Blackmail (1929)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Anny Ondra, Sara Allgood en Charles Paton

Alice White, de vriendin van Frank Webber, wordt door een kunstenaar uitgenodigd om zijn atelier te bezichtigen. De man probeert Alice te verkrachten, waarop zij hem vermoordt. Een misdadiger ziet de moord en besluit haar te chanteren.

neo (crew)
Het leuke is dat de film begint als een zwijgende, maar toch ineens met echte dialogen. Het begint met wat gepraat wat middelmatig verstaanbaar is tot gewoon normaal. Hitchcock maakte de stap naar geluidsfilm ergens tijdens het maken van de film en dat is zeer duidelijk merkbaar. Herkenbaar zijn stijlmiddelen die hij later zou gebruiken en verhaal overeenkomstigheden met bv Vertigo en The Wrong Man. En dit alles eindigt met een lach, wat ik dan zelf ook als een erg leuke, cynische vondst beschouw. 3.5 sterren

Wat een onderschat meesterwerkje! Echt wel een van Hitch' betere films. Geweldige sfeervolle scenes en een ontzettend hoog tempo. Sommige shots zijn regelrecht grensverleggend. Geweldig, kan mee met het beste werk van Hitchcock. 4 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stijlvol.

Het verhaaltje echter heeft iets minder om het lijf. Ook de switch van silent naar talkie is duidelijk te merken, desondanks is het een vermakelijk en onderhoudend filmpje. Toch vond ik het hele afpers-gedeelte in de winkel iets minder, en het einde nogal flauwtjes en makkelijk.

Leuke vingeroefening en uitstekend camerawerk, maar niet veel meer dan dat.

Erg grappige cameo van de meester zelf trouwens.

Redelijk.

avatar van wibro
Films van Hitchcock krijgen van mij de laatste tijd bij herziening doorgaans niet meer de hoge waardering als toen ik ze voor de eerste keer zag. Deze film "Blackmail" vormt daarentegen een mooie uitzondering. Ik vond dit een prachtige sfeervolle thriller waarin veel van Hitchcock's vaste thema's aan de orde kwamen die hem later de bijnaam "the master of suspense" zou opleveren. Zie o.a. de scènes van de moord en het keukenmes"
Wat deze film voor mij zo adembenemend mooi maakt is de sensuele verschijning van het personage Alice, uitstekend vertolkt door Anny Ondra. Haar onschuldige blikken spraken voor mij boekdelen. Ik was daarom ook zeer blij met het happy end voor Alice die voor mij al van begin af aan mijn sympathie opwekte.
Bijzonder in deze film - het is al eerder vermeld - is de overgang van zwijgende naar sprekende film, zodat "Blackmail" ook te boek staat als de eerste Engelse sprekende film.
btw De dvd die ook Hitchcock's film "Murder" bevatte voor slechts € 2,50 gekocht bij de FRS. Voor niks eigenlijk.

Waardering; 4,5* na herziening.

avatar van simonvinkie
Ik ging het idee in dat dit gewoon een stomme film was, aangezien de film uit 1929 kwam. De film begon ook ''stom'', maar na een minuut of tien kwam de omschakeling. Om die reden is dit best een interresante film om te zien. Jammer dat het gewoon allemaal matig was. Gelukkig duurt de film vrij kort, want ik vond het grotendeels gewoon saai. Het verhaaltje ken ik inmiddels ook wel en de mimiek van de acteurs wat inderdaad wat overdreven. Alhoewel dat normaal was voor dit tijd. Visueel zitten er wel wat aardig vondsten in, zo kan ik me het trap - op - loop - shot erg goed herinneren. Maar verder vond ik het dus matig. Wel een grappige cameo van Hitchcock trouwens. 1,5*

avatar van otherfool
Prima film van Hitchcock, ik zag de (meer gebruikelijke) versie met geluid (de stomme is voor de liefhebber ook nog wel op de joetoep te koekeloeren). Een paar knappe scenes (sowieso de (aanleiding tot de) moord) en behoorlijk spannende verwikkelingen rond de chantage. Het einde is wat plotsklaps al is de laatste shot met het schilderij wel weer sterk.

