Rich and Strange (1931)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Henry Kendall, Joan Barry en Betty Amann

Fred en Emily zijn getrouwd en leiden een arm bestaan in Londen. Ze erven geld van hun bloedverwant en nu kunnen ze hun dromen waarmaken. Ze reizen rond de wereld; hij krijgt een affaire met een prinses, terwijl zij verliefd wordt op een uitvinder.

Een wat vreemde Hitchcock film. Het begint als komedie en is daar best geslaagd in met een aantal aardige momenten. Daarna wordt het redelijk vanuit het niets een serieus liefdesdrama. En is daarmee een zeer gewaagde film voor zijn tijd. Overspel door de twee hoofdrolspelers, dat zie je niet vaak in de seksloze jaren '30 (bijna nog erger dan de jaren '50).
De film eindigt dan weer als avonturenfilm. Vreemde mix van genres, maar het blijft wel onderhoudend, hoewel het ook weer nergens echt bijzonder wordt.

De acteurs zijn heel wisselend, die Fred wordt gespeeld door een erg matig en vrij irritant acteur, terwijl Emily een zeer aardig actrice achter zich heeft. Leuk om eens gezien te hebben, maar ik vermoed dat ie de komende jaren de kast niet vaak uit zal komen. 3 sterren.

avatar van Metalfist
De film begint vrij sterk naar mijn mening met een drukke maar plezante manier van filmen (het overdreven snel lopen van de mensen of bijvoorbeeld ergens in het begin dat iedereen zo hun paraplu opent). Maar dan, ergens in het midden, verdwijnt spijtig genoeg die manier van filmen en wordt het eigenlijk gewoon een romantisch liefdesverhaaltje en daar heb ik het normaal al niet echt voor. Wanneer dan uiteindelijk de climax komt (het zinken van het schip). Wat ik eigenlijk echt niet verwachte stijgt de film weer wat in mijn achting...

Sterk begin, sterk einde maar een slecht midden maakt uiteindelijk dat de film op 3* komt

Wat wel heel knap is gemaakt is het gezicht van Fred wanneer hij zeeziek is, je zou er praktisch zelf van ziek worden.

avatar van MNV2
Why should you be able to spend less on yourself than some women do on their rotten poodles?

Mijn 44ste Hitchcock alweer en hoewel dit niet bij zijn betere werk gerekend word heb ik toch weer genoten van het uitstekende verhaal en de sterke momenten die de film kende (en dan vooral in de eerste 20 minuten). Het camerawerk en de plaatjes die de film afleverd wanneer Fred en Emily in Parijs aankomen is leuk gedaan. Als komedie vond ik het boven verwachting ook nog geslaagd, de film wekte althans dikwijls wel eens een glimlach op. Zelfs het romantische gedeelte vond ik nog wel aangenaam te volgen, mede doordat Emily en Fred leuke personages zijn (vooral Fred's gezichtsuitdruk- kingen zijn geweldig). Wel duidelijk zichtbaar dat dit nog een vroege 'talkie' is, de hoofdrolspelers acteren nog een beetje overdreven, houdt natuurlijk niet tegen dat dat bij een film als deze juist past. Niet slecht, al ben ik van Hitchcock natuurlijk wel al beter gewoon.

avatar van otherfool
Ratjetoe van avonturen- en romantische film, bij vlagen boeiend met een paar opmerkelijke momenten (het zinken van het schip steekt er bovenuit), ook door het tijdsbeeld. Helaas is het romantische gebeuren, hoewel opmerkelijk (zoals hier al werd gesteld; overspel en nog van 2 kanten ook) niet altijd even verheffend en is het middenstuk daardoor nogal saai.

2,5*.

avatar van Spetie
Een wat ongewone Hitchcock. Zodra het niet om een thriller gaat is Hitchcock toch vaak net iets minder goed in zijn vak. Rich and Strange valt daar ook onder, al heeft het zeker zijn momenten.

Het verhaal is best aardig en vrij onvoorspelbaar. Het begin is goed en behoorlijk sfeervol. Na een tijdje zakt het niveau echter in en heeft Hitchcock de grootste moeite om het allemaal even interessant te houden. Haar wordt daarbij ook niet geholpen door de acteurs, die niet altijd even goed spelen. De man acteert het minst, terwijl de vrouw soms een wat irritante stem heeft. Daarnaast zijn de dialogen ook niet altijd even hoogstaand.

Het laatste gedeelte is gelukkig weer beter. Het [onverwachte einde is zelfs sterk te noemen. Helaas is de weg ernaar toe wat minder goed. Niet de beste Hitchcock dus, maar ik zo’n rijk oeuvre als de beste man heeft gemaakt, kun je af en toe wel eens iets minders tegenkomen natuurlijk.

avatar van mjk87
Aardige Hitch. Het eerste kwartier is vooral geweldig met veel visuele spielerei waarbij je je afvraagt hoe de grote regisseur in zijn najaren ineens zo oubollig werd op momenten. Erg fris stukje met in alles dat het overduidelijk is dat Hitchcock ooit stomme films maakte. Deels door de intertitels (onnodig) maar ook door veel via beeld te tonen. De eerste vijf minuten hadden zo een een stille film kunnen zijn. De rest is een heel vlot verteld verhaaltje, wel aardig om te volgen maar niet heel bijzonder, behalve dan dat het van de hak op de tak springt en het ene genre na het andere volgt. Niks om echt in meegtrokken te worden (acteerwerk is ook erg vlakjes) maar leuk eens gezien te hebben. 3,0*.