Peau d'Âne (1970)

Frankrijk
Familie / Fantasy

geregisseerd door Jacques Demy
met Catherine Deneuve, Jean Marais en Jacques Perrin

De koning heeft de overleden koningin beloofd alleen te hertrouwen met een even mooie vrouw en kan geen andere kandidate vinden dan zijn eigen dochter. De prinses vlucht in een ezelsvel en wordt in een ander rijk verliefd op de kroonprins.

avatar van Jordy
Jordy (admin)

FisherKing
nee zit niet in de alts

Jordy schreef:
dakje op de A mogen jullie er bij denken...

Is niet verplicht bij een hoofdletter.

Indien iemand dez film heeft en hem wil verkopen, zou je mij een mailtje kunnen sturen? (elixeryen@hotmail.com)
Ik zou er mijn mama graag mee plezieren.

avatar van Baggerman
Mooie Catherine Deneuve in deze film!

avatar van wendyvortex
In eerste instantie was ik erg blij: Deze film zomaar als zondagmiddagfilm op de Belg.
Jammer helaas dat er niet veel aan is.
Uw standaard TV-sprookje-filmvoer in de trant van Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Mijnheer.
Okay die decors dat ziet er allemaal wel leuk uit voor een kwartiertje, maar een meeslepend verhaal zit er niet in.
Misschien nog wat voor de allerkleinsten, maar ik twijfel of die dat zullen pikken.

avatar van Mug
Mug
Deneuve krijgt nog dagelijks post van die (aller)kleinsten (uit Frankrijk)...

Kitsch galore inclusief de welbekende liedjes die het oeuvre van Demy (ont?)sieren. Boordevol verwijzingen naar andere sprookjes (van hoofdzakelijk Perrault, zelfs naar die andere belangrijke Franse sprookjesverfilming van La Belle et la Bete door Cocteau) en Franse literatuur en proza. Peau d'Âne is dus wel iets andere koek dan de vele Oost-Duitse en Tsjechische sprookjesprodukties uit de jaren 60 en 70, om maar te zwijgen van wendy's referentie naar Kunt U Mij...

Extravagante kleding, flamboyante aankleding, zoete kleuren, en natuurlijk een oogstrelende Deneuve die destijds zelfs zonder prinsessenkleding een 'air de la princesse' uitstraalt.

Toch is wendy's kritiek terecht. Het meeslepende verhaal is niet aanwezig. Eigenlijk is Peau d'Âne Perraults kopie van z'n eigen Assepoester. Dan blijft Demy te lang hangen en dan weer vliegt hij met het snelheid van het licht door het verhaal. Die coherentie ontbreekt, terwiijl Demy wel iedere minuut weer iets geks of moois uit de hoge hoed weet te toveren. Zelfs helikopters....of Deneuve en haar prins die 'dronkenheid door alcohol' goedkeuren. Jaja, niets is te gek voor deze sprookjesvertelling. Curieus of dubieus? Leve de kitsch!

avatar van Metalfist
Leuk, weliswaar met incest getint, sprookje

Zondag geven ze, behalve als er weer idiote koers is, een film uit de oude doos op de zender Eén. Vaak varieert dit van films als dit tot Chaplin of Stewart. Normaal gezien ben ik niet meer zo te vinden voor dit soort verhalen maar omdat het met Deneuve is heb ik hem opgenomen en vandaag bekeken.

