• 8.223.252 stemmen

Alternatieve titel: For Those Who Dare

Geregisseerd door: S. Sylvan Simon

Met onder meer: Ida Lupino, Glenn Ford en Gig Young

Over Lust for Gold

"Ruthless Fortune Seekers Who Will Stop at Nothing..."

De uit Duitsland afkomstige en hebzuchtige Jacob "Dutch" Walz is de rechtmatige eigenaar van de legendarische "Lost Dutchman" goudmijn in Arizona. Hij heeft met moorden zijn succes weten te bereiken. "Dutch" gaat echter zijn ondergang tegemoet, wanneer hij verliefd wordt op de eveneens gemene Julia Thomas. Later probeert een familielid van "Dutch" de "Lost Dutchman" mijn terug te vinden, maar zijn leven staat daardoor op het spel.

imageimage

Julia Thomas

Jacob 'Dutch' Walz

Pete Thomas

Deputy Ray Covin

Sheriff Lynn Early

Martha Bannister

Dogie Hogan

Veel uit het script van "Lust for Gold" en zelfs enige acteurs (o.a. Willliam Prince) zijn in 1956 verwerkt in de Western "Secret of Treasure Mountain".

(De MM toeving van die Western loopt inmiddels)

Dogie Hogan

Aardig wat stills en posters uit deze Western vinden we HIER.

En HIER de locatie van de mijn.

* DVDreview.

avatar van Barfly

Barfly

Leuke avonturenfilm. Zit prima in elkaar en de effecten zien er goed uit, niet gelet op kleinigheden.

Er valt voor mij verder niet al te veel over te vertellen, gewoonweg een fijne film met prima acteurs, prima verhaal en goed in beeld gebracht.

Dogie Hogan

Deze uitstekende, ondergewaardeerde noirish-Western staat momenteel volledig op Youtube (in 9 partities).

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Zeker een wat ondergewaardeerde film hier, want dit is zeker een heerlijk filmpje. Een grote verassing dit Lust for Gold. Ik ben blijkbaar wel een fan van dit soort goudzoekwesterns, want The Treasure of Sierra Madre vond ik ook al zo goed. Iemand nog tips?

Verder was dit een uitstekende film dus, heb genoten. We volgens twee verhaallijnen die allebei erg sterk zijn. Glenn Ford is zoals altijd wel geweldig. Top acteur was het toch. Ik heb nog nooit een mindere rol van die man gezien. Een echte western is dit trouwens niet, meer een avonturen film. Maar goed, dit is wel een érg leuke film. 90 minuten is eigenlijk veel te kort, zo vond ik dat de verhaallijn rond Jacob 'The Dutchman' Walz wel wat uitgebreider had mogen zijn. Maar dat is eigenlijk een van de weinige minuten.

Erg sterke film dus. 3,5*

avatar van mr rumson

mr rumson

Goede goudzoekersfilm waarin Glenn Ford een gewelddadige Duitse goudzoeker Jacob Walz genaamd speelt.

Alleen word er vreemd genoeg in de film ook over de Nederlander gesproken.

Zodat het lijkt of de filmmakers niet weten dat Duitsland en Nederland twee verschillende landen zijn .Ook de goudmijn, die werkelijk bestaat heet The Lost Dutchman's Gold Mine.

Het verhaal van deze film begint en eindigt in 1948. Een lange flashback in het midden beschrijft de periode 1880-1887. De sterren van de film (Ford, Lupino, & Young) maken allemaal deel uit van de flashback waarin moord, hebzucht, verraad en romantiek in voorbij komen.

Het is een ingewikkelde verhaallijn omdat men .o.a. over springt van het heden (1948) naar het verleden (1870)

Maar op zich heb ik mij er prima mee geamuseerd, al vind ik hem niet zo goed als bv : Yellow Sky of The Treasure of the Sierra Madre

avatar van Biosguru

Biosguru

Erg fijne film dit, het hedendaagse deel is wat Cheesy met de happy go lucky kleinzoon en de voice over. Maar het flashback deel is erg mooi, gelukkig is dat het grootste deel van de film. Erg fijn gefilmd ook, af en toe lekker snelle montage, fijn compositie's ook. Elke scene een kijkdoos zoals in de betere golden age Hollywood's.

avatar van clubsport

clubsport

het begint in de moderne tijd en gaat daarna via een lange flashback terug naar de goudzoekerstijd van 1870

de 2 verhaal lijnen zijn beide boeiend en lopen goed in elkaar over .