Olympia 1. Teil - Fest der Völker (1938)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Leni Riefenstahl
met Jesse Owens, Philip Edwards en Adolf Hitler

In deze documentaire staan de Olympische Spelen van Berlijn in 1936 centraal. De film diende als propaganda-materiaal voor de Nazi's. De spelen in Berlijn worden op dezelfde hoogte geplaatst als de klassieke Griekse spelen. Ook zijn er enkele Nederlandse atleten te zien in de docu.

avatar van otherfool
Dit eerste deel van Olympia heeft, een paar momentjes uitgezonderd, met Nazi-propaganda weinig te maken. Feitelijk een opsomming van de medaillewinnaars, met mooie slowmo beelden en een breed lachende Owens.

3*.

5 sterren vanwege de prestatie om een dergelijke film met zoveel camerastandpunten te kunnen filmen in 1938 en dan zéker onder bewind van de Nazi's. Wij hebben als mensen toch al heel wat meegemaakt, he...

klute89
Zowel deel 1 als deel 2 zou toch wel eens willen zien. Ik ben wel nieuwsgierig.

avatar van wibro
De opening is schitterend, maar zo gauw men begint met het verslag van de atletiek onderdelen wordt het erg saai. Wel interessant is het commentaar op de 800 meter loop, waarin de verslaggever een stukje nazi-ideologie laat horen dat er niet om liegt;
"2 zwarte lopers tegen 6 lopers van het blanke ras".
Toch maar mooi dat die Jesse Owens het blanke ras een mooi lesje in hardlopen heeft gegeven door 4 gouden medailles te winnen. Hitler zou hem zelfs geweigerd hebben een handdruk te geven.
Vier jaar later zouden de volkeren elkaar weer opnieuw ontmoeten. Alleen werd het toen geen "Fest de Völker", maar een "Krieg der Völker".

Samen met deel 2 "de" propaganda film voor de naz's, waarin de nadruk wordt gelegd op de lichamelijke schoonheid van de blanke (germaanse) sporters. Op den duur wordt het toch allemaal wat saai. Ik heb versies van 116 en 92 minuten gezien.

avatar van Spetie
Leuk om een keer te zien, maar als je niet veel met de Olympische Spelen hebt, stelt het allemaal niet zoveel voor.

Ik vond het wel interessant, al wordt het op den duur een beetje eentonig. De Nazi ondertoon is op momenten duidelijk aanwezig en de nadruk ligt hier ook duidelijk op de atletiekonderdelen. De marathon, het polstokhoogspringen en de wesdstrijden met Jesse Owens waren voor mij de hoogtepunten van deze documentaire.

En stiekem was het best leuk als er weer eens geen Duitser op het podium stond bij een onderdeel. Deel twee gaat binnenkort ook nog wel aan de beurt komen.

JvB Lucas
Heb wat van Leni Riefenstahl geleend gekregen. Ben zeer benieuwd.

En ik maar denken dat ze al tien jaar dood is.

mister blonde schreef:
En ik maar denken dat ze al tien jaar dood is.

Bij deze de geniaalste opmerking op deze site die ik tot nu toe heb mogen meemaken. Hoewel ik mijn bericht wel inderdaad in de verkeerde context had geplaatst.

Olympia 1. Teil - Fest der Völker

De film mag dan inderdaad voor een groot deel Nazi propaganda zijn, Leni Riefenstahl weet briljant om te gaan met cinematografie. De schitterende opening van hoe het vuur door alle landen wordt overgeplaatst totdat ze in de arena komen in Berlijn. Fantastisch geschoten. En voor de rest bestaat deze documentaire uit mooie hoge opnames waardoor alles ook heel erg groots in beeld wordt gebracht. Een beetje storend waren de overduidelijke nationaalsocialistische invloeden die overduidelijk in de film zitten. Maar dat laat niet weg dat dit een briljant geschoten documentaire is. De Olympische Spelen blijven sowieso ook altijd erg indrukwekkend naar te kijken, maar dit was ook heel erg bijzonder.

avatar van Darbie
Leni Riefenstahl ( goed of fout) is wel de eerste regisseur geweest die ruime tijd nam voor camerastandpunten, en die dat goed bekeken en ingeleefd hebbende, juist niet vanuit het "vlakke perspectief" filmde (wat tot dan gebeurde omdat niemand beter wist) maar vanuit de diverse verschillende invalshoeken die nu nog geldig zijn in de gehele cinematografie !!

Darbie schreef:

Alhoewel ik het wel met je eens ben dat Riefenstahl één van de eerdere regisseuse's was die ruime tijd nam achter de camera is wat je zegt niet helemaal waar. De legendarische Amerikaanse filmmaker D.W. Griffith zie ik als de eerste filmmaker die veel experimenteerde met camerastandpunten. Griffith's genialiteit (ik noem maar een voorbeeld): in de film Orphans of the Storm gebruikt hij verschillende monochrome filters met verschillende kleuren om de tragiek van het verhaal te benadrukken.

avatar van Darbie
Okee JvB Lucas.........dan is Leni Riefenstahl niet de eerste, maar wel één van de eerste geweest.

En dat vind ik ook niet onverdienstelijk.

avatar van RuudC
Om sterren te verstrekken omdat iemand decennia geleden met betere camerastandpunten aankwam, gaat me wel erg ver hoor. Dat is in mijn ogen net zoiets als iemand een standbeeld geven, omdat hij/zij de eerste is die soep met een lepel eet ipv met een vork. Dat gevoel heb ik nou met Olympia. Wat ik hier zie is een voor de jaren dertig keurige documentaire over de olympische spelen van 1936. Eentje duidelijk in opdracht van de nazi's en dat is niet zozeer vanwege alle atleten. (die zou je in elke film over de spelen zien, duh), maar wel vanwege de verwijzingen naar de klassieke oudheid. De intro, met daarin Griekse ruïnes, is een duidelijke verwijzing naar waar de olympische spelen vandaan komen, maar daarna doet Riefenstahl duidelijk haar best om van Berlijn een klassieke stad te maken. Daarin zie je de hand van Goebbels. Eerlijk gezegd vind ik dit verreweg het interessantste deel van de documentaire: het verlangen van de nazi's om een nieuw Romeins RIjk te stichten. Je ziet het terug in de bouwwerken, de trompetters, de marcherende mensen met vaandels en een breed lachende Hitler als nieuwe Augustus. De sportprestaties vind ik net zo saai zoals ze tegenwoordig op tv laten zien. Ach, ik ben ook geen sportfanaat. Ook Olympia vind ik enkel op historisch vlak nog enigszins interessant en dus als geheel vrij saai.

avatar van Darbie
Nou .....degene die voor het eerst soep met met een lepel at i.p.v. met een vork mag van mij best een standbeeld krijgen.

avatar van wihu61
Nu moéten we dit (van de NPO) natuurlijk allemaal een foute film vinden, maar dat heb ik niet kunnen constateren. Racistisch commentaar heb ik niet gehoord, en het was ook geen nazi-verheerlijking. Het brengen van de Duitse groet was blijkbaar door veel landen geaccepteerd en kon toen ook nog niet met het voor ons bekende vervolg in verband worden gebracht. Als deze film in Frankrijk of Engeland was gemaakt, hadden we overigens dezelfde stijl en "foute toon" gekregen: nationalistisch denken (nu, zéker in Duitsland: foei, mag niet!) was toen heel gewoon.
Veel aandacht voor de sport en waardering voor de prestaties van alle atleten toen (jawel, óók voor Jesse Owens), kundig en artistiek in beeld gebracht.