Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil (2008)

Alternatieve titels: Go with Peace Jamil | Ma Salama Jamil

Denemarken
Drama / Actie

geregisseerd door Omar Shargawi
met Omar Shargawi, Dar Salim en Fouad Ghazali

Jamil staat midden in de cirkel, de gewelddadige vicieuze cirkel van wraak en vergelding. Hij weet dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen toekomst, voor zijn zoontje, voor zijn vrouw die twijfelt of hun toekomst wel samen is. Een Arabisch verhaal over eeuwenoude religieuze tegenstellingen, in een grote Deense stad.

Slotfilm voor mij gisteren en wat er in de andere 4 aan geweld ontbrak maakte deze film helemaal goed. Hard, confronterend en zeer indrukwekkend. Na 6 stemmen een 2.83 is wat laag, maar gezien het Arabisch, snelle beelden en een overdosis aan geweld is het misschien ook niet de meest toegankelijke film, maar ik heb er van genoten.

avatar van Verhoeven
Hoe kon ik ooit na [REC] binnen een tijdsbestek van anderhalf uur nog een meesterk zien Ik ging eigenlijk naar Vasermil een film afkomstig uit Israël dat een soort van ''coming of age'' drama moest voorstellen. Totaal geen zin en behoefte toe vooral omdat de vorige film nog in me hoofd na donderde. Maar door een verkeerde boeking van een medekompaan had de beruchte dame vijf kaartjes over van Go with peace Jamil. Ze kreeg ze aan de straatstenen niet verkocht omdat iedereen die nog een kaartje kocht geen tigerpas had. Het was namelijk de laatste avond van het festival. Op aanraden van een ander moest ik deze film maar zien. Minimaal vier sterren uit vijf werd me verteld. En opeens zat ik in eerste zaal van de Pathé. In mijn ogen één van de grootste schermen van Nederland. Ik was dan ook meteen onder de indruk toen ik de zaal binnenliep. Wat een scherm (!) en wat een hoeveelheid mensen konden in de zaal. Dus niet wetend wat ik ging zien zocht ik een plekje in de zaal.

De hoofdpersoon Jamil bevindt zich in een religieuze cirkel vol met gewelddadigheid. Twee families staan al lange tijd tegenover elkaar. Als aan het begin van de film Jamil iets onmenselijk teweeg brengt bij de andere familie brengt dat weer het effect terug dat hem ook iets staat te wachten. Wat er vervolgens gebeurt gaat door merg en been.

Deze debuutfilm van Omar Shargawi mag nu al een Moderne Klassieker genoemd worden. Dat vooral komt omdat de film over grenzen gaat en waarschijnlijk heel veel kan betekenen onder (moslim)jongeren vandaag de dag. Wraak, geloof, cultuur, familie, verantwoordelijkheid, toekomstbeeld alles komt erin voor. Het verhaal wordt verteld vanuit een Arabisch oogpunt wat ervoor zorgt dat ik mijn vooroordelen over die mensen en alles eromheen letterlijk naar de film overboord kon gooien. De vergelding wordt hier menselijk neergezet en de manier hoe de vader praat tegen zijn zoon over vergevingaspecten in het leven werkt voor de hoofdpersoon niet geheel positief maar wij als kijker hebben één van de beste monologen gehoord in de geschiedenis van de film.

De film komt realistischer over door het handheld camerawerk. De camera lijkt soms op de lip te zitten van de karakters. Neem daarbij het intense acteerwerk van de complete cast en je hebt een emotionele film die vol zit met waarheden. De regisseur schopt alle vooroordelen weg en hakt in op eeuwenoude religieuze tegenstellingen.

Terwijl in Denemarken vorig jaar een fikse discussie ontstond vanwege een aantal getekende afbeeldingen van de profeet Mohammed laat deze film juist zien op welke manier je het geloof moet belijden. Niet met je handen maar met je hart. Dit aangrijpend drama gaat verder dan een Crash van Paul Haggis. De regisseur laat heel duidelijk zien dat deze Arabieren in Denemarken geen dwazen zijn met bomgordels maar mensen van vlees en bloed. We krijgen een goed beeld van hun denken en doen en het verdriet wat erbij komt kijken als er weer een vergeldingsactie slachtoffers heeft opgeëist. Hun cultuur bestaat niet alleen uit zelfmoordaanslagen maar het zijn normale mensen die ook liefde en warmte kennen. Mensen die gewoon naar de moskee gaan, boodschappen gaan doen in de supermarkt of gaan werken.

