Charles Mort ou Vif (1969)

Alternatieve titel: Charles, Dead or Alive

Zwitserland

geregisseerd door Alain Tanner
met François Simon, Marcel Robert en Marie-Claire Dufour

Charles is een zakenman van middelbare leeftijd die een geërfd bedrijf runt. Op de verjaardag van de stichting van de firma, vindt hij zichzelf terug worstelend met een depressie en zoekende hoe hij iets kan doen aan de levenskwaliteit van de arbeiders. Na daarover zijn indrukken gegeven te hebben aan een tv-reporter, laat Charles zijn huis en bedrijf achter. Zijn conservatieve zoon haat het gedrag van zijn vader wanneer deze samen met een anarchistisch stel zijn auto van een afgrond duwt als teken van materialistische verwerping. De man moedigt Charles zelfs aan om de liefde te bedrijven met zijn vrouw, maar Charles gaat daarmee niet akkoord. Charles zijn dochter is echter verrukt over het extreem linkse optreden van haar vader.