3,5*.

avatar van chevy93
Hitchcock #20.

Eén van de eerste films waarin gepraat werd (“talkies”). Oorspronkelijk ook bedoeld als silent movie, maar halverwege besloten ze het toch met geluid te doen. Voor de bioscopen die dat nog niet hadden, werd er wel een silent versie uitgegeven (zou deze nog te krijgen zijn?).

Enfin, de overgang van silent naar geluid voelt als een overgang in zijn carrière. Alsof hij z’n beginperiode van zich afgooit en een nieuwe start begint. En dat doet hij met een ouderwets goede thriller. Veel gericht op het narratieve en door de aard van het verhaal kakt de film nergens in. Degelijk acteerwerk, waarbij ik vooral de scène na de steekpartij erg sterk geacteerd vond. Nergens voelt de film oubollig of gedateerd aan. Typisch Hitchcock: veel sympathie voor de moordenaar en een bevredig einde die, als je er over nadenkt, eigenlijk helemaal niet bevredigend aan zou moeten voelen. Nee, erg goede film!

avatar van Vinokourov
Vroeg filmpje van Hitchcock. Het heeft een redelijk standaard maar wel okee plotje: de heldin van het verhaal vermoordt haar belaagster en wordt gechanteerd. Af en toe vond ik het wel wat onnodig traag in het verloop van scenes. Dat moet dan voor spanning zorgen, maar vond het eigenlijk irritant. Dat soort dingen ben ik niet gewend van Hitchcock, hij hanteert meestal een razend tempo in zijn films.

avatar van Spetie
Leuke vroege Hitchcock met een sterk verhaal, waarin op sommige momenten de klasse van hem al om de hoek komt kijken.

Er blijken hiervan twee verschillende versies te bestaan, een silent en een talkie. Ik heb de talkie gekeken, maar de eerste tien minuten dacht ik even dat ik me vergist had, omdat dat nog stom is. Daarna gaat de film pas over naar een talkie, wat ik op zich wel grappig gedaan vond. Ik vond het best een aardige thriller. Vooral de sfeer, die Hitchcock altijd voor elkaar heeft in zijn betere films, is hier ook goed aanwezig.

De hoofdrolspeelster is een erg charmante en aandoenlijke vrouw. Hoewel de afloop niet echt moeilijk te raden is, vond ik de weg ernaar toe best leuk. Een paar leuke trucjes met de camera, maar ook een goede uitwerking van een leuk verhaal. Het acteerwerk is overigens niet altijd even sterk, maar dat zal mede komen, omdat dit voor de acteurs hun eerste talkie was. Leuk einde ook en fijn om na zoveel Hitchcocks er toch nog eentje te ontdekken, die bovengemiddeld goed is.

avatar van mjk87
Na een paar stille films is het echt een genot ineens geluid te horen. En het viel me alleszins mee hoe men acteerde, maar alles is naturel als je het vergelijkt met die faces uit het stomme tijdperk. Dit is verder een vrij apart filmpje. Vermakelijk in het begin, iets minder tegen het eind (een echte climax wil niet echt komen, eens de spanning kan beginnen is de film afgelopen) en technisch soms erg rommelig. Dan weer geluid, dan weer niet, en altijd merkbaar. Maar er gaat sowieso ten eerste een bepaalde charme van uit en ten tweede stoort het niet. Ook de vele ideeën die Hitch weer had zijn sterk (die moordscène is prachtig). Daarnaast heb je soms het idee dat hij ook maar wat aan het spelen en uitproberen was en dat maar in de film heeft gelaten (een langsmarcherende groep wachten vrij luid ineens). Fris, prima gespeeld ook maar echt goed niet te noemen. 3,5*.