Foreign Correspondent (1940)

Alternatieve titel: Onze Correspondent Meldt...

Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Joel McCrea, George Sanders en Laraine Day

Johnny Jones is een journalist voor een New Yorkse krant. Zijn editor stuurt hem naar Europa aangezien hij niet tevreden is met zijn werk. Jones' eerste opdracht is om onderzoek te gaan doen naar een geheim verdrag tussen twee Europese landen.

avatar van wwelover
Opnieuw een vermakelijke film van Hitchcock, geen meesterwerk maar wel op en top vermakelijk. Het verhaal is leuk bedacht en spannend. Maar legt het toch af bij andere toppers van Hitchcock. Er zitten wel een paar hele sterke stukken in de film. Bijvoorbeeld de achtervolging scene was erg leuk. Wel wat lelijk, maar dat is gezien de tijd niet zo raar. Ook erg grappig om te zien hoe ze Amerikanen hebben gebruikt voor de rollen van Nederlanders. Af en toe leek het wel of ze Fries spraken ipv Nederlands, en vaak ook wat Duits. Maar ik hoorde wel een paar vloeiende zinnen met een grappig accent.

Cast is niks op aan te merken. En ook de muziek is erg goed.

avatar van wibro
Deze film moet het voor mij toch vooral hebben van de scènes die zich zogenaamd in Nederland afspeelden. Hoewel die nepdecors van het Hollandse landschap met die molens voor mij toch wel heel erg komisch overkwamen, hadden de scènes in die molen en in Amsterdam voor mij toch wel een hoge amusementswaarde. De scène van de aanslag in de regen waarbij de dader tussen een zee van paraplu's ontsnapte vond ik de beste in deze film. Voor de rest deed de film mij weinig. Het einde vond ik zelfs gewoon zwak. Maar goed, deze film was natuurlijk ook met propagandadoeleinden, zoals zo veel films in die tijd, gemaakt. De oorlog in Europa was net uitgebroken.
We zullen het einde daarom maar voor lief nemen.

3,5* na herziening.

avatar van Spetie
Aardige Hitchcock, maar geen topper, daarvoor is het vaak te slordig en soms ook te ongeloofwaardig. Toch scoort ook deze film toch wel redelijk makkelijk een voldoende, omdat het allemaal erg vermakelijk is om naar te kijken. Grappig is ook het feit dat de film zich grotendeels in Holland afspeelt, met natuurlijk bijpassende molens, waar zich trouwens een leuke scene in afspeelt.

De film heeft ook genoeg vaart en een paar mooie scene's die hieronder allemaal al genoemd zijn. Persoonlijk vond ik het vliegtuig dat neerstort wel knap gemaakt. Voldoende dus voor deze film.

avatar van simonvinkie
Mijn 20e Hitchcock! Zeker niet zijn beste, maar ook niet zijn minste film. Ik vond het over het algemeen wel aardig allemaal. Lifeboat is een Hitchcock die ik nog moet zien, maar het lijkt me vrij logisch dat Hitchcock aan het eind van dat (neerstortings) stukje moet hebben gedacht... Heey, over dit thema kan ik best een film maken.

En zo ja, dan was dat terecht want dat stukje was toch wel erg sterk. Verder was het allemaal best aardig. Zoals zo´n beetje iedereen al zegt was het eerste half uur het beste. Dat gedoe in Nederland was wel geinig, al waren de ´´nederlandse´´ mensen onverstaanbaar. Maar goed, het was wel grappig. Tweede uur werd de film minder (al was dat neerstortingsgedoe dus wel erg goed.

Joel McCrea is een prima acteur die hier ook goed op zijn plaats is. Niet alle acteurs waren even overtuigend trouwens. Laraine Day bijvoorbeeld, mede door haar vond ik de romance tussen haar en Joel McCrea wat geforceerd. Verder was dit dus best een aardige en vermakelijke Hitchcock. Al denk ik niet dat de film me heel lang zal bijblijven.

avatar van 606
Veel is hier al over gezegd leuke film met het Nederlandse gedeelde wat het bij mij goed deed.
Niet alles was zuiver gesproken maar 1 man sprak goed Nederlands in de molen.
Rest het einde de crash was ook zeer goed gedaan.
acteurs waren ook prima in hun rol.

3,5 ster

avatar van kuk
kuk
Met name het hoge humoristische gehalte viel mij op, niet eerder zo aanwezig gezien in een Hitchcock. Het verhaal is niet over de gehele linie even interessant, maar sommige uiterst kundige situaties maken het geheel toch weer geschikt voor een smakelijk avondje vermaak.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film van Hitchcock, met ietwat warrig verhaal, want die geheime clausule bleef maar vaag- een mcguffin zullen we maar zeggen. Leuke scenes in Nederland (al begreep ik geen snars van wat dat 'Nederlandse' meisje vertelde aan de agenten), Londen en een spectaculaire scene in het vliegtuig, en een nogal sentimenteel en patriottisch slot, al is Hitchcock dan een Brit. Acteurs waren niet geweldig, en sommige dialogen ongeloofwaardig- de uit de lucht vallende liefdesverklaring en huwelijksplannen werkten eerder op de lachspieren, maar Sanders is goed op dreef als de man met de aparte, maar werkelijk bestaande naam ffolliott.

