Foxes (1980)

Alternatieve titel: Meiden met Lef

geregisseerd door Adrian Lyne
met Jodie Foster, Cherie Currie en Marilyn Kagan

Dit verhaal gaat over vier tienermeisjes. Deidre houdt veel van seks, Madge heeft overgewicht, Annie houdt van drugs, Jeanie zorgt voor Deidre en Madge en Annie.

avatar van jedymaster
ach wat moet je hier over zeggen 4 tienermeisjes dat zegt meen ik al genoeg.

jedymaster schreef:
ach wat moet je hier over zeggen 4 tienermeisjes dat zegt meen ik al genoeg.

Dat begrijp ik niet helemaal. Maar misschien ben ik te weinig kritisch.

Ik heb de film zonder haperingen uitgekeken. Wel werd ik moe van het steeds terugkerende 'On The Radio' van Donna Summer. Ik had liever wat vaker 'Fly Too High' van Janis Ian gehoord.

En verder?
Jodie Foster is gewoon erg goed. Zij draagt de film, die mij af en toe vertederde (beetje 'Fucking Åmal' gevoel), maar plotseling snel afliep richting een al te dramatisch slot. Hierbij is de lead-zangeres van The Runaways betrokken, wier tattoo overigens niet altijd op haar rechterschouder lijkt te zitten.

En na de tragiek nog een half-om-half happy end, voorzover je van 'happy' kunt spreken als een tiener in het huwelijk treed.... en een andere tiener verdrietig vertrekt naar de universiteit.

Aardig detail: als ik het wel heb, ging Jodie Foster in het 'echte' leven na deze film ook naar college (Yale natuurlijk). En stopte ze enkele jaren met acteren. In die periode probeerde 1 of andere lunatic (John Hinckley Jr.) indruk op haar te maken door Ronald Reagan neer te schieten.
Gelukkig heeft dat haar nooit van een terugkeer naar het witte doek weerhouden.

Redelijk coming-of-age drama over vier jonge meiden in de moeilijke overgangsfase van puber naar volwassenen. De film heeft zeker zijn momenten maar mist over het geheel een wat duidelijke richting en is zeker in het begin soms wat chaotisch. Realistisch en vrij donker van toon. Een fijne soundtrack en ook het acteerwerk is goed, waarbij Jodie Foster er toch wel bovenuit springt.

Best een aardige tienerfilm, die mij dertig jaar na dato nog steeds aktueel lijkt. De vier hoofdrolspeelsters waren in werkelijkheid allemaal een stuk ouder dan 14/15-jarigen, die zij hier speelden. Dat gaat hen niettemin goed af, met als uitschieter Jodie Foster in haar laatste rol voor zij met succes ging studeren aan de Yale University.

avatar van mikey
Rare tienerfilm zonder duidelijk idee. Daarom ook erg saai. Het niet sprankelende acteerwerk van het kwartet helpt ook al niet mee. Het gaat over opgroeien in LA waar het best gevaarlijk is. Waar maar 2 liedjes in de hitparade staan: Fly too high Janis Ian en On the radio van Donna Summer. Wat een dystopisch gebeuren! Ook al vind ik de euro disco van Moroder best goed.

avatar van Aapje81
Foxes is de debuutfilm van Adrian Lyne die later bekendheid kreeg door de grote stapel erotische thrillers zoals Nine 1/2 Weeks (1986) en Unfaithful (2002).

Deze Foxes zal vooral indruk hebben gemaakt op tienermeisjes die in de jaren 80 zijn opgegroeid. Pakweg de eerste drie kwartier wordt het tijdsbeeld goed neergezet en is het met name Jodie Foster die het erg goed doet.

Daarna kakt de film echter genadeloos in en lijkt het wel alsof de film geen richting en geen scenario meer heeft. Omdat ik veel sympathie koester voor de regisseur en omdat Jodie Foster het prima doet geef ik toch een kleine voldoende.

Voor de mensen die interesse hebben. Hij is nu te zien op de televisiezender AMC.