Deze film moet vooral onder de jongeren gezien worden om hun (voor)oordelen over de Arabische cultuur weg te nemen en eindelijk een dialoog te komen tussen beiden culturen. Prachtig film die zeker hier in Nederland grootschaals uitgebracht moet worden. Maar dat zal er wel niet van komen...

Ik vond het een walgelijke film. Clichématig voorspelbaar en belachelijk veel bloederig geweld. Tijdsverspilling !!!!

avatar van Mug
Mug
Hollywood-opsmuk voorspelbaarheid meets rauwe Europese arthouse pretenties.

De vredelievende Koran boodschap wordt als het ware er in geramd, zodat de vele hedendaagse tegenstellingen omtrent de islam nog eens extra worden aangedikt. Het maakt van 'Go with Peace Jamil' een moderne noodzakelijke film; dat het van Deense makelij is maakt het nog extra actueel.

Bloed vloeit waar het vloeit, haat en angst heerst waar het gezaaid wordt.

'Go with Peace Jamil' is niets anders dan twee dikke middelvingers naar zogenaamde islamieten (de extremisten) en zogenaamde democratische non-islamieten (de extremisten).

Over the top, maar laat een verpletterende indruk achter. Je kon een speld horen vallen tijdens de aftiteling.

avatar van Querelle
Het einde vond ik een beetje too much. En deed me wel erg aan the Godfather 3 denken. Verder gestroomlijnde film met koortsachtig camerawerk en hele goede acteer prestaties. Erg apart is dat je de hele film nauwelijks door hebt dat het zich afspeelt in een europese stad. Kopenhagen denk ik.

avatar van nightbreed
Mooie rauwe film over eerwraak.
Het acteerwerk en het script zijn prima.
Het losse camerawerk vond ik wat minder, net ff iets te veel close-ups van gezichten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tsja....

Goede en relevante film met sterk, soms claustrofobisch, camerawerk.Interessant om het in een Europese stad te laten spelen en te vermijden dat heel duidelijk te tonen, zo dat je echt het gevoel hebt in een andere, nauwelijks zichtbare wereld te zitten. Maar dan komt het einde....

De film gaat al een beetje fout vanaf het moment dat opa ineens in elkaar zakt, maar dat stuk kan ik de film nog wel vergeven, maar het einde waarin het zoontje en zijn ontvoerder eraan moeten geloven is echt too much. Ineens ramt de film zijn boodschap nog eens extra lomp naar binnen, bah.

Kost de film een volle ster, en dat voelt eigenlijk nog mild.

avatar van s0062423
Met dank aan MovieMeter

Dit is immers één van de zovele films die ik via MM heb ontdekt. Ik weet niet meer juist hoe ik op deze film ben gekomen, maar het plot, de affiche en het mysterie hier rond dat Verhoeven opbouwde door zijn recensie volledig tussen spoilerhaken te zetten waren voor mij reden genoeg om de film op te zoeken. Na een tamelijk lange zoektocht en een al minstens even lange periode dat ik hem alweer uit het oog was verloren, dan toch maar eens opgezet. Hier heb ik dan ook allerminst spijt van.

Het verhaal is vrij tot zeer standaard, maar minstens even doeltreffend. Centraal staat haat en vergelding. Niet enkel de eeuwenoude haat tussen Soennieten en Sjiieten, maar evengoed die van ongeheelde familievetes en een allesverwoestende combinatie van beiden, waardoor een onvermijdelijke spiraal van geweld in werking wordt gezet. Interessant hieraan is niet enkel dat beide visies enigzins gemotiveerd zijn, en dat de kijker dus zich in beide kampen kan inleven, maar vooral de aandacht die wordt geschonken aan de blinde destructieve kracht die hiervan uitgaat. Het plot laat dan ook weinig verrassingen over en de uitkomst kan men van meet af aan al gissen. Dit is dan ook niet de sterkte van de film.