Wat direct bij Peau d'Âne in het oog springt zijn de mooie decors. Alles is tot in de puntjes getransformeerd tot een feeëriek koninkrijk met alles erop en eraan. Alles ziet er zeer mooi uit, net zoals het een verfilming van een sprookje beaamt maar was ik nu echt de enige die in het begin constant aan een sketch van Monty Python's Flying Circus moest denken? Ik weet de naam van de sketch niet maar het is een vrij lange met een koning die een gehele tijd op zo'n instrument als dat van de prinses zit te spelen. Soit, eigenlijk maakt dat voor deze film niet zo veel uit. Iets wat me na verloop van tijd opviel was dat Peau d'Âne nogal vrij veel wegheeft van Assepoester. Heel het basisconcept is hetzelfde en de gelijkenis tussen het glazen muiltje of de ring die maar aan één vinger past is natuurlijk snel gelegd. Het verbaasde me dan ook niets dat Charles Perrault, die het originele verhaal van Peau d'Âne op zijn naam heeft staan, ook de schrijver is van Assepoester. Toch voelt dit allemaal wat aan als een slap aftreksel en daar kan Demy maar bitter weinig aan veranderen. Hij doet nochtans een goede poging door zoveel mogelijk visuele pracht in de film te steken want, ik val wel in herhaling precies, alles ziet er echt werkelijk fantastisch uit. Geen enkel kunstje is te moeilijk voor Demy en hij slaagt er in om door allerlei filmische trucjes het tot een mooi resultaat te brengen (o.a. de binnenkomst van de fee door het dak). Hij wordt dan ook ontzettend goed bijgestaan door de vele zoete en felle kleuren.

Deneuve was, zoals ik hierboven al zei, de enige reden om de film te zien. Ik maakte daarstraks een topic aan, verschoot er trouwens van dat de Franse schone dat nog niet had, en ik had meteen weer zin om me te laten betoveren, een woordkeuze die ontzettend cliché aanvoelt in combinatie met deze film, door haar schoonheid. Hier is ze dan ook weer prachtig. Deneuve was ten tijde van de film al 27 jaar maar ziet er nog altijd maar begin twintig uit. Haar rol is nogal kitscherig en dit is zeker en vast niet één van mijn favoriete rollen waar ik ze in zie spelen, geef mij maar Belle de Jour, maar toch slaagt ze er in om alles met verve te vervullen. Jean Marais, ik herken hem nu pas van zijn rol in Visconti's meesterwerk 'Le Notti Bianche', past ook wonderwel in de film. Hij is vooral veel aanwezig in het begin van de film maar weet wel zijn stempel te drukken. De vele nummers doorheen heel de film hadden niet gehoeven voor mij. Hier en daar een nummer kan geen kwaad, de film doseerde dit 3/4 van de speeltijd ook goed, maar naar het einde toe was het teveel. Ik weet niet waarom maar er zijn maar een aantal films waar ik gezang kan verdragen, hoewel ik dan wel weer een zwak heb voor musicals...

Zonder Deneuve had ik dit niet opgezet. Qua plot voelt het allemaal wat aan als een aftreksel van Assepoester maar toch weet Demy mij de gehele speelduur te amuseren. Ik verveelde me geen moment en dat is vooral te wijten aan de visuele pracht die de film kenmerkt.

Romantisch sprookje dat m.i. vooral charmeert door de vele, mooie en kleurrijke scènes en weelderige en heel speciale klederdracht.
De acteurs vind ik best hun rol en ook de gezongen teksten zijn best aardig.

avatar van Friac
Dubbeltje op zijn kant, maar Peau d'Âne wordt nog gered dankzij zijn fantasierijke inborst, de mooie decors en het fraaie kleurenspel. Voorts vond ik de acteerprestaties - misschien mede "gesaboteerd" door de liedjes en de vaak knullige tekst - niet bijzonder sterk en sleepte het verhaal net iets te lang aan, met bovendien ook nog enkele onlogische elementen waarbij je als kijker toch even de wenkbrauwen fronst. De aanwezigheid van de liedjes was voor mij ook geen pluspunt: ze waren niet mooi of entertainend en kwamen vooral kneuterig over.

Toch heb ik de film dankzij zijn visuele aanpak en sprookjessfeer nog met plezier uitgekeken, daarom een zéér nipte 3,5*.

avatar van Noodless
Sluit me grotendeels aan bij de mening van Friac, behalve dat het voor mij naar het einde toe minder en minder plezierig werd. Het werd tijd dat de film gedaan was.
Maar de kleuren en de decors zijn magnifiek 6/10