre: Drama
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titels: Ugetsu / Tales of Ugetsu / Tales of a Pale and Mysterious Moon after the Rain / 雨月物語
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Kenji Mizoguchi
Met onder meer: Masayuki Mori, Machiko Kyô en Kinuyo Tanaka
IMDb beoordeling:
8,1 (27.949)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ugetsu Monogatari
In het Japan van de zestiende eeuw willen twee lijfeigenen rijk worden. De ene, Genjurô, wil als pottenbakker zijn waren gaan verkopen, terwijl de andere, Tôbei, liever samurai wordt. Als de stad overvallen wordt door rovers, besluiten ze beiden de stad te verlaten, maar Genjurô stuurt zijn vrouw Miyagi al snel terug naar huis. Dan toont de rijke Lady Wakasa interesse voor zijn potten en nodigt hem uit.
Externe links
Acteurs en actrices
Lady Wakasa
Ohama
Miyagi
Genjurô
Tôbei
Old Priest
Captain of Tamba Soldiers
Village Master
Shop Owner
Shintô Priest
Video's en trailers
Reviews & comments
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Uitstekende film van Kenji Mizoguchi.
Ugetsu Monogatari is een serene, donkere allegorische film over liefde, hebzucht en verraad. De film is gebaseerd op een populair Japans sprookje. Een prachtige, vreemde, sensuele mix van poëtisch realisme en surreëel mysticisme met een sfeer die zowel tragisch als wonderschoon is, met een grote rol voor de verlossing.
Het verhaal, dat zich afspeelt in de 16e eeuw, is interessant en bevat bovennatuurlijke elementen. Verder komen alle hoofdthema’s van Mizoguchi aan bod, zoals de onderdrukking en de moeilijke positie van de vrouw in Japan (hij werd wel een vrouwenregisseur genoemd), de sociale klasse en hebzucht.
De beelden zijn soms spookachtig (de bootsequentie!) en bevatten uitstekend in elkaar gezette composities. Mizoguchi stond, naast zijn perfectionisme en fanatisme, bekend om zijn perfecte, complexe composities, waarmee hij een intense atmosfeer wilde bereiken.
Mizoguchi is een van de drie grote Japanse regisseurs, samen met Ozu en Kurosawa. Ugetsu Monogatari is misschien wel zijn bekendste en beste werk, samen met Saikaku Ichidai Onna (1952) en Sansho Dayu (1954). Jammer dat ik die films niet kan huren.
Deze film komt voor in veel top-lijsten en was een van de lievelingsfilms van Andrei Tarkovsky. De film heeft, qua sfeer en beeld, wel wat weg van zijn vroege films. Donker, grimmig en wonderschoon tegelijk.
Wie een grote fan van de films van Kurosawa, en van films in het algemeen, is, moet Ugetsu Monogatari zeker gezien hebben.
Sterke klassieker dus, en een aanrader.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Ik ben erg benieuwd naar deze film.
Het is nog helaas wachten op een bericht over een dvd-transfer.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou zal je het verdorie hebben!
Ik zoek al zo lang naar de vermeende meesterwerken van Mizoguchi en jij vindt er meteen 1. Hoe heb je deze kunnen krijgen gimli f? De laatste dagen zoveel liggen surfen en naar mijn weten is 47 Ronin (I +II) de enige titel die op dvd te verkrijgen is. Waarschijnlijk heb je een leuk videotheekje in de buurt.
Ik moet echt wat van die man zien! Meer Ozu, Bresson, Dreyer, Sokurov, Kobayashi, Teshigahara, Cocteau, Carne..........feed me, feed me, feed me!!!!! (Criterion brengt wel veel uit, R1, maar die zijn zo verrekte prijzig)
El Ninjo
-
- 329 berichten
- 2317 stemmen
Ze hebben (helaas alleen) de video wel in de bibliotheek van Rotterdam (ze hebben daar een trouwens een hele mooie collectie). Volgens mij moet het mogelijk zijn om daar via je lokale bibliotheek te huren.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de tip! Probleem is dat ik in een plattelandsdorpje woon en niet in een stad. Ik ga het iig eens in Eindhoven proberen. 
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
movie center in amsterdam heeft er heel veel.
probeer ze maar dan eens met regelmaat tijdig in te leveren...
El Ninjo
-
- 329 berichten
- 2317 stemmen
Bedankt voor de tip! Probleem is dat ik in een plattelandsdorpje woon en niet in een stad. Ik ga het iig eens in Eindhoven proberen. 