Shargawi toont hier namelijk als geen ander dat het narratief eigenlijk enkel en alleen bijzaak is. Centraal, voor mij althans, staat immers de filmervaring, en Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil biedt er eentje aan met hoofdletter F. De film wordt immers gekenmerkt door zijn magistrale camerawerk en complementaire soundtrack. De camera springt van links naar rechts, van boven naar onder en lijkt nooit stil te staan. Niet enkel de onstabiele psychologische basis van de personages wordt hiermee in beeld gebracht, de nakende geweldspiraal wordt evengoed steeds weer geïntroduceerd. De Unheimische sfeer door claustrofobische beelden en een desoriënterende soundtrack vormt dan ook de basis én het pronkstuk van deze film.

Het meest interessante en unieke hieraan vond ik het volgende; hoewel Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil thematisch handelt over bloedwraak, wordt er aanvankelijk geen geweld in beeld gebracht. Gelijklopend met het steeds wilder wordende audiovisuele aspect van de film openbaart dit geweld mondjesmaat zijn ware bloederige gezicht. Naarmate de film vordert wordt dit geweld dan ook steeds explicieter getoond, om uiteindelijk te escaleren tot een waanzinnige en beklijvende eindsequentie, die niemand ongemoeid zal laten.

Gå med Fred Jamil - Ma Salama Jamil heeft geen origineel verhaal, noch een subtiele boodschap, maar is wel én bovenal een waanzinnige filmervaring. Dit is onversneden cinema die de kijker meeneemt op een medogenloze rit.

Hulde, vijf sterren & een top10 plek;

avatar van Verhoeven
Iemand enig idee of deze film te krijgen is op dvd?

avatar van voskat78
Tijdje terug nogmaals bekeken...

Blijft een kei goeie film!!
Ben hem helaas nog nergens op DVD tegen gekomen.
Maar dat hij terecht in mijn ogen een van de winnaars was van de tiger-award in 2008, dat lijkt me meer dan duidelijk.

Dvd komt in december dit jaar uit. De 7de om precies te zijn.

avatar van flipsyde
Goed nieuws!

gmx
s0062423 schreef:

Met name het camerawerk is inderdaad erg puik en over de acteerprestaties ook niets dan lof. Echter vond ik het audiovisueel gezien niet heel veel meer dan gemiddeld en inhoudelijk is dit mij gewoon echt VEEL te banaal en oppervlakkig. Ik kan niet zo veel met het soort inhoudelijke open deuren die in deze film worden ingetrapt.

2.5 *

avatar van The One Ring
Op de helft van de film schotelt de vader van Jamil zijn zoon varkensvlees voor. "Ik eet dit niet", zegt Jamil. "Waarom niet?", vraagt zijn vader. "Omdat varkensvlees eten een zonde is", is het antwoord. Vervolgens vergelijkt Jamils vader de zonde van het eten van varkensvlees met andere zonden die Jamil begaan heeft, waaronder moord, en zet hij vraagtekens bij de manier waarop Jamil tegen zonden aankijkt. Deze scène is zo sterk en goed gevonden dat de rest van de film bijna overbodig wordt. Dat religie of ideologie vaak nogal selectief uitgevoerd wordt, zoals het uitkomt, wordt hier prachtig vertoond.

De rest van de film is een goed gemaakte en geacteerde dramathriller die vooral goed spannend is, maar ook wat voorspelbaar en te voor de hand liggend. Na die varkensvleescène is het bijzonder jammer dat er een lange dialoog volgt tussen Jamil en zijn vader over moraliteit, wat dan gewoon overbodig wordt, omdat dit net al kort en bondig behandelt was. Ook wordt er zo lang doorgegaan over hoe belangrijk het wel niet is dat Jamils zoontje goed opgroeit dat er geen twijfel over bestaat dat die het einde niet gaat halen. Het ligt er wat te dik bovenop. Sowieso vond ik dat er te weinig aan de fantasie van de kijker werd over gelaten. De personages stellen constant vragen rond moraliteit en de film neemt een bijzonder duidelijk standpunt in rond thema's als eerwraak, religieus fanatisme en bende-oorlogen. Het wordt er met de paplepel ingegoten. Niets van dit alles komt bij mij als een verrassing aan en ik had dan ook liever een wat meer objectieve aanpak gezien. Door de actualiteit van de film was het wellicht nodig om de boodschap er wat dikker bovenop te leggen. De actualiteit is nog niet verloren gegaan, maar toch kan ik niet onder het gevoel uitkomen dat het allemaal wat simplistisch is. Niettemin blijft er een spannend drama over, maar er had een betere film in gezeten.

