- Home
- Films
- Stage Fright
- Filtered
Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 110 minuten
Alternatieve titel: Misdaad achter het Voetlicht
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Jane Wyman, Marlene Dietrich en Michael Wilding
IMDb beoordeling: 7,0 (16.027)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Stage Fright
"Love held its breath as sudden terror held the stage!"
Jonathan Cooper wordt gezocht door de politie op verdenking van de moord op de echtgenoot van zijn vriendin. Zijn vriendin Eve Gill biedt hem een schuilplaats aan. Hij vertelt haar dat zijn vriendin, actrice Charlotte Inwood, de echte dader is. Eve besluit de zaak zelf te gaan onderzoeken. Wanneer ze de detective ontmoet die de zaak ook onderzoekt, wordt ze verliefd.
Externe links
Acteurs en actrices
Eve Gill
Charlotte Inwood
Det. Insp. Wilfried 'Ordinary' Smith
Jonathan Cooper
Commodore Gill
Mrs. Gill
Inspector Byard
Nellie Goode
Mr. Fortesque
Freddie Williams
Video's en trailers
Reviews & comments
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Ditmaal heeft Hitchcock een cameo als Eva over straat loopt en haar schuilnaam noemt en de regisseur omkijkt. De film is best spannend en Dietrich is in vorm. Kan mij tot nu toe nog geen film herinneren die ik slecht vond. Misschien is er wel geen enkele master of suspense film slecht 3.5 sterren
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Dat Hitchcock niet geheel tevreden was over deze film moge duidelijk zijn, desondanks is dit prima kijkvoer. Idd niet zo sterk als de vele toppers uit zijn ouvre, maar toch vermakelijk met een aantal spannende momenten. Er zit echter een vreemde fout in (alleen voor oplettende kijkers) die niet wordt benoemd in de extra op de DVD (we worden in deze extra een beetje afgeleid door de zgn false flashback die eigenlijk juist erg sterk is, maar destijds niet goed werd gewaardeerd.): Wyman's filmvader zegt tegen de inspekteur dat Johnny nu vrijuit kan gaan, vlak nadat ze Dietrich hebben afgeluisterd. Het gaat misschien een beetje verloren in de hectiek van de ontknoping, maar slaat natuurlijk nergens op. Dietrich heeft immers iets heel anders gezegd. Namelijk dat Johnny de moordenaar is en dat zij erbij aanwezig was. Volgens haar afgeluisterde bekentenis was Johnny dus absoluut NIET onschuldig. Vreemd dus dat Wyman's vader het tegenovergestelde beweert tegen de inspekteur terwijl ze net alles hebben kunnen horen. Ik vermoed dat Hitchcock deze fout later wel heeft ingezien en omdat dit absoluut niet des Hitchcock's was (hij was een perfectionist die alles tot in het detail goed wilde hebben) zal hij ongetwijfelt des duivels zijn geweest.
De film is een klein beetje een allegaartje met de liedjes van Dietrich als prima vermaak (met name La Vie En Rose) en voelt vaak een beetje kluchtig aan. De cameo is schitterend. Goed.
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Die 'valse flashback' is toch een prima film-truc?
Verder niet heel verheffend hoor, naar het einde toe wordt het wat leuker maar er zitten weinig spectaculaire scenes in (dit geldt ook voor de apotheose). Paar grappige typetjes, een enkel spannend moment, maar niet bepaald behorend tot het beste van de meester.
2,5*.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5409 stemmen
Als dit een mindere Hitchcock is (want in vergelijking is dat ook eigenlijkk zo), kun je nagaan hoe goed de rest is. In de eerste 15 minuten is er al meer gebeurd dan in veel andere films gedurende de hele speelduur. Daarna is het moordonderzoek wel aardig, maar inderdaad wat minder briljant dan veel ander werk uit de jaren '50 van hem. Er zitten sterke scenes in, zoals altijd bij Hitchcock blijf je geboeid kijken en er zitten best weer mooie shots in. De plottwist is aan de ene kant een beetje een konijn uit de hoge hoed. Aan de andere kant vond ik het wel grappig gevonden dat je als kijker niet (net zo min als de politie), zomaar alles als waarheid aan kan nemen. Dikke 3,5 sterren. op naar de 50 ste van Hitchchock.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Gemiddelde Hitchcock die nooit echt spannend wordt, maar wel onderhoudend genoeg blijft voor een voldoende.