Ik weet in ieder geval dat het in de bibliotheek van Terneuzen mogelijk is om CD's te huren vanuit Rotterdam dus ik neem aan dat voor video's en dvd's hetzelfde geld.
Hier is trouwens een link naar hun catalogus:
yosemite44
-
- 1241 berichten
- 1314 stemmen
Poeh, dat ik daar niet aan gedacht had. Daar hebben ze echt zo'n beetje elke film waar ik al tijden naar op zoek ben. Bedankt voor de tip!
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Il Conformista hebben ze iig niet.
El Ninjo
-
- 329 berichten
- 2317 stemmen
Il Conformista hebben ze iig niet.
You can't have it all 
Ze hebben trouwens wel nog 3 andere films van Mizoguchi in de collectie.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de info El Ninjo!
Ik zal iig es gaan informeren of het mogelijk is dvd's over te laten komen vanuit R'dam.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Totaal overdonderd! Vergeet Tokyo Story, vergeet Kurosawa (ik vind deze film veel beter dan Rashomon). Beste Japanse film, that’s for sure!
THIS IS THE REAL THING!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Laten we het hopen.
En laten we hopen dat ze dit eindelijk eens op dvd gaan uitbrengen.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Eigenlijk denk ik niet dat je deze film erg goed gaat vinden, omdat deze film meer een surrealistisch horrorsprookje is dan een film met 'boodschap'.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou, ik heb er alle hoop op dat ik deze film fantastisch ga vinden. Life of Oharu en Lady of Musashino vind ik fantastische films. Een boodschap is absoluut geen vereiste voor een goede film wat mij betreft hoor.....die indruk wil ik niet wekken.
Dopke
-
- 695 berichten
- 8973 stemmen
Totaal overdonderd! Vergeet Tokyo Story, vergeet Kurosawa (ik vind deze film veel beter dan Rashomon). Beste Japanse film, that’s for sure!
THIS IS THE REAL THING!
Ben ik erg benieuwd hoeveel Japanse films je gezien hebt 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ben ik erg benieuwd hoeveel Japanse films je gezien hebt 
Moet ik hier een antwoord op geven 
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
En Onderhond heeft 'm niet eens gezien 
Ze spelen hem trouwens volgende week donderdag in het filmmuseum in Antwerpen, om 20.00 u.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Film besteld op VHS tape, komt DvdBeaver vandaag met de mededeling dat er een Chinese dvd uit is voor 6 Dollar ($10 incl verzendkosten). Die heb ik dus ook maar besteld.
serge
-
- 9 berichten
- 1155 stemmen
dit is inderdaad beter dan ozu en kurosawa samen (waar ik ook absoluut fan van ben voor alle duidelijkheid.) ik zou toch proberen deze film te zien op groot scherm want esthetisch zal dit waarschijnlijk maar zelden of nooit overtroffen worden. mizoguchi is de absolute meester van het 'crane-shot'...
ÿíóñ
-
- 101 berichten
- 329 stemmen
'Hoe' heb jij hem gezien Serge?
Criterion heeft onlangs Ugetsu uitgebracht (dubbel dvd).
Doosje + boekje zien er prachtig uit.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Precies, Kenji Mizoguchi is van de andere categorie. Over het algemeen ben ik geen fan van Aziatische cinema, maar voor deze grootmeester maak ik graag een uitzondering. Onvergetelijke cinema!
Ps. Ik ben ook een zeer grote bewonderaar van Wong Kar Wai.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin; Ozu, Mizoguchi en Kurosawa worden altijd in 1 adem genoemd en dat is niet voor niks. Alledrie geweldige cineasten met een totaal andere filmstijl. Japanse klassieke cinema is trouwens geweldig. Ik kan er geen genoeg van krijgen
Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens. 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wat een onzin; Ozu, Mizoguchi en Kurosawa worden altijd in 1 adem genoemd en dat is niet voor niks.
Misschien wel, ik ben ook maar een mens.
Ik heb meeste films van Takeshi Kitano en Akira Kurosawa, veel films van Yasujiro Ozu, Kenji Mizoguchi en Mikio Naruse gezien. Maar Ugetsu Monogatari is echt wel de beste tot nu toe. Sansho Dayu, Saikaku ichidai onna en Yôkihi zijn ook legendarisch (allemaal van Mizoguchi)!