avatar van Lefgozer
Interessante film over het islamitsche geloof en de (rare) gevolgen die dit met zich meebrengt. Deze film geeft maar weer eens aan waarom religie (niet alleen de islam) in mijn ogen achterlijk is. Zoals al opgemerkt door meerdere mensen is het camera- en acteerwerk goed. De scène die The One Ring beschrijft in spoilertags vond ik ook de beste scène van de film.

avatar van Number23
Sterke misdaad-drama van Deense bodem, al worden er weinig Deense woorden gezegd. Het is namelijk een drama over de Islamitische misdaad. Film die vooral over moraal en wraak gaat en daaruit vloeien sterke dialogen en scenes. Ook is de film lekker broeierig. Einde zag ik een beetje aankomen, wellicht heeft de film hier en daar wat inspiratie opgedaan uit andere films. Goede rollen van Jamil, zijn vader en my favourite The Egyptian.

avatar van kinjutsu
The One Ring schreef:

Ja, mee eens. Sterkste scene van de film.

avatar van sinterklaas
Weer een erg sterke film uit Denemarken, waar Denen dit keer totaal niet aan de orde komen, maar een grote Arabische gemeenschap levend in Kopenhagen. Deens is zelden te horen, en je vergeet af en toe dat de film plaats vind in Kopenhagen. Het is weer een bikkelharde en rauwe film en dan ook nog wel zo realistisch mogelijk (mede ook dankzij het manier van filmen) We maken kennis met, zoals gezegd, verschillende Arabische families die bloedwraak op elkaar uitoefenen, het geloof kent dus ook zo zijn maffia's en maken elkaar op die manier kapot. Het draait allemaal om Jamil die er ook partij van is, maar ondertussen ook nog een kind heeft waar zijn vader meer voor zorgt omdat hijzelf met al dat gedoe bezig is. Die varkensvlees-scene (zoals hierboven gespoilerd) vond ik daarmee ook een van de sterkste scenes uit de film, het is immers wel de waarheid over Jamil. Jamil is ook iemand die niet van ophouden weet en voor je het weet word alles onherroepelijk van kwaad tot erger. Met een fataal einde als gevolg.

Maar zoals gezegd: een verrassende film en dat al vooral omdat het zowat aanvoelt als een Arabische film. De gekte is vaak mee te voelen en het word met het kwartier ook steeds extremer. Het camerawerk vond ik ook erg knap, dat ook zo gedaan is zodat het net lijkt alsof je het zelf meemaakt, of alsof het soms een found footage is.

Zeker geslaagde urban film.

Geslaagde implementatie van Islamitische vraagstukken in het misdaad/thriller genre. Deed me weinig omdat, zoals eerder gesteld, het er allemaal nogal dik bovenop ligt. Cinematografisch bij tijden wel mooi.

Met dank aan Verhoeven die genereus zijn DVD aan me heeft uitgeleend.

Ik had iets meer verwacht van dit standaard, confronterende, rauwe en harde portret van Arabische moslim immigranten in Europa, die een culturele, religieuze en traumatische ballast met zich meezeulen, met een kettingreactie aan geweld. Het eerste wat me opviel dat de plaats van handeling Kopenhagen niet herkenbaar in beeld werd gebracht. Een verhaal over zogenaamde mannelijkheid (het woord "faggot" was niet van de lucht), familie eer, wraak en vergelding als vicieuze cirkel, waarin religie haar toontje meeblaast. Ik las ergens dat de regisseur voor ogen had vooral ook de onderlinge liefde en warmte te laten zien; voor mij kwam dat onderdeel, in relatie met wraak enz., toch als ondergeschikt over.