3*
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Gemiddelde Hitchcock is een goede omschrijving. Hij heeft best een hoop van deze films gemaakt. Vrij luchtig, beetje spannend. Het script hangt een beetje door eerder genoemde trucjes aan elkaar en het is aangenaam, maar nergens (op Marlene Dietrich na, waarvoor ik een zwak heb geloof ik) blinkt de film echt uit.
3.0*
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Hitch maakt het deze keer wel heel erg bont met die valse flashback waaruit blijkt dat de hele premisse van de film op een leugen gebaseerd is. Toch bleek het te werken voor mij. Het personage Jonathan Cooper maakt van meet af aan al een onoprechte indruk, waardoor het onbetrouwbare verteller perspectief toch niet helemaal uit de lucht moet komen vallen. Bovendien is het openen van het toneelgordijn aan het begin waarschuwing genoeg dat we de film niet té au sérieux moeten nemen.
Verder ligt de nadruk weer erg op Britse koddigheid met enkele personages die voor Hitch wellicht uit het leven gegrepen waren: zo is er de oude viezerik (die zelfs veel uiterlijke gelijkenissen vertoont met the master himself) die zich opdringt bij een jong meisje en natuurlijk de tuttige moeder. Altijd een onmisbaar personage bij Hitchcock. Toch is er tussen alle luchtigheid nog wel plaats voor wat suspense. De slotscène bv. is akelig en bijzonder effectief in beeld gebracht.
Ook het acteerwerk is bovengemiddeld. Dietrich is natuurlijk een echte diva, maar een nogal eendimensionaal personage dat qua invulling erg aansluit bij onze verwachtingen. Wyman is daarin veel dubbelzinniger. Ik kan begrijpen dat sommige haar nogal een 'grijze mus' vinden, maar tegelijkertijd speelt ze ook een beetje met dat imago: "You don't look like an actress." stelt haar love interest. "I don't ??? Oh.. I thought I did.." Teleurstelling alom!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Toch leuk om zo af en toe weer een Hitchcock te ontdekken en op deze manier langzaam maar zeker zijn complete oeuvre af te werken.
Ik had verwacht de betere Hitchcocks wel gezien te hebben, maar deze Stage Fright mag er best zijn. Het grootste twistpunt hier, is ongetwijfeld de valse flash-back, waarop Hitchcock bij sommigen het een beetje verpest hier. Ik vond het juist erg sterk gevonden en het maakte de film voor mij net dat beetje beter en spannender, dan zonder dat trucje.
Er zitten een paar leuke momenten in en het is redelijk spannend. De acteurs doen het naar behoren en vooral de dames Wyman en Dietrich zijn erg sterk. Het mist hier en daar net dat beetje om tot de echte toppers te behoren, maar bovengemiddeld en erg vermakelijk is Stage Fright absoluut. Ook altijd leuk, om Hitchcock te spotten in een cameo, die hij in veel van zijn films heeft.
3,5*
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Schijnbaar was het in de jaren'50 een ongeschreven regel dat je bij een flashback de waarheid laat zien. Alfred Hitchcock brak met deze regel door hier vooral van af te wijken. Dit leverde hem veel commentaar op, van zowel critici als het publiek. Gelukkig voor hem is de standaard verlegd en wordt een dergelijk dwaalspoor nu wel gewaardeerd. De Master of Suspense was zijn tijd weer eens ver vooruit.
Eve Gill (Jane Wyman), studente aan de toneelacademie, wordt meegesleept in een drama heftiger en spannender dan ze ooit op het toneel zal meemaken, als haar goede vriend Johnny Cooper (Richard Todd) haar vraagt hem te helpen vluchten voor de politie. Hij wordt gezocht in een moordzaak. Het slachtoffer is de echtgenoot van toneeldiva Charlotte Inwood (Marlene Dietrich) Hierna gaat Eve Gill als een echte Jessica Fletcher opzoek naar de moordenaar.
Zoals je van Hitchcock mag verwachten haalt hij het best naar boven in al zijn acteurs en zijn ook de kleurrijke karakters in de kleinere rollen aanwezig. Ondanks dat vele Marlene Dietrich prijzen kon ik haar niet goed waarderen. Jammerlijk ook dat er door haar een liedje in beeld moet worden gezongen. Echter dat neemt niet weg dat de film vakkundig gemaakt, dat er erg goed wordt geacteerd en behoorlijk onderhoudend is. Een bovengemiddelde goede mysterie-film waar duidelijk de hand van de meester van Suspense is in te herkennen.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Een actrice moet een vriend helpen die verdacht wordt van moord omdat hij de jurk van een diva moest ophalen toen deze zojuist haar man had vermoord. De actrice en haar vader moeten alle middelen aangrijpen om de schuld van de diva te bewijzen.
Jane Wyman speelt de hoofdrol voor de film, maar de meeste aandacht zal destijds naar de van oorsprong Duitse-entertainer Marlene Dietrich zijn gegaan, die hier als een soort Arnold Schwarzenegger acteert. De leukste acteurs vond ik echter de typisch Britse Michael Wilding en Alastair Sim.
Het verhaal heeft niet veel om het lijf en bevat alle elementen die Hitchcock zo heerlijk vind: valse beschuldigingen, vluchten voor de lange arm der wet, misleiding en een dikke dosis suspense. Cinematografisch was alles in orde, wat ook wel te verwachten valt van Hitchcock. Maar echt heel indrukwekkend werd het in dit geval nergens. Wat dat betreft was dit slechts een vingeroefening voor Strangers on a Train.
Vermakelijke Thriller, maar ver nogal gemiddeld.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
“I HATE rain at funerals.”
Aardige Hitchcock film. Stage Fright zit als verhaal degelijk in elkaar, en de acteurs zijn ook goed op dreef (vooral Marlene Dietrich heeft er zin in). Hitchcock weet alleen de spanning niet helemaal vast te houden, en vooral in het middengedeelte wordt het wat langdradig. De twist op het laatst is aardig, maar een film over moord, twee verdachten, wat muzieknummers en romantiek moet toch enerverender zijn dan het nu is.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10190 stemmen
Goeie film waarin een actrice een man helpt die van moord verdacht wordt. Het plot en de personages zijn wat geforceerd, maar het levert wel een aantal prima opgebouwde scenes op. Jane Wyman doet goed in een soort van dubbelrol die de film vermakelijk maakt. De zang-scene van Marlene Dietrich doet wat obligaat aan en had beter achterwege kunnen blijven.
Don Homer
-
- 437 berichten
- 1297 stemmen
You can stand just so much of detectives! After all, they are only policemen with smaller feet!
Middelmatige mystery van Hitchcock waarin Eve (Jane Wyman) haar vriend Jonathan (Richard Todd) uit de handen van de politie probeert te krijgen nadat de man van Charlotte (Marlene Ditrich) is vermoord. Intussen lijkt Charlotte ondanks mogelijke betrokkenheid bij de moord gewoon haar glamoureuze leven voort te zetten alsof er niets gebeurd is.
Stage fright (1950) was tot Frenzy (1972) de laatste film van Hitch in Londen. Hitch noemt deze film een belangrijk onderzoek naar het acteervak. Vandaar ook de naam denk ik. Er wordt bovendien veel gelogen in de film, verhalen worden verzonnen en Marlene Ditrich zet een sterke façade neer (dit masker wordt echter helaas niet afgedaan).
Zelf heeft Hitchcock weer een leuke cameo als een verbaasde voorbijganger. Achter de schermen worstelde hij met Jane Wyman die zich tegen de wil van Hitchcock voor bepaalde scènes toch mooier maakte omdat ze zo onder de indruk was van Ditrichs glamoureuze uitstraling. Laatstgenoemde deelde later nog een sneer uit naar Wyman: "[...]She looks too much like a victim to play a heroine, and God knows she couldn't play a woman of mystery, that was my part. Miss Wyman looks like a mystery nobody has bothered to solve." (IMDb trivia). Voor mij lijkt het erop dat deze grote Hollywood ster ook wel erg zichzelf speelde in deze film. Ook achter de schermen werd ze als een diva behandeld door Hitch.
Ditrich uitgezonderd waren de acteurs niet erg bijzonder. De bijrol voor Herman van Veen (als vader van Eve) was dat wel!
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De mening zijn sterk verdeeld over dit zonderlinge, maar vermakelijke Hitchcockmysterie. Hitchcock erkende dat de gelogen flashback aan het begin van de film zijn grootste fout was sinds de explosie in Sabotage (1936), maar het past in een verhaal dat bol staat van leugens en bedrog. Jane Wyman, die kort hiervoor een Oscar had gewonnen voor Johnny Belinda, kan prima uit de voeten met haar luchtige rol als de actrice die zich voordoet als een dienstmeisje en zo het vertrouwen weet te winnen van de glamoureuze nachtclubzangeres Charlotte Inwood [Marlene Dietrich] in de hoop bewijs te vinden waaruit blijkt dat zij en niet hoofdverdachten Jonathan Cooper [Richard Todd] verantwoordelijk is voor een moord. Dit is geen traditionele Hitchcockthriller - de aanwezigheid van Alastair Sim en Joyce "Lovely Ducks" Grenfell benadrukt de komische kant - en het scenario is onevenwichtig qua toon, maar wie al met al is dit toch zeer vermakelijk.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Hoe verder het vorderde hoe beter het werd. En op het einde, met de belichte ogen van twee personages in een erg gespannen dialoog, komt het genie Hitchcock helemaal naar boven. Ik moet zeggen dat de plotconstructie ook heel effectief werkte. Een zekere Cooper biecht aan een vriendin, Eve, op dat zijn minnares, een populaire zangeres, (Dietrich) haar man heeft vermoord. Dit wordt in een flashback verteld. Hij duikt onder, maar het verliefde behulpzame meisje (die acteerlessen volgt.. niet onbelangrijk!) doet zelf onderzoek naar wat er is gebeurd om te helpen en neemt de plaats in van de dienstmeid om te luistervinken. Intussen leert ze ook een detective kennen die haar nog goed van pas zou kunnen komen.
Stage Fright vangt wat traag aan zoals in heel wat Hitchcock films, nodig om alle pionnen op hun plaats te zetten. De schattige maar ook naieve acteerstudente, de charmante detective, de narcistische diva, de opgejaagde vriend, de snuggere vader... Het zijn personages die deze zwartwit-film van de nodige kleur voorzien. Zeker niet de beste Hitchcock naar "suspense" toe maar zit gewiekst genoeg in elkaar om er een remake in te zien. Tussen 3 en 3,5*
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Een werkje dat wat in de vergetelheid geraakt is in het imposante oeuvre van Hitchcock. Het zal er geen deugd aan gedaan hebben dat Hitchcock er zich in latere jaren negatief over uitliet. Volgens hem bevat de film zijn ‘2e grootste fout uit zijn carrière’ met de valse flash-back. Ik heb daar zelf geen last van gehad, aangezien je het toch ook kan zien als een brouwsel van een doorgeslagen geest. Denk ook niet dat men hier vandaag de dag moeite mee zou hebben in nieuwe films maar in die tijd was het nog wat meer not done.
Stage Fright is in feite een terugblik op de Engelse periode van Hitch. Het speelt zich af in Londen en er doet een keur aan (in die tijd) bekende Britse acteurs mee. Brits flegma en humor zijn nooit ver weg waardoor het amusant genoeg is. Vanaf de opening credits tot het einde wordt er gespeeld met de conventies van realiteit en theater die voortdurend in elkaar overvloeien. Ik kan niet zeggen dat het een echt spannende film is, maar de scène op het einde in de koets met Jane Wyman en Richard Todd maakt dat helemaal goed. Voor mij één van de beste scènes die Hitch ooit gemaakt heeft.
En dan is er natuurlijk nog de aanwezigheid van diva Marlene Dietrich. Ze zingt hier ‘Laziest Gal in Town’ van Cole Porter wat ze ook nadien nog live tijdens concerten zou blijven brengen. Zij wist perfect hoe ze op haar best in beeld moest worden gebracht, mocht eigen kledij en accessoires kiezen van Hitch. Haar werd dus wat meer toegestaan dan de gemiddelde acteur.
Het zorgt voor een genietbare mix van noir en Brits flegma met een diva als bonus. Deze film heb ik herzien in afspraak met een collega om alle Hitchcocks te gaan (her)bekijken.
hitchcock challenge # 4
Het laatste nieuws
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
Bekijk ook
Strangers on a Train
Thriller / Film noir, 1951
224 reacties
Dial M for Murder
Misdaad / Thriller, 1954
283 reacties
Rebecca
Mystery / Romantiek, 1940
141 reacties
In This Our Life
Drama, 1942
8 reacties
Kind Hearts and Coronets
Komedie / Misdaad, 1949
48 reacties
Scarlet Street
Film noir / Drama, 1945
64 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandvals beschuldigdgebaseerd op boekminnaarhulp in de huishoudingpopbuitenechtelijke affaireimpersonationlondon theater districtstage performance accused of murdershooting gallery stage actress
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.