Maar hij is geen Japanner. 
Heb je overigens 47 Ronin van Hiroshi Inagaki gezien? Geniale Samurai-Epos! 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Japanse klassieke cinema is trouwens geweldig. Ik kan er geen genoeg van krijgen
100% met je eens! Japanse klassieke cinema rules!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb Ugetsu, Sansho Dayu, Musashino Fujin en Saikaku Ichidai Onna gezien van Mizoguchi en ik vind het allen geweldige films hoor.
De eerste twee zijn simpelweg meesterwerken. 47 Ronin van Inagaki moet ik nog zien (ik zag wel 5 andere films van de man) en ik ben ook erg benieuwd naar de versie van Mizoguchi. Verder vind ik Masaki Kobayashi een fantastisch regisseur, net als Ozu en Kurosawa. Verder zag ik films van Shindo, Okamoto, Shinoda, Yamanaka en Teshigahara. Het komt erop neer dat ik elke nieuwe Japanse klassieke dvdrelease haast blind aanschaf.
Mikio Naruse ken ik nog niet eigenlijk.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Zoveelste Japans drama dat "de zwakten der mens" uitgebreid aan de tand voelt en belerenderwijze met moraaltjes gooit. Veel inspiratie hadden ze blijkbaar niet en het script kijkt dan ook weg als een flauw afkooksel op de Macbeth-historie, aangelengd met het 'verboden vrucht'-cliché. Het camerawerk is dan wel weer de moeite waard en samen met enkele sfeerrijke scenes slaagt het erin de voorspelbaarheid en hoge deja-vu gehalte deels te verzachten.
Spijtig dat Mizoguchi schijnbaar een beetje dezelfde ziekte heeft als landgenoot-collegaregisseur Kurosawa, en zich eveneens af en toe bezondigd aan irritante klingelklangelgeluiden dat precies van een of ander experimenterend kind afkomstig zijn. Hier lijkt dan nog een zatlap ingehuurd te zijn om er nu en dan eens tussen te leuteren. Beiden volgden waarschijnlijk de cursus: "Hoe verkak ik een sfeer in 5 seconden?".
Vervelend is ook het feit dat sommige personages en verhaallijnen wat te oppervlakkig worden geschetst of te beperkt zijn uitgewerkt. Voornamelijk de geschiedenis rond Tôbei was een beetje dun. Maar ach, genoeg gezeurd: tenslotte hebben we weer veel bijgeleerd. Wee je gebeente als je ambitie hebt! 2*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Onbegrijpelijke recensie inclusief onbegrijpelijk felle uithalen naar de Japanse klassieke cinema. Ik snap hier niets van en ik geraak er echt geirriteerd over. Mizoguchi is 1 van de grootste regisseurs ever. Zijn meesterlijke gracieuze cameravoering is ongekend. Verder is hij een meester in sfeerschepping en drama (doorgaans over de slechte positie van de vrouw). In Ugetsu Monogatari combineert Mizoguchi twee dramatische verhalen over vrouwen die veel leed ondergaan (vanwege de dwaze dromen van mannen) met een bovennatuurlijke love-story. Het resultaat is aangrijpend en sereen. De liefde van de vrouwen voor hun mannen gaat zelfs buiten de grenzen van onze aangenomen realiteit.
Djelle, of je de film nu leuk vindt of niet, dat is je eigen keus. Maar die stemmingsmakerij ben ik echt zo beu. 7 regels beeldspraak om aan te tonen dat jij die typische Japanse muziek niet kan waarderen is gewoon aandachttrekkerij. Dat heeft niks me filmbeoordeling te maken. Kurosawa nog even het zoveelste duwtje na... waar moet 't toch heen hier? Met zo'n uitroepteken door je post heen kan ik er ook bijna niet omheen.
Gewoon negeren dat gehaspel van djelle... Als er nog mensen zijn die een fijne klassieker willen zien tussen al die moderne films door; dit is een fijne aanrader. Wat mij betreft een meesterwerk. 5*
zombie
-
- 987 berichten
- 6099 stemmen
..Gewoon negeren dat gehaspel van djelle... Als er nog mensen zijn die een fijne klassieker willen zien tussen al die moderne films door; dit is een fijne aanrader...
Denk aan je bloeddruk Ramon K 
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, dat mensen het werk van Kenji Mizoguchi nu links laten liggen, alleen doordat een djelle het dikke prut vond. Waarschijnlijk ben ik niet de enige hier die naar het stemgedrag van mensen kijkt, die zo expliciet een film (klassieker) afkraken. Djelle in dit geval is een mensch die een zekere mate van actie (en gore?)verwacht in films die naar zijn mening fantastisch zijn...uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (Home Alone 2 ?).
Anyway, ik ben wel benieuwd naar "Ugetsu Monogatari".
Het laatste nieuws

'The Handmaid's Tale'-vervolg 'The Testaments' gaat binnenkort in première op Disney+

Videoland verhoogt per 3 maart 2026 opnieuw de abonnementskosten

Dystopische thriller 'V for Vendetta' met Natalie Portman vanavond te bekijken op televisie

Gigantisch datalek legt bijna 3,4 miljoen Netflix-gegevens bloot: wat nu?
Bekijk ook

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
30 reacties

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
925 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
108 reacties

Seppuku
Drama, 1962
94 reacties
Gerelateerde tags
japangebaseerd op boeksamuraihebzuchtbigamy tragedielandelijk gebiedzwart en witgeestsengoku periodfeudal japan16e eeuwwarring states period live actionjapanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






