ad

Geregisseerd door: John Brahm

Met onder meer: Gene Raymond, Robert Mitchum en Laraine Day

Releasedatum: 20 december 1946

Over The Locket

"Her Mysterious Secret Wrecked 3 Men's Lives! Not love, not money...but a haunting hunger drove her to lie, cheat, steal. Why? IT'S THE STRANGEST SECRET EVER TOLD!"

Kort voor zijn huwelijk krijgt John Wilis bezoek van een geheimzinnige man die beweert de ex-echtgenoot van Johns verloofde Nancy te zijn. De man is een psychiater en waarschuwt John dat Nancy zwaar gestoord is.

imageimage

Andrew 'Drew' Bonner

Martha Bonner

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

#1. Laraine Day is 10 nov. j.l. overleden, RIP.

#2. De film is onlangs in Spanje op DVD verschenen.

avatar van Movsin

Movsin

Verhaal opgebouwd met flasbacks binnen flashbacks wat attentie vereist maar ook een zekere spanning met zich meebrengt.

Valt hoe dan ook best mee, behalve dan misschien op het einde waar één en ander onopgelost blijft en alles nogal psychologisch wordt uitgelegd.

Toch goede zwart-wit film uit die periode.

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

Naast verkrijgbaar in Spanje op DVD is er vanaf 7 februari 2011 ook een R-2UK.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Heel erg bedankt voor de info, Dogie_Hogan! Ik ben benieuwd en heb hem besteld.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Prachtige film noir. Alles lijkt hier te kloppen. Het scenario drijft op Freudiaanse psycho-analyse, maar hoewel een film van midden 20e eeuw komt het kernidee mij toch wel in grote mate geloofwaardig over, wat niet steeds het geval is bij dit soort films. Uiteraard komt er een psychiater aan te pas, uitstekend in rol gezet door Brian Aherne. De andere mannelijke hoofdrol is voor Robert Mitchum, als artiest en minnaar van Laraine Day. Fijn weerzien met hem. Laraine Day staat in het middelpunt van de film, als geesteszieke femme fatale, zo kennen we er nog wel een paar in die jaren veertig. Ook voor haar lof. Ze komt net dat tikkeltje gemaakt en gestoord over, om het geloofwaardig te houden.

Verder een prachtig geschoten film door John Brahm en cameraman Nicolas Musuraca. Beiden zijn of waren toppers in hun vak, en we krijgen dan ook weer plaatjes om duimen en vingers af te likken; clair obscur, lage hoeken, dolly shots die een voortgang van de tijd weergeven … Nog ben ik niet aan het eind van de lofzang. Laat ik ook RKO-huiscomponist maar betrekken. Hij zorg altijd voor betrouwbaar effectieve scores en hier is dat niet anders. Al heeft hij me wel nog positief verbaasd met zijn versie van The Wedding March, die briljant dissonant evolueert.

Zoals dergelijke vakkundig geschoten films betaamt, eindigt men met een erg symbolisch shot dat in dit geval hoop uitdrukt voor het personage van Laraine Day, voor wie het misschien nog goed zal komen.

Een film die me van begin tot eind geboeid heeft, en waarbij ik voor het eerste kennisgemaakt heb met een flashback in een flashback in een flashback.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

John Ewart Willis (Gene Raymond) staat op het punt te trouwen met de uiterst charmante en populaire Nancy Fuller (Larraine Day) als hij bezoek krijgt van een onbekende man (Brian Aherne) die hem waarschuwt dat Nancy twee gezichten heeft.

Met een terugblik wordt het verhaal van Nancy verteld.

Boeiende film noir met een spannend gegeven.

Larraine Day was net van MGM -waar ze suikerzoete rollen speelde- naar RKO overgestapt ,omdat ze andere rollen wilde gaan spelen dan die ze bij MGM kreeg aangeboden.

De rol van de Engelse Lady Wyndham werd gespeeld door de actrice Lilian Fontaine., de moeder van actrices Joan Fontaine en Olivia de Havilland en de ex schoonmoeder van hoofdrolspeler Aherne.

Naast de hoofdrolspelers zet actrice Katherine Emery ook een goede rol neer als de bitchy vrouw ,waar de moeder van Nancy voor werkt.