avatar van dutchtuga
Vermakelijke Hitchcock en dat is vooral te danken aan een handvol sterke individuele scenes. Zo is de scene met de paraplu's van hoog niveau en zo ook de scene in de molen en vooral de vliegtuigcrash. In zijn geheel vond ik Foreign Correspondent vooral tegen het einde wat rommelig worden en inkakken.

avatar van Vinokourov
Onderhoudende avonturenthriller van Hitchcock! Niet de allerbeste, vond het spionage-plot uiteindelijk wat gekunsteld, maar sommige scenes waren prima. Vooral het gedeelte in Nederland is leuk om te zien. Al was het 'Nederlands' van de locals niet echt goed te volgen. Beetje vreemd, maar goed .

avatar van missl
Wat een warrig verhaal van Alfred Hitchcock, dat doet afbreuk aan de film. Het is niet slecht, maar wel 1 van de minder goede die ik van Alfred Hitchcock heb gezien.

Ik moest wel lachen om die mensen in Nederland, leuk taaltje.

avatar van royals
Meesterlijk film zoals zoveel films van Hitchcock.

Uitstekende film waarin een Amerikaanse correspondent naar Londen wordt gestuurd om verslag te doen van de uitbrekende oorlog. Destijds natuurlijk een bijzonder actuele film. 75 jaar na dato nog een prima verhaal en ook zeker nog onderhoudend. Uitstekend opgebouwde scenes zoals gewend van Alfred Hitchcock. Niet zijn meest bekende film, maar zeker wel de moeite waard. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van mrklm
"Woaar zijn ze naar toe khekaan?"
"Klaarblaaikelik ve-duwenen!"
"Ve-duwenen? Los vorwarts!"
Nederlanders zullen zich ongetwijfeld storen aan de abominabele uitspraak van het Nederlands. Vooral het meisje dat informatie 'vertaalt' is hilarisch. Toch is er ook nog wat fatsoenlijk Nederlands te horen in deze razendsnelle oorlogsfilm waarin reporter McCrae van het ene avontuur in het andere belandt. Vol visuele grapjes, bijvoorbeeld in de scène waarin Laraine Day een speech doet. Het verhaal zit bovendien goed in elkaar en met gerenommeerde karakteracteurs als Herbert Marshall, Edmund Gwenn en Harry Davenport is dit vrij sterk gecast. De imposante reconstructie van Amsterdam Centraal Station, het interieur van een molen waarin zich een sleutelscène afspeelt en zeker ook de finale in het vliegtuig tonen bovendien dat dit een zeer verzorgde productie is.
Misschien wel Hitchcocks meest vermakelijke film.

avatar van joolstein
De tweede film die Alfred Hitchcock maakte in Amerika en waarin hij laat zien dat hij zich als Engelsman duidelijk zorgen maakte over wat erin Europa gebeurde. De film heeft dan ook een propagandistische ondertoon die de Amerikanen er mede bewust van wil maken dat ze niet langer hun kop in het zand moesten steken. In de film zoekt de Amerikaanse misdaadjournalist Johnny Jones/Huntley Haverstock (Joel McCrea) de door de nazi's ontvoerde Nederlandse diplomaat Van Meer. Waarbij veel van de kracht van de film ligt bij de schitterende actiescènes. Voor ons Nederlanders is er nog meer te genieten aangezien veel van die actie plaats heeft in een weliswaar nagebouwde Amsterdamse binnenstad en typisch Hollandse polderweg met molens. De achtervolging op het plein in de Amsterdamse binnenstad waarbij Jones tussen de paraplu’s door de schutter moet zien te achtervolgen en de claustrofobische scène in de molen zijn de twee meest indrukwekkende scenes van de film. Ook het spectaculaire vliegtuigongeluk aan het einde van de film mocht er ook zeker wezen. Helaas waren er ook een paar minder goed uitgewerkte zaken, waarbij vooral de plotsklaps romance met Carol Fisher (Laraine Day) de meest opvallende was.

avatar van Filmkriebel
Behoorlijke production values voor een film uit 1940. Een heel ander soort Hitchcock, meer een avonturenfilm dan een thriller/misdaad, met ook wat humor ertussen. Een Amerikaanse reporter raakt betrokken in een politiek complot. Aan de scènes in het Nederlandse molenlandschap en de vliegtuigcrash zie je dat Hitchcock toch een ongelooflijke visie had want die zien er totaal niet zo knullig uit, gezien de technische beperkingen uit die tijd. Veel beweging en actie in de film, ook alweer geen evidentie. Maar wat me nog het meest zal bijblijven is die sfeer van net voor het uitbarsten van WO II. De onheilspellende toon in de film laat voelen dat de oorlogsdreiging al eventjes in het collectief moet gezeten hebben. Een goede van Hitchcock die ten onrechte vaak vergeten wordt.

avatar van IH88
“Foreign correspondent! I could get more news out of Europe looking in a crystal ball.”

Prima film weer van Hitchcock. Spionage, intrige, spanning, moord, een romantisch subplot etc. Alles zit er weer in. Het verhaal is wat rommelig en de film is veel te lang, maar Hitchcock weet wel weer een avontuurlijke sfeer te creëren met een aantal spannende en knap gemaakte scenes. Vooral het laatste gedeelte in het vliegtuig is vakmanschap. De acteurs zijn ook allemaal goed op dreef, en voor het grootste gedeelte blijft Foreign Correspondent boeiend om naar